ازدواج آسان است اگر ...

1400/04/21 - 14:37 - کد خبر: 47307
ازدواج

نصر: " ازدواج در دوران کرونا افزایش یافته است"؛ این جمله ای است که مسئولان مربوطه، از زمان شیوع کرونا بارها رسانه ای کرده اند، این جمله گواهی می‌دهد که یکی از دلایل اصلی کاهش آمار ازدواج تشریفات بی جایی است که خانواده ها به جوانان تحمیل می‌کنند.

به گزارش نصر، ازدواج به عنوان مهمترین موضوع تاثیرگذار در سرنوشت یک فرد محسوب می‌شود و به همین خاطر خانواده ها برای موفقیت فرزند خود در این امر مهم حساسیت های زیادی به خرج می‌دهند. اما متاسفانه امروزه به دلیل وجود مشکلات بیشمار اقتصادی و معیشتی بسیاری از جوانان به اندازه ای سست و بی انگیزه شده اند که گویا به کلی قصد ازدواج نداشته و قید این امر مبارک را زده اند.
دلایل متعددی برای عدم تمایل جوانان به ازدواج وجود دارد از جمله مسائل مالی مانند داشتن منزل، داشتن شغل ثابت و البته پر درآمد، وجود اقساط بیشمار وام های بانکی که به ظاهر در ابتدای زندگی به عنوان کمک خرجی برای ازدواج تلقی می‌شوند اما دریغ از اینکه همین وام ها و اقساط بلای جان افراد در زندگی نوپا و تازه تشکیل یافته می‌شود. از طرفی می‌توان انتظارات و خواسته های بی‌مورد و کاملا سختگیرانه‌ی خانواده ها را نیز یکی دیگر از موانع اصلی ازدواج جوانان برشمرد.
پدر و مادری که در ایام جوانی خود با کمترین امکانات و با کمک پدران خود صاحب کسب و کار و زندگی شده اند، اکنون علی‌رغم اینکه می‌دانند شرایط کنونی کشور از بُعد اقتصادی به هیچ عنوان قابل مقایسه با ۳۰ سال قبل نیست، بازهم با کوهی از شروط و تعیین مهریه‌های سنگین جوانان را از ازدواج منصرف می‌کنند.
متاسفانه وضعیت به گونه ای رقم خورده است که داشتن مسکن، خودرو و شغل دولتی و پردرآمد برای جوانی که قصد ازدواج دارد و ناچار است برای پاسخگویی به پدر و مادر عروس این امکانات را داشته باشد، یک آروزی تقریبا محال به نظر می‌رسد.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی در این خصوص به ایسنا می‌گوید: باید با حمایت همه جانبه از جوانان مخصوصا در بحث اشتغال، مهارت آموزی و اعطای تسهیلات ازدواج و همچنین تسهیلات کم بهره برای ایجاد شغل جوانان امید، انگیزه و نشاط لازم در جوانان ایجاد شود.
رقیه صادقزاده ادامه می‌دهد: می‌توان با تجلیل و الگو قرار دادن خانواده هایی که علی‌رغم درآمد پایین توانسته اند فرزندان موفقی به جامعه تحویل دهند و در ازدواج فرزندان خود نیز موفق بوده اند، از تجربیات این خانواده ها در امر ازدواج استفاده کرد.
وی با تاکید بر اهمیت ارائه‌ی مشاوره، آموزش و فرهنگ سازی در مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی، می‌افزاید: باید با اتکا به ارزش های اصیل و پایدار و توجه به فرهنگ های اسلامی که بسیار موثر و تاثیرگذار هستند، آموزش های لازم در این خصوص با محوریت ازدواج های پایدار، نقش خانواده ها، روابط صحیح زناشویی، انتخاب صحیح همسر داده شود.
وی خاطرنشان می‌کند: نقش رسانه ها نیز در این زمینه مهم است و از این طریق می‌توان در زمینه‌ی تبیین و ترویج مسائل فرهنگی در امر ازدواج و اطلاع رسانی در خصوص پیامدهای ازدواج دیرهنگام و به تبع آن تاخیر در فرزند آوری به خانواده ها و جوانان اطلاع رسانی شود.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه منظور از شغل جوانان تنها شغل های سازمانی نیست، اضافه می‌کند: ما می‌توانیم با ارائه‌ی مهارت های مختلف به جوانان در مراکز فنی و حرفه ای زمینه‌ی یادگیری تخصص های مختلف را برای جوانان آماده کنیم تا آنها بتوانند با داشتن این تخصص شغل مورد علاقه‌ی خود را آغاز کنند.
یک کارشناس مسائل مذهبی نیز در خصوص نگاه اسلام و ائمه به موضوع ازدواج به خبرنگار ایسنا می‌گوید: یکی از وظایف پدر و مادر در قبال فرزندان خود، تامین اسباب و مقدمات ازدواج آنها است مخصوصا پدر و مادری که دارای تمکن مالی هستند حتما باید به فکر ازدواج فرزندان خود باشند تا مبادا فرزندان آنها دچار گناه و معصیت شوند.
حجت الاسلام محمود هادی ادامه می‌دهد: یکی از موضوعاتی که امروز مطرح می‌شود، بحث استقلال مالی جوانان است. این خواسته هرچند بحق است اما شرایط اقتصادی جامعه به نحوی است که استقلال مالی جوانان و فراهم شدن شرایط قبل از ازدواج خیلی دیر محقق می‌شود. البته بنا به احکام فقهی، فراهم کردن زمینه‌ی ازدواج جوانان برای پدران و مادرانی که تمکن مالی دارند، واجب است تا جلوی گناه جوانان گرفته شود.
وی در خصوص مانع تراشی های بعضی از والدین و شروطی که برای ازدواج تعیین می‌کنند، می‌گوید: باید از این والدین سوال کنیم که آیا شما نیز در زمان ازدواج دارای ملک شخصی، خودرو، امکانات آنچنانی و... بودید؟ قطعا پاسخ آنها منفی خواهد بود. در حالیکه وقتی دو جوان عاشق یکدیگر ‌می‌شوند، با داشتن شور و شوق جوانی و با تلاش و حمایت از یکدیگر می‌توانند زندگی مشترک و آشیانه‌ی خود را تشکیل می‌دهند.
وی به تاکید اسلام بر ازدواج آسان اشاره کرده و می‌افزاید: دو معضل بسیار مهمی که اکنون جامعه و جوانان را تحت فشار قرار داده است عبارتند از تعیین مهریه‌های سنگین و تشریفات بی‌جا که بدون شک ۵۰ درصد مشکلات تزدواج را همین تشریفات بی‌جا به وجود آورده و جوانان را از انجام ازدواج ترسانده است و وقتی که به یک جوان می‌گوییم ازدواج کند موضوعاتی مانند هزینه های تالار، خرید طلا و... را مطرح می‌کند که موجب ترس این جوان از انجام ازدواج شده است.
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه می‌دهد: در این شرایط سخت اقتصادی و گرانی آیا واقعیت ضروری است که جوان را وادار به خرید سرویس طلا کنیم؟ آیا مانع تراشی ها و شروطی که به لحاظ شرعی و قانونی هیچ توصیه ای به آنها نشده است، لازم است؟ چرا وقتی‌که دو جوان عاشق یکدیگر شده اند و یقین دارند که می‌توانند در کنار هم زندگی کنند، پدران و مادران بجای کمک به آنها و فراهم کردن شرایط ازدواج فرزندان خود، مانع تراشی می‌کنند؟
وی به نقش دولت و متولیان امر ازدواج تاکید کرده و اضافه می‌کند: دولت و همه‌ی کسانی که در این موضوعات مسئول هستند، باید در روز قیامت پاسخگو باشند که چرا با وجود امکانات زیاد در کشور بازهم جوانان در امر ازدواج و تشکیل زندگی دچار مشکل هستند و باتوجه به اینکه اکثریت جامعه دارای مشکلات مالی هستند، مسئولان امر برای فراهم شدن شرایط ازدواج جوانان چه کارهایی انجام داده اند؟
حجت الاسلام هادی در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم وعده الهی در خصوص فراهم کردن شرایط مالی زندگی مشترک بعد از ازدواج، عده ای از جوانان همچنان از ازدواج می‌ترسند، می‌گوید:خداوند در  آیه ۳۲ سوره نور می‌فرماید« وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی‌ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ» یعنی نباید نگران فقر بعد از ازدواج باشیم و خداوند وعده داده که شما ازدواج کنید و اگر فقیر هم باشید، شما را غنی می‌کنم.
وی می‌افزاید: این آیه برای بسیاری از افراد ملموس است چراکه در اوایل ازدواج کمترین امکانات ممکن را نیز نداشتند اما بعد از گذشت چند سال صاحب مسکن، فرزند و امکانات شده اند لذا وعده خداوند قطعا تحقق پذیر است ولی متاسفانه مشکلات فعلی جامعه وتشریفات کاذب باعث ایجاد ضعف در ایمان افراد شده است که اگر یک جوان به تشریفات و تجمل‌گرایی تن دهد، دچار گرفتاری خواهد شد.
وی اضافه می‌کند: اگر به آداب و رسوم ۲۰ الی ۲۵ سال قبل برگردیم، بسیاری از مشکلات ازدواج حل خواهد شد بطوریکه در آن سالها خانواده ها در یک اتاق و در اوج شادی و صمیمت عقد می‌گرفتند و شادی می‌کردند و خبری از تالار، باغ و ماشین‌های عروس گران‌قیمت نبود و با همان خودروهای ساده آن دوران بهترین زندگی را شروع می‌کردند.این کارشناس مذهبی با این جمله سخنان خود را به پایان می‌رساند که شخصیت کسانی که ثروت آنچنانی ندارند، کمتر از کسانی که ثروتمند هستند، نیست و از کسانی که تمکن مالی دارند، می‌خواهم رعایت حال اقشار ضعیف و پایین جامعه را نیز بکنند چرا که در روز قیامت پاسخگوی بعضی از کارها خواهند بود.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی نیز در خصوص آمار ازدواج و طلاق در سال ۹۹ و میزان رشد این آمار نسبت به سال ۹۸ می‌گوید: براساس آمارهای ثبت‌شده در محضرهای ازدواج و طلاق در سال ۹۹، ۳۰۷۳۹  ازدواج و ۹۵۱۱ طلاق در آذربایجان شرقی ثبت‌شده است که به ترتیب۲.۸ و ۳.۴ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد داشته است.
محمد حیرت انگیز با بیان اینکه بیشترین میزان طلاق بعد از گذشت پنج سال از زندگی مشترک اتفاق می‌افتد، می افزاید: بیشترین ازدواج و طلاق در بازه سنی ۲۰ تا ۳۴ سالگی انجام‌شده است و همچنین میانگین سن ازدواج در بین مردان ۳۰ و بین زنان ۲۴ سال است و در مورد طلاق نیز میانگین سنی مردان ۳۸ و زنان ۳۲ سال است.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان نیز در تشریح برنامه های این اداره کل برای هفته ازدواج سال جاری می‌گوید: راه‌اندازی کمیته سامان ازدواج در تمامی شهرستان‌های استان، راه‌اندازی مجمع خیرین ازدواج در پنج شهرستان میانه، مراغه، شبستر، مرند و اهر، ارائه‌ی مشاوره‌های ازدواج برای جوانان در آستانه‌ی ازدواج، حمایت و فعال‌سازی از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه‌ی ازدواج‌، پیگیری طرح اجباری کردن آموزش‌های قبل‌از ازدواج برای جوانان، برگزاری دوره‌های آموزشی ازدواج برای جوانان، همکاری با نیروهای مسلح جهت تحت پوشش قرار دادن سربازان برای آموزش‌های قبل‌از ازدواج، همکاری با آموزش و پرورش استان برای تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه مخصوصاً دختران در آستانه ازدواج، پیگیری ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت در حوزه عقد و عروسی به جوانان و حمایت از تولیدات رسانه‌ای در حوزه ازدواج، خانواده و جمعیت از جمله اقدامات این اداره کل در هفته ازدواج سال جاری خواهد بود.
امیر تقی‌زاده ادامه می‌دهد: یکی از شعارهای ما این است که هیچ جوانی نباید به‌خاطر هزینه‌های زیاد مشاوره از مشاوره‌های قبل‌از ازدواج محروم شود و در همین راستا آذربایجان شرقی با داشتن ۲۱ مرکز مشاوره ازدواج در استان بعد از تهران بالاترین تعداد را در کشور دارد.
به گزارش ایسنا مقوله‌ی ازدواج به مراتب مهمتر از آن است که صرفا در یک روز خاص به آن پرداخته شود و با توجه به اینکه رئیس جمهور منتخب نیز در جریان برنامه های تبلیغاتی ایام انتخابات و بعد از پیروزی در انتخابات وعده هایی از جمله «حل مشکل مسکن جوانان در آستانه ازدواج»، «ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال»، و «ایجاد یک میلیون شغل در هر سال (۴ میلیون شغل در پایان ۴ سال)» را داده است، باید منتظر بر سرکار آمدن دولت سیزدهم باشیم تا ببینیم چه میزان از این وعده ها محقق شده و چه تاثیری در زندگی و حل مشکلات جوانان و تمایل آنها برای اقدام به ازدواج خواهد داشت.
انتهای پیام/

پژوهشیار