مدیرجهاد کشاورزی:

امسال یک هزار و ۲۰۰ تن نخود در کلیبر برداشت می‌شود

1400/04/22 - 09:38 - کد خبر: 47338
نخودفرنگی

نصر: مدیر جهاد کشاورزی کلیبـر با اشاره به آغاز برداشت نخود در این شهرستان با استفاده از کمباین‌های مخصوص، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ تن نخود در شهرستان برداشت شود.

به گزارش نصر، سیاوش حضوری روز سه شنبه در گفت وگویی اظهار کرد: امسال برای اولین بار در آذربایجان شرقی و در قالب طرح جهش تولید از ۲ دستگاه کمباین مجهز به هد مخصوص برداشت نخود استفاده شده که کار برداشت این محصول را تسهیل می‌کند.
وی با بیان اینکه یک هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌ های کشاورزی شهرستان کلیبر زیر کشت نخود رفته است، افزود: انتظار داریم عملیات برداشت در بیش از ۳۰۰ هکتار از مزارع نخود به صورت مکانیزه انجام شود تا از این طریق برداشت دستی نخود که پیش از این یکی از موانع اصلی توسعه کشت این محصول بود، برطرف شده است.
حضوری خاطرنشان کرد: امیدواریم از سال زراعی آینده با مکانیزه شدن عملیات کشت و برداشت و تولید نخود در شهرستان کلیبر افزایش بیشتری نسبت به سال‌ های گذشته داشته باشد.

کشت نخود به روش انتظاری در شهرستان سراب
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراب نیز در گفت وگویی از کشت ۹۳ هکتار از اراضی دیم به صورت انتظاری برای اولین بار در سال زراعی جاری در این شهرستان خبر داد.
 نادر زارع تالی اظهار کرد: سالیانه بطور متوسط حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان سراب به صورت بهاره زیر کشت نخود دیم می رود و امسال برای اولین بار و با توجه به مزایای کشت انتظاری و با توصیه های انجام شده به کشاورزان دیم کار،  ۹۳ هکتار از اراضی به صورت انتظاری کشت شد.
وی با بیان اینکه سطح کشت نخود در سال زراعی جاری ۵۲۳ هکتار بوده که نسبت به سال زراعی قبل که ۳۹۸ هکتار بود افزایش ۱۲۵ هکتاری دارد، افزود: برای اولین بار از این میزان ۶۰ هکتار به صورت مکانیزه با دستگاه حبوبات کار و دستگاه کشت مستقیم کشت و نیز ۵۰ هکتار از اراضی تحت کشت نخود با هد مخصوص برداشت حبوبات برداشت شده است.
نخود گیاهی یک ساله است که در دسته بندی حبوبات قرار می گیرد. یکی از نکات مهم در مورد این گیاه این است که از مقوی ترین حبوبات محسوب می شود و حدود هفت هزار سال قدمت دارد.
نخود به دلیل دارا بودن ویتامین B۹ به ساخت گلبول های قرمز و سفید کمک می کند و در جلوگیری از کم خونی و حفظ سلامت پوست نقش دارد.  
نخود با این ترکیب مفیدی که دارد امکان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و از ابتلا به برخی از سرطان ها مانند سرطان خون پیشگیری کرده و با تحریک اسیدهای گوارشی باعث بهبود اشتها می شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار