خبر/

سیستم پایش برخط رودخانه ارس راه‌اندازی شد

1400/04/21 - 11:41 - کد خبر: 47287
رودخانه مرزی ارس، رود ارس

نصر: معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از راه‌اندازی دوباره سیستم پایش برخط رودخانه ارس خبر داد.

به گزارش نصر، رامین جمشیدی روز دوشنبه در این زمینه گفت: این سیستم پایش برخط شهریور ۱۳۹۴ نصب و راه‌اندازی شده بود که مدتی به دلیل بروز مشکلات سخت‌افزاری غیرفعال شد اما با پیگیری‌های مکرر از سازمان حفاظت محیط زیست، اعتبارات لازم جهت تهیه و خرید دستگاه جدید انجام گرفت.
وی با اشاره به تامین دستگاه از سوی یک شرکت ذی‌صلاح و مجرب، در مورد پارامترهای سنجش سیستم مذکور افزود: این سیستم قابلیت سنجش ۶ پارامتر فیزیک و شیمیایی از جمله دما، کدورت، هدایت الکتریکی، خاصیت اسیدی، اکسیژن محلول و میزان اکسیژن خواهی شیمیایی فاضلاب را دارد.
معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان کرد: وضعیت کیفی آب در رودخانه ارس با راه‌اندازی این سیستم به صورت مستمر و منظم مورد پایش و بررسی قرار خواهد گرفت.
سیستم پایش برخط رودخانه ارس در محل سد میل مغان جانمایی شده است.
رودخانه ارس مهم‌ترین و پر آب‌ترین رودخانه‌های شمالی ایران در منطقه آذربایجان است که از غرب جلفا در استان آذربایجان‌شرقی تا اصلاندوز مغان در استان اردبیل در طول نوار مرزی ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان به طول ۹۱۰ کیلومتر جریان دارد.
ارس به عنوان یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های داخلی ایران با آب‌های خروشان به دلیل آلودگی در مسیر طی سال‌های اخیر به دومین چالش بزرگ زیست محیطی منطقه شمال غرب پس از دریاچه ارومیه تبدیل شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار