خبر/

۱۱۰ میلیارد ریال صرف نوسازی آبگرم معدنی قوتور سویی مشگین‌شهر شد

1400/04/24 - 14:00 - کد خبر: 47489
استخر، آب گرم

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: عملیات اجرایی مجتمع جدید آبگرم معدنی قوتور سویی مشگین‌شهر با صرف ۱۱۰ میلیارد ریال به اتمام رسیده و بزودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش نصر، عباس جنگی مرنی روز پنجشنبه در بازدید از مجتمع آبگرم قوتور سویی اظهارکرد: ارزش به روز شده اعتبارات صرف شده توسط شرک آب منطقه‌ای اردبیل برای احداث این مجموعه بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال می‌باشد.
وی اضافه کرد: به دلیل خواص درمانی مجتمع آبگرم معدنی قوتور سویی مشگین‌شهر، این آبگرم به عنوان یکی از مراکز مهم با جاذبه‌های خاص گردشگری مورد توجه گردشگران از اقصی نقاط کشور و حتی سایر کشورهای منطقه بوده و سال‌ها به صورت سنتی و با امکانات کم بهره‌برداری می شد که با
برنامه‌ریزی و تلاش شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل در ۲ سال اخیر این آبگرم کم‌نظیر مدرن‌سازی و مجتمع جدیدی بر روی آن احداث شده است.
او افزود: پروژه احداث مجتمع جدید آبگرم قوتور سویی برغم وجود مشکلات متعدد مربوط به مسائل فنی، مالی و اجرایی در شرایط سخت کرونایی و نیز محدودیت‌های فصل کاری در منطقه شتاب گرفت.
رضا غفاری ، مدیر آبهای معدنی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نیز گفت: پروژه مجتمع جدید و مدرن آبگرم معدنی قوتور سویی مشگین‌شهر به مساحت حدود ۱۲۰۰ مترمربع و به ظرفیت ۱۰۰ نفر شامل ساختمان استخر، سالن استخر و رختکن، لابی و کفشداری، مدیریت و بلیط فروشی، نمازخانه، موتورخانه، دودهنه مغازه، ساختمان دیزل ژنراتور، منبع آب بتنی زمینی، سازه مقسم و خط انتقال، بهسازی چشمه، حصارکشی کل محوطه، دیوار سیل بند کمکی و سه دهنه پل بتنی نفر رو و ماشین رو در ۲ سال اخیر احداث شده است.
چشمه قوتور سویی یکی از مشهورترین چشمه‌های استان اردبیل واقع در شهرستان مشگین‌شهر و دامنه سرسبز سبلان است که در ۲۵ کیلومتری جنوب لاهرود و ۴۸ کیلومتری جنوب مشگین‌شهر واقع شده‌است.
آب قوتور سویی در ردیف آب‌های معدنی سولفاته کلیسیک سدیک و گوگرد خیلی گرم است که آثار اسید سولفوریک آزاد دارد. آبگرم قوتورسویی به علت داشتن گوگرد خالص خاصیت درمانی ویژه‌ای برای از بین بردن امراض مختلف پوستی دارد. دمای چشمه آن ۴۲ درجه سانتی‌گراد و دبی آن ۱۳ لیتر در ثانیه است. البته به علت وجود گوگرد زیاد در آب قوتور سویی توصیه می‌شود از استنشاق مستقیم گاز آن خودداری شود.
دمای چشمه آن ۴۲ درجه سانتی گراد و دبی آن ۱۳ لیتر در ثانیه است ، همچنین این محل دارای مکان‌های سرسبز گردشی و شیروان دره و جنوارداغی می‌باشد.
به علت شهرت بسیار بالای قوتورسویی در درمان برخی امراض از سال‌های بسیار دور این آبگرم همه ساله و در اکثر فصول سال بویژه تابستان میزبان علاقه‌مندان زیادی از سراسر ایران و حتی جهان می‌باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار