مجری طرح پنبه خبر داد:

کشت بیش از ۱۰ رقم داخلی و خارجی پنبه در مزارع کشور

1400/04/21 - 15:41 - کد خبر: 47316
پنبه

نصر: مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی از کشت بیش از ۱۰ رقم پنبه داخلی و خارجی در مزارع کشور خبر داد. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «ابراهیم هزار جریبی» افزود: رقم‌های جدید زودرس که به تازگی توسط موسسه تحقیقات پنبه کشور مانند خورشیدی و ساجدی معرفی شده، دوره رشد کوتاهی دارند و در نتیجه با کشت این ارقام، مصرف آب در دوره خشکسالی دو نوبت کمتر می‌شود.

به گزارش نصر، مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: ارقام جدید زودرس با استقبال کشاورزان روبرو شده و در استان های پنبه خیز کشور در حال توسعه است.
هزارجریبی درباره تاثیر گرما و خشکسالی بر آفات پنبه گفت: بر اثر خشکسالی برخی آفات در مزارع پنبه مشاهده شد و از این رو با همکاری سازمان حفظ نباتات کشور و دفتر پنبه، شبکه پایش آفات پنبه در حال راه اندازی است.
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برای مقابله با آثار و خسارات ناشی از خشکسالی از سازمان حفظ نباتات کشور خواسته ایم اگر دستورالعمل ها باید تغییر کند، هر چه زودتر اعلام کنند تا به استان ها ابلاغ شود.
هزار جریبی اظهارداشت: از استان ها نیز طی نامه ای خواسته ایم جلسات کمیته فنی و تخصصی را با صاحبنظران استانی برگزار کنند و تصمیمات لازم را در رابطه با آفات در شرایط خشکسالی اتخاذ کنند تا آسیب کمتری به مزارع و تولید این محصول وارد شود.
در حالی که نیاز سالیانه صنعت و ظرفیت جذب پنبه کشور ۲۵۰ هزار تن است، بنابراین بخش قابل توجهی از پنبه مورد نیاز صنعت از محل واردات از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و هند تامین می‌شود که عمده واردات از ازبکستان است.
اکنون ۷۰ کارخانه جداکننده پنبه دانه در کشور فعال است، این در حالی است که در سال‌های گذشته تعداد این کارخانجات ۱۰۰ مورد بوده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار