پیام وزیر خارجه به آیین گرامیداشت قربانیان سربرنیتسا/

ظریف: ایران همواره در کنار مردم مظلوم بوسنی و هرزگوین بوده است

1400/04/20 - 22:13 - کد خبر: 47257
محمدجواد ظریف

نصر: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی که از سوی نماینده ویژه ایران در آیین گرامیداشت بیست و ششمین سالگرد نسل کشی سربرنیتسا قرائت شد، گفت که جمهوری اسلامی افتخار دارد که از ابتدای استقلال بوسنی و هرزگوین در کنار مردم مظلوم این کشور قرار بوده است.

به گزارش نصر، در پیام محمد جواد ظریف که روز یکشنبه از سوی " ابراهیم طاهریان" نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف در آیین گرامیداشت سالگرد قربانیان سربرنیتسا قرائت شد ، آمده است: در بیست و ششمین سالگرد نسل کشی هزاران انسان بی گناه از کشور بوسنی و هرزگوین در جنایت دهشتناک سربرنیتسا فرصت را مغتنم شمرده، به روح بلند آن شهیدان درود می‌فرستم و با دولت و ملت بوسنی هرزگوین به ویژه خانواده های داغدار آنان اعلام همدردی و همبستگی مجدد می نمایم.
در سال ۱۹۹۵ بیش از هشت هزار نفر از ساکنان شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا (در بوسنی و هرزگوین ) توسط ارتش جمهوری صرب بوسنی در یک روز به قتل رسیدند این کشتار، بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به‌شمار می‌آید. این درحالیست که پیش از این کشتار، سازمان ملل متحد سربرنیتسا را منطقهٔ «حفاظت‌شدهٔ امن» اعلام کرده‌بود. ۴۰۰ سرباز مسلح هلندی صلح‌بان که برای ایجاد امنیت در این منطقه مستقر شده بودند در جریان کشتار واکنشی نشان ندادند.
در پیام  ظریف که توسط فرستاده ویژه کشورمان در جمع مقامات عالی رتبه خارجی حاضر در مراسم قرائت شد، آمده است:جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که از ابتدای استقلال کشور بوسنی و هرزگوین در کنار مردم مظلوم این کشور قرار داشته و در این راه از هیچ گونه کمکی دریغ نورزیده و همچنان نیز خود را نسبت به حمایت از استقلال، تمامیت ارضی و همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام در کشور بوسنی و هرزگوین متعهد می داند.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: حوادث جولای ۱۹۹۵ یکی از فصل های تاریک تاریخ معاصر بشریت است، اگرچه این حادثه نباید منشاء ایجاد  تنفر بین اقوام شود ولی در عین حال هرگز نباید فراموش شود.
«یادبود این نسل کشی به جامعه بین المللی لزوم تعهد به عدالت، پرهیز از خشونت و احساس مسئولیت در دفاع از مظلومین را یادآوری می کند و جامعه جهانی به ویژه قدرت های مدعی حقوق بشر و دموکراسی را به پایبندی واقعی به ارزش های اصیل انسانی فرا می‌خواند.»
ظریف در این پیام افزوده است: اگرچه احکام دادگاه جنایات جنگی یوگسلاوی سابق (  ICTY)  و  مکانیسم پرونده‌های باقی‌مانده دادگاه‌های بین المللی جنایی ( IRMCT  ) گام های مهمی در مسیر اجرای عدالت محسوب می شود، لکن سربرنیتسا همچنان زخمی بر وجدان بشریت است که بسیاری از بازماندگان قربانیان، مادران سربرنیتسا و آورگان، از آن رنج می برند.
وی با ابراز همدردی به قربانیان سربرنیتسا افزود: ما خود را در غم خانواده های قربانیان سربرنیتسا که بیست و شش سال به صورت خستگی ناپذیر در جستجوی عدالت رنج کشیده و شبانه روز تلاش کرده اند، شریک می دانیم و متعهد هستیم که یاد و خاطره قربانیان این واقعه دردناک را حفظ کنیم تا از فراموشی و انکار آن جلوگیری شود.
در پایان پیام وزیر امور خارجه کشورمان آمده است: باردیگر به روح بلند شهیدان مظلوم سربرنیتسا ادای احترام می کنم و برای آنان و رهبر فقیدشان مرحوم «علی عزت بگوویچ» رحمت و رضوان الهی و برای دولت و ملت شریف بوسنی و هرزگوین، امنیت، پیشرفت و سربلندی آرزو دارم و تاکید می کنم که اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط با کشور بوسنی هرزگوین در همه عرصه ها قرار دارد.
در این مراسم، اجساد ۱۹ مسلمان از قربانیان این حادثه در سال ۱۹۹۵ میلادی که هویت آنها با آزمایش های تخصصی مشخص شده بود، با حضور بازماندگان قربانیان و هزاران شهروند سربرنیتسا و دیگر مناطق بوسنی و هرزگوین و همچنین نمایندگان کشورهای خارجی در قبرستان پوتوچاری با اجرای آیین مذهبی به خاک سپرده شدند.
تاکنون ۶ هزار و ۶۵۲  قربانی در مرکز یادبود پوتوچاری سربرنیتسا دفن شده اند، در حالی که ۲۳۷ قربانی دیگر مطابق خواسته خانواده های آنان در مکان های دیگر به خاک سپرده شده اند.
"راهپیمایی صلح" سنتی  که هر ساله به پاس گرامیداشت قربانیان سربرنیتسا برگزار می شود، امسال نیز با انجام این راهپیمایی به قربانیان سربرنیتسا ادای احترام گذاشته شد.
دیوان دادستانی دادگاه بین المللی برای رسیدگی جنایات در یوگسلاوی سابق و همچنین در دادگاه های بوسنی و هرزگوین، کرواسی و صربستان تاکنون ۴۷ نفر به بیش از ۷۰۰ سال زندان محکوم شده اند.
طبق کیفرخواست های اعلام شده در دادگاه لاهه، این افراد مرتکب به نسل کشی، جنایت علیه بشریت و انجام سایر اعمال کیفری در ژوئیه سال ۱۹۹۵ میلادی متهم و محکوم شده اند.
«راتکو ملادیچ» فرمانده سابق ارتش جمهوری صرب های بوسنی و هرزگوین و همچنین «رادوان کاراجیچ» رئیس جمهور سابق جمهوری صرب های بوسنی در دادگاه بین المللی کیفری لاهه به حبس ابد محکوم شدند.
پارلمان اروپا در سال ۲۰۰۹ با تصویب قطعنامه ای در مورد سربرنیتسا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای بالکان غربی خواست که ۱۱ ژوئیه را به عنوان روز یادآوری جنایات سربرنیتسا علامت گذاری کنند.
در یازدهم ژوئیه ۱۹۹۵ نیروهای صرب به فرماندهی ژنرال «راتکو ملادیچ» بدون مقاومت نیروهای هلندی سازمان ملل متحد، وارد شهر سربرنیتسا شدند و آن شهر را تصرف کردند.
بر اساس اسناد و مدارک موجود، ژنرال ملادیچ که فرمانده ارتش صرب های بوسنی در زمان جنگ در بوسنی وهرزگوین بود، هنگام تصرف شهر مسلمان نشین سربرنیتسا، دستور قتل عام مردان مسلمان این شهر را صادر کرده بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار