در کارگروه توسعه مدیریت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مطرح شد:

وجود هشت هزار و 945 موقوفه در آذربایجان شرقی

1400/04/22 - 13:34 - کد خبر: 47365
جلسه

نصر: در کارگروه توسعه مدیریت اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی مطرح شد که ۸۹۴۵ موقوفه در استان وجود دارد که متشکل از ۱۳ هزار و ۷۳۱ رقبه هستند.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید شهاب الدین حسینی در جلسه کارگروه توسعه مدیریت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، اظهار کرد: رویکرد مجموعه اوقاف، تلاش برای رسیدن به جایگاه اصلی سازمان و مجموعه اوقاف در سطح کشور است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: در مدتی تقریبا دو سال گذشته تلاش‌ها و اقدامات بسیاری با هدف چابک سازی اداره، برون سپاری، بلوک بندی امینان و موقوفات در راستای واگذاری به بخش خصوصی انجام گرفته و به نوعی که اختیارات سازمان بر اساس بند پنجم اساسنامه تشکیلات سازمانی است، اقدام‌ شده است. 
وی با اشاره به سایر اقدامات این اداره کل و تاسیس شعبات مختلف اداره اوقاف در تبریز، گفت: گستردگی و پراکندگی موقوفات شهرستان تبریز ایجاب می‌کرد که در نواحی مختلف، ادارات اوقاف تاسیس یابد.
فتحی زاده، معاون توسعه مدیریت انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز درادامه این جلسه گفت: یکی از اقدامات خوب اوقاف بخش نیاز آفرینی برای جامعه و بازگشت سرمایه و اعتماد اجتماعی است. در این راستا نیازهایی در جامعه‌ ایجاد شده، سپس اوقاف به دنبال حل آن رفته و پاسخ می‌دهد.
وی با بیان این‌که کشورهای خارجی بر روی بخش تئوری‌های مدریت کار می‌کنند، افزود: بر اساس همین تئوری‌ها بایستی نگاه، فکر و عمل تغییر یابد و متفاوت باشد.
وی تاکید کرد: انتظار داریم که بخش برنامه‌های تحول اداری با نگاه، فکر ‌و عمل متفاوت انجام بگیرد. اصلاح ساختارهایی چون حذف تعدادی از ادارات که منجر به بهره وری فیزیکی در جامعه می‌شود نیز بایستی در اولویت کاری باشد.
فتحی زاده تصریح کرد: برای حرکت در مسیر تحول اداری، ضرورت دارد تا در نظام اداری کشور انقلابی اتفاق افتد. نیازمند این تحول هستیم چون کرونا نیز به سادگی نشان داد که با مازاد نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی سروکار داریم.
وی ادامه داد: لازمه این انقلاب اداری، گسترش دولت الکترونیک، استفاده از منابع انسانی با رویکرد بهره وری انسانی، سلامت اداری و ... است.
وی گفت: در گام اول تحقق این تحول، همکاری بین دستگاهی و آسیب شناسی باید انجام بگیرد و سپس عملکرد سازمان اوقاف ضمن حفظ جایگاه یک نهاد مذهبی و دینی باید درشکل دیگری هم آن را نهادینه کنیم.
معاون توسعه مدیریت نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی با تاکید بر لزوم احیای کمیته‌ها در بخش‌های مختلف، گفت: نتیجه تحول اداری برخلاف سایر قسمت‌ها بلندمدت است. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی ازاقدامات مجموعه اوقاف استان، گفت: نگه داشتن و رسیدگی به موقوفات استان در شرایط کنونی که مشکلات بزرگی در جامعه وجود دارد، کار خیر و قابل تقدیری است.
وی بیان کرد: گام بعدی در تحقق تحول نظام اداری نیز سوق یافتن به سمت مسئولیت‌های اجتماعی است.
در ادامه محمدرضا شفیعی، معاون توسعه و پشتیبانی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی، با اشاره به وجود ۱۴۴ پست مصوب در این اداره کل و اشتغال ۱۱۸ نفر در این مجموعه، گفت: ۲۰ اداره و دفتر نمایندگی مجموعه اوقاف در استان تشکیل یافته که ۶۳ نفر در قسمت‌های عملیاتی و ۵۵ نفر نیز در قسمت ستادی اداره کار مشغول به فعالیت هستند.
وی با اشاره به اقدامات این اداره کل در طول سال گذشته، افزود: برگزاری مسابقات قرآنی و دینی، ساماندهی و هدایت فعالیت‌های قرآنی، نظارت و اداره امور بقاع و اماکن مذهبی و نظارت و اداره موقوفات استان در برنامه کاری آینده اداره کل قرار دارد.
وی با اشاره به وجود ۸۶ ریزخدمت در این اداره کل، گفت:  بیش از ۲۲۲ امامزاده و بقاع متبرکه در سامانه اداره اوقاف شناسایی شده و بیش از ۷۰۰۰ مسجد نیز در استان وجود دارد ‌ند که به نوعی اداره و نظارت آن برعهده اداره اوقاف است.
شفیعی افزود: اقداماتی چون تشکیل جلسات این کارگروه، فعالیت کمیته‌ها، بررسی و راست آزمایی میز خدمت‌ها، اصلاح فرایندها، ابلاغ و شرح وظایف، چابک سازی و ... از جمله اقدامات این کارگروه بوده است.
وی با اشاره به اجرای طرح تحول در مجموعه اوقاف، تصریح کرد: اصلاح ساختار در ادارات شهرستانی بر اساس ابلاغیه سند تحول انجام گرفته و بر این اساس با افزایش نیروها و ... ساختارهای ادارات تغییر کرده‌اند.
انتهای پیام/

پژوهشیار