بورل: اظهارات ضد ایرانی نخست وزیر اسلوونی موضع اتحادیه اروپا نیست

1400/04/21 - 23:38 - کد خبر: 47332
جوزپ بورل

نصر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که اظهارات غیرقابل قبول و خارج از عرف دیپلماتیک نخست وزیر اسلوونی در حضور در گردهمایی مجازی منافقین، موضع رسمی اتحادیه اروپا به‌شمار نمی‌رود.

به گزارش نصر، جوسپ بورل روز دوشنبه پس از پایان نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا این مطلب را در جمع خبرنگاران گفت و افزود که این مساله از آن جهت ابهام ایجاد کرده که اسلوونی ریاست دوره‌ای شورای اروپا را برعهده دارد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت؛ دیروز هم این مساله را برای محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران تشریح و خاطر نشان کرد که موضع یک نخست وزیر کشور اروپایی، حتی اگر ریاست شورای اروپا را برعهده داشته باشد بیانگر موضع اتحادیه اروپا نیست.
وی تصریح کرد که در حوزه سیاست خارجی، آقای شارل میشل رئیس شورای اروپا مقامی است که مواضع رسمی اتحادیه اروپا را مطرح می‌کند. بورل با بیان اینکه «موضع اتحادیه اروپا در قبال ایران متوازن است» عنوان کرد که هنگامی که ضروری بداند علیه ایران در بسیاری از حوزه‌های فشار سیاسی اعمال می‌کند، اما هر زمان هم ضروری بداند دنبال همکاری خواهد بود. او در این باره به مذاکرات احیای برجام اشاره کرد و گفت؛ ایران و اتحادیه اروپا در تلاش‌ هستند تا این توافق را احیا کنند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: مطلب دیگری درباره اظهارات نخست وزیر اسوونی ندارم. او نماینده اتحادیه اروپا نیست. البته خودش هم هیچ وقت نگفت از طرف اتحادیه اروپا سخن می‌گوید.
این درحالیست که به دنبال حضور «یانز یانشا» نخست وزیر اسلوونی در نشست مجازی گروهک منافقین، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت امور خارجه، خانم «کریستینا رادی» سفیر اسلوونی در ایران را به وزارت امور خارجه احضار و ضمن اعلام مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام و اتهامات بی پایه ‌و اساس مطرح شده علیه جمهوری اسلامی ایران یادداشت اعتراض رسمی کشورمان به دولت اسلونی را به وی ابلاغ کرد. 
در این ملاقات تأکید شد حضور مجازی نخست وزیر اسلوونی در محفل یک گروهک تروریستی و منفور نزد ملت بزرگ ایران و اظهارات خلاف واقع و سخیف این مقام اسلوونیایی بر خلاف عرف دیپلماتیک و روح حاکم بر روابط دوجانبه بوده و محکوم می باشد. ضمن اینکه حمایت از یک گروهک تروریستی برخلاف منشور سازمان ملل متحد و اصول شناخته شده بین المللی و ارزش‌های حقوق بشری است ‌و تحت هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. 
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز با انتقاد از برخی سیاستمداران غربی حاضر در این کنفرانس در توئیتی نوشت: سیاستمداران خودفروخته غربی (از جمله پومپئو مفتخر به دروغگویی، تقلب و سرقت) خود را ارزان فروخته و در سیرکی به میزبانی اروپا شرکت کرده‌اند که توسط یک فرقه تروریستی برگزار شده که زمانی مورد حمایت صدام بود و دستش به خون ایرانی‌ها آغشته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار