در نشست هیات دولت مطرح شد؛

روحانی: فرصت دستیابی به توافق را از دولت دوازدهم گرفتند

1400/04/23 - 11:20 - کد خبر: 47419
حسن روحانی

نصر: رییس جمهوری برجام را مصداق بارز تعامل سازنده و مذاکره بین المللی عنوان کرد و گفت: فرصت دستیابی به توافق را از دولت دوازدهم گرفتند، برای از دست رفتن این فرصت متاسفیم.

به گزارش نصر، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست هیات دولت با یادآوری روز گفت و گو و تعامل اظهار کرد: امروز ۲۳ تیرماه است و این روز در تقویم ما بعنوان روز گفت و گو تعامل سازنده با جهان آمده است.
 وی افزود: پس از اقداماتی که دولت یازدهم برای از بین بردن تحریم ظالمانه و احقاق حقوق ملت انجام داد، روز بیست و سوم تیرماه ۱۳۹۴ بود که ما به توافق رسیدیم و به همین دلیل روز ۲۳ تیرماه روز گفت و گو و تعامل سازنده نامگذاری شد.
رییس جمهوری گفت: برای دولت یازدهم و دوازدهم یکی از اهداف بسیار مهم احقاق حق ملت در زمینه مسائل فناوری‌های مدرن و تجارت و اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی و تولید بود و این هدف اصلی و مهم در دولت یازدهم بود و به نحوی در دولت دوازدهم هم تکرار شد.
روحانی یادآورشد: در سال‌های قبل برخی از مسائل در جامعه ما بود و در ذهن مردم این چنین بود یا برخی از افراد جامعه که قعطنامه‌هایی علیه ما در سازمان ملل تصویب شده است.هفت قطعنامه علیه ما تصویب شده است و این قطعنامه‌ها ذیل فصل ۷ بوده است و کاری نمی شود، کرد.
 وی ادامه داد: معمولا وقتی کشوری را در شورای امنیت برای آن ذیل فصل هفت قعطنامه صادر می‌کنند،یا آن کشور مجبور می شود آن را اجرا کند یا گاهی هم به جنگ منجر می‌شود. اما این که در تاریخ سازمان ملل آمده باشد، کشوری ایستادگی و مقاومت کرده باشد تا در نهایت آن قعطنامه‌ها بدون اینکه یک لحظه اجرا شود، لغو شود جزو موارد نادر و بی‌نظیر است.
رییس جمهوری یادآورشد:  همچنین ما با آژانس در مساله‌ای به نام PMD مواجه بودیم. مواردی که به عنوان احتمال فعالیت غیرصلح آمیز مطرح می‌کردند یکی از آدم‌هایی که تخصص و سابقه داشت می گفت صد سال دیگر هم PMD حل نمی‌شود و به عنوان یک اهرم در دست آژانس است.
رییس دولت تدبیر و امید گفت: اینکه دنیا قبول کند که ایران می‌تواند طبق قانون فعالیت غنی‌سازی داشته باشد، موضوع سخت و مشکلی بود. می‌گفتند ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد و نمی‌شود که سازمان ملل و قدرت‌های بزرگ را وادار کرد که ما بتوانیم به راحتی غنی‌سازی داشته باشیم و مهمترین آن رفع تحریم‌ها بود که می‌گفتند تحریم‌ها به این سادگی‌ها قابل رفع نیست.
روحانی افزود: افراد باتجربه‌ای در دنیای سیاست و روابط بین‌الملل به من می‌گفتند اینکه ما بخواهیم با ۶ قدرت بزرگ مذاکره کنیم و به نتیجه برسیم، شدنی نیست و وقت تلف می‌شود. 
وی عنوان کرد: کاری که دولت یازدهم انجام داد که به نظر من در تاریخ کشور به عنوان یک فعالیت بسیار ارزشمند و حرکت مهم در فعالیت‌های سیاسی و روابط بین‌الملل ثبت است. اینکه ما در کمتر از ۱۰۰ روز اول توانستیم به یک توافق موقتی با ۱+۵ برسیم و با این توافق موقت ادامه تحریم‌ها متوقف شد. زیرا برنامه این بود که تولید نفت ما که که ۹۷۲ هزار بشکه بود قرار بود به‌تدریج ظرف یک سال ۲۰ درصد ۲۰ درصد کم کنند تا این رقم به صفر برسد.
رییس جمهوری بیان کرد: یعنی بنا بود که اواسط سال ۹۳ نفت ما حتی یک بشکه فروش نرود، همانجا بود که متوقف شد و در برخی از مواد دست و بال ما آزاد شد، برخی از منابع بانک مرکزی آزاد شد، کلیاتی هم مورد قبول طرفین قرار گرفت که در واقع در همان توافق موقت طرف مذاکره ما قبول کرد که ایران می‌تواند غنی‌سازی داشته باشد یعنی اصل غنی‌سازی در همان توافق موقت پذیرفته شد.
روحانی گفت: این بسیار مهم بود که دولتی با رای مردم روی کار بیاید و قولی که به مردم داده ظرف ۱۰۰ روز یک قدم بسیار مهم برای شکستن تحریم و برای اینکه مردم به حق خودشان برسند، برداشته شود.بعد هم ما قدم به قدم جلو رفتیم و در فروردین سال ۹۴ به یک توافق کلی با ۶ کشور رسیدیم و در نهایت در ۲۳ تیر سال ۹۴ با ۱+۵ به توافقی تحت عنوان برجام رسیدیم.
رییس جمهوری بیان کرد: البته هم در برخی از کشورهای ۱+۵ و هم در ایران روندهایی داشت که ما عبور کردیم و در دی ماه ۹۴، برجام اجرایی شد و تحریم برداشته شد، البته برخی از قدم‌ها آنی بود و برخی از قدم‌ها تشریفاتی را داشت ولی به هر حال همه دستورالعمل‌هایی که لازم بود از طرف اتحادیه اروپا و آمریکایی‌ها ابلاغ و اعلام شود، صورت گرفت و کار شروع شد.
رییس دولت تدبیر وامید عنوان کرد: نتیجه‌ای که می‌گیریم این است که از طریق گفت ‌وگو و تعامل سازنده می‌توان مسائل پیچیده و مهمی که میان کشور ما و کشورهای بزرگ یا سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد حل و فصل کرد، این موضوعی مهم بود.
وی ادامه داد: یک فکر این بود که گره با مذاکره باز نمی‌شود و یک فکر این بود ما در آخر باید زورآزمایی کنیم و در میدان زورآزمایی به جایی برسیم و با میز مذاکره و حرف زدن نه هیچ‌وقت PMD حل می‌شود و نه هیچ‌وقت ایران به غنی‌سازی می‌رسد و نه هیچ‌وقت تحریم برداشته می‌شود، هر سه انجام شد.
رییس جمهوری گفت: و هرچقدر شلوغ کردند و گفتند اینها روی کاغذ است و امضا است و فلان است در عمل همه مردم دیدند که توانستیم نفت و میعاناتی که حدود یک میلیون بشکه می‌فروختیمt در یک زمان بسیار کوتاهی تبدیل به فروش ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه شد که یکی از کارهای بسیار بزرگ وزارت نفت بود که در یک زمان کوتاهی توانست این حرکت سریع را انجام دهد برای اینکه ما بتوانیم در بازار نفت حق خودمان را به‌دست بیاوریم.
رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: یکی از حقوقی که از دست رفته بود، بازار نفت بود که می‌گفتند شما در بازار نبودید اما ما به بازار برگشتیم و حق خود را در بازار تصاحب کردیم. سرمایه گذاری‌ها در برق، گاز،‌ پتروشیمی آغاز شد. اگر در جنگ اقتصادی توانستیم مقاومت کنیم ریشه آن در سال ۹۴ ، ۹۵، ۹۶ بود. یعنی در سالی که تحریم برداشته شد توانستیم سرمایه جذب کنیم، پالایشگاه‌ها را تکمیل کنیم ودر پتروشیمی و صنایع معدنی حرکت بزرگی ایجاد کنیم. این کارها باعث شد که در جنگ اقتصادی ایستادیم.
روحانی افزود: همه تانک و توپ و موشک و هواپیما و هلی‌کوپتر، پتروشیمی و  فرآورده و مواد معدنی و صنایع معدنی هرچه که به تناسب جنگ اقتصادی لازم داشتیم، توانستیم در همین مدت انجام دهیم. یعنی از اواخر ۹۴، ۹۵ و ۹۶ شرایط کشور عوض شد. این که ما می گفتیم می‌توانیم کاری کنیم که سانتیفیوژ بچرخد و چرخ زندگی مردم هم بچرخد که بعضی‌ها می‌گفتند اینها شعار است، دیدند که در سال ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ تورم ما تک رقمی شد حتی اول سال ۹۷ هم باز هم تورم تک رقمی بود بنابراین تورم را در یک دوره بزرگ تک رقمی کردیم.
وی خاطرنشان کرد: این همه فصل تک رقمی بودن نرخ تورم در تاریخ سابقه نداشت. از اول انقلاب به بعد سال‌هایی داشتیم که تورم تک رقمی بود اما این که سه سال نرخ تورم را تک رقمی کنیم با حرکتی که ایجاد شد،‌ سابقه نداشت.
رییس جمهوری گفت: رشد اقتصادی را از سال ۹۳ به بعد مثبت کردیم و در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما در دنیا اول شد. رشد اقتصادی دو رقمی با آن حرکت بزرگی که انجام دادیم محقق شد و این رشد در سایه مذاکره انجام شد.هرکس هر حرف دیگری بزند دروغ است. در سایه مذاکره، ‌تعامل سازنده و توافق،‌ به توافق رسیدیم.
روحانی یادآورشد: بعضی ها می گویند که شما با دنیا توافق کردید اما ممکن است که دنیا توافق را بشکند. پیغمبر هم توافق می کرد و طرف مقابل توافق را می‌شکست. قرآن تعبیر عجیبی دارد که به پیغمبر می‌گوید هر وقت که با کفار عهد بستی آنها شکستند. به هر حال ممکن است عهدی بسته شود و آنها بشکنند اما ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ و چندماه از ۹۷ هم این عهد باقی ماند. اما آدمی که مجنون سیاسی بود،‌در آمریکا روی کارآمد و تحت فشار اسراییل، عربستان، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا قرار گرفت.
انتهای پیام/

پژوهشیار