استاندار آذربایجان‌شرقی:

جامعه باید به سمت و سوی توانمندسازی حرکت کند

1400/04/21 - 13:59 - کد خبر: 47308
جلسه

نصر: استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه جامعه باید به سمت و سوی توانمندسازی حرکت کند، گفت: سیاست‌های ملی باید به گونه‌ای باشد که منجر به فقرزدایی در جامعه شود.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی روز دوشنبه در دیدار با مدیران تامین اجتماعی و بهزیستی استان با اشاره به آمار اشتغال خانگی، خوداشتغالی و اشتغال روستایی در استان، اظهار کرد: سال گذشته ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اشتغال و تثبیت شغلی مددجویان بهزیستی و یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی ارایه شده است.
وی  افزود: خدمت در نظام جمهوری اسلامی عین عبادت است به ویژه وقتی این خدمت در راستای کمک به محرومان، نیازمندان، مستمری بگیران و اقشار آسیب پذیر جامعه باشد.
پورمحمدی ادامه داد: اقتصاد ما اقتصاد عقب افتاده جهان سومی بود که اکنون به سمت توسعه یافتگی حرکت می کند و این دوران گذار همیشه تبعاتی از جمله آسیب های اجتماعی، فقر و بی عدالتی دارد که ما این دوران گذار را در مقایسه با اقتصادهای مشابه به خوبی رد خواهیم کرد.
وی  گفت: در شرایط فعلی با وجود تحریم های ظالمانه و شیوع کرونا، کاهش نرخ بیکاری نشان می دهد که کارهای مهمی در این حوزه انجام یافته است.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک خیران به بهزیستی نشان می دهد که جامعه ما به لحاظ فرهنگی به بلوغ رسیده است.
وی اظهار کرد: باید تمامی دستگاه ها اقدامات خود را اطلاع رسانی کنند تا مردم بدانند که چه خدماتی از سوی این دستگاه ها در جامعه ارایه شده است.
پورمحمدی افزود: نباید جامعه را به گرفتن صدقه عادت دهیم متاسفانه در دولت قبلی درخواست برای تهیه اقلام به یک فرهنگ تبدیل شده بود باید عزت نفسی که در جامعه ما فرهنگ بود دوباره پرورش یابد.
وی تاکید کرد: کمک به نیازمندان یک وظیفه است ولی باید در کنار این ارایه خدمت عزت نفس نیز حفظ شود.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه نیاز در جامعه ما به احساس نیاز تبدیل شده است در برخی موارد حتی با برطرف شدن نیاز، احساس نیاز باقی می ماند که این ناسپاسی است.
وی ادامه داد: کشور ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و محدودیت ها و گرانی ها نتیجه این جنگ اقتصادی است که خوشبختانه تا کنون با اقتصاد مقاومتی توانسته ایم در مقابل آن ایستادگی کنیم.
پورمحمدی با تاکید بر حفظ عزت نفس و توانمندسازی، گفت: برخی نیازمندان واقعی به دلیل حجب و حیا به خیریه ها و بهزستی و کمیته امداد مراجعه نمی کنند باید نیازمندان واقعی شناسایی و به آنها کمک شود.
وی ادامه داد:کاش آن زمان به جای تصویب هدفمندسازی یارانه و پرداخت ۴۵ هزار تومان که معتقدم اتلاف منابع است زیرساخت ها برای ایجاد اشتغال پایدار فراهم می کردند.
مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی در این دیدار گفت: در سه ماهه نخست سال جاری ۲ هزار و ۱۶۳ میلیارد تومان در قالب پرداخت مستمری و مقرری بلند مدت به بازنشستگان تحت پوشش پرداخت شده است.
جعفر سمساری تعداد بیمه شدگان اصلی آذربایجان شرقی را ۶۹۶ هزار نفر اعلام و اظهار کرد: با احتساب بیمه شدگان تبعی بیش از ۲ میلیون نفر در استان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که ۵۳ درصد جمعیت را شامل می شود.
وی تعداد مستمری بگیران تامین اجتماعی استان را ۲۱۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت: سال گذشته چهار هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان در قالب تعهدات بلندمدت پرداخت کرده ایم، همچنین مبلغ ۱۱۱ میلیارد تومان نیز در قالب تعهدات کوتامه مدت به افراد تحت پوشش پرداخت شده است.
مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی  ادامه داد: همچنین در سال گذشته ۳۵۶ میلیارد تومان در قالب مقرری بیمه بیکاری برای ۱۱ هزار نفر پرداخت کرده ایم.
وی با اشاره به قانون متناسب سازی حقوق، اظهار کرد: حقوق و مستمری پرداختی ماهانه به بازنشستگان تحت پوشش استان قبل از اجرای متناسب سازی ۴۲۰ میلیارد تومان بود که اکنون به ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
سمساری تعهدات کوتاه مدت سه ماهه امسال را ۳۱ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در سه ماهه سال جاری ۹۹ میلیارد تومان نیز مقرری بیکاری پرداخت شده است.
وی با اشاره به توسعه خدمات غیرحضوری در قالب طرح ۳۰۷۰، خاطرنشان کرد: هو اکنون ۳۰ خدمت به صورت غیرحضوری انجام می شود که در این راستا ۱۷۴ هزار خدمت تا خرداد ارایه شده است.
مدیر درمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در این دیدار از هزینه کرد یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش درمان استان در سال گذشته خبر داد و گفت: ۸۸۵ میلیارد تومان در بخش درمان غیرمستقیم و ۴۱۵ میلیارد تومان نیز در بخش درمان مستقیم هزینه شده است.
اسماعیل مقدس پور افزود: در استان ۲ بیمارستان اصلی تامین اجتماعی با ۳۹۸ تخت، سه درمانگاه تخصصی در تبریز و ۱۲ درمانگاه تخصصی در شهرستان‌های دیگر وجود دارد که سه درمانگاه واقع در عجب شیر، ملکان و هشترود جدیدالاحداث بوده و تعداد سه الی چهار درمانگاه دیگر نیز در دست ساخت است.
وی با اشاره به بستری شدن ۵ هزار و ۵۰۰ نفر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های تامین اجتماعی استان، افزود: تعداد ۷۸۰ نفر کادر درمانی مبتلای قطعی در مجموعه تامین اجتماعی استان داشتیم که متاسفانه ۲ نفر از آن‌ها به فیض شهادت نائل شدند.
مقدس پور افزایش تخت های آی سی یو در بیمارستان های تامین اجتماعی تبریز، نصب و راه اندازی دستگاه کاردیوگرافی و نیز نصب دستگاه سونوگرافی پیشرفته را از جمله اقدامات در حوزه درمان برشمرد.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: این اداره کل در سال گذشته ۱۵۲ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اشتغال برای ۸ هزار و ۴۰۰  پرداخت کرد که میزان جذب اعتبارات نسبت به سال پیش از آن ۷۶ درصد افزایش داشته است.
فرگل صحاف با اشاره به فرهنگ متعالی خیر جمعی و نیات خیر خواهانه مردم استان و روحیه همدلی و همراهی همنوعان در مواقع نیاز افزود: بهزیستی استان افتخار جلب و جذب بالغ بر  ۱۲۵ میلیارد تومان  کمک های نقدی، غیر نقدی و خدماتی، مومنان خدا جوی استان رادر کارنامه خود دارد.
وی ادامه داد: در راستای توسعه مراکز غیردولتی ۱۶۷  مرکز مثبت زندگی در سطح استان افتتاح شد که به عنوان پیشخوان الکترونیک بهزیستی برای گروههای هدف تحت پوشش به صورت رایگان خدمات ارایه می دهند.
صحاف با اشاره به خدمات ارایه شده در حوزه توانبخشی نیز اظهار کرد: ۸۵ مرکز روزانه توانبخشی در استان برای سه هزار و ۹۱۷ نفر خدمات ارایه می دهد.
وی گفت: در سال گذشته تعداد  ۵۸۶ مسکن مددجویی برای جمعیت هدف عادی و نیز خانوار های دارای ۲ عضو معلول و بیشتر در مناطق شهری و روستایی با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان آماده و تحویل داده شده و در هفته بهزیستی امسال نیز  ۷۸  واحد تحویل داده می شود.
مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اجرای برنامه های پیشگیری از تنبلی چشم در راستای میزان نابینایی و کم بینایی در سال گذشته، اظهار کرد: از طریق پایگاههای دائمی و سیار ۹۴ هزا رو ۴۶۹ کودک ۳ الی ۶ ساله غربال شدند که از این تعداد ۳ هزار و ۲۰۰ کودک بیمار درمان شده اند.  
وی ادامه داد:  در بحث فرزندان بی سرپرست و یا بد سرپرست  بهزیستی استان با بهره مندی از ۲۴مرکز تخصصی هیئت امنایی، نزدیک به ۳۲۰ فرزند را بصورت شبانه روزی نگهداری می کند.
صحاف افزود: همچنین با توجه به سیاست های خانواده محور، بالغ بر  یک هزار و ۶۰۰ فرزند نیز در خانواده و در کنار بستگانی که دادگاه حضانت فرزندان را به آنان سپرده  از خدمات مالی مستمر و موردی سازمان بهره مند می باشند و جمعا اعتبار یکساله ای بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان و مورد حمایت قرار دارند.
انتهای پیام/

پژوهشیار