معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد:

عوارض واکسن کرونا را به ۳۳۸۸ اطلاع دهید

1400/04/20 - 17:32 - کد خبر: 47254
واکسن کرونا

نصر: به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سامانه مردمی پایش عوارض احتمالی واکسن های کرونا از ابتدای اردیبهشت سال جاری بر اساس مصوبه ستاد مدیریت کووید۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، با شماره تلفن ۳۳۸۸ انجام می شود و شهروندان عوارض واکسن را به این شماره اطلاع دهند.

به گزارش نصر، دکتر  اورنگ ایلامی روز یکشنبه با بیان اینکه واکسیناسیون مانند هر تدبیر پزشکی دیگر، همواره می‌تواند با عوارض جانبی همراه باشد گفت:  بر همین اساس، عوارض جانبی واکسن های کرونا به طور مداوم پایش و ارزیابی می شود.
او افزود: از ابتدای اردیبهشت سال جاری تا کنون بیش از ۵۰ هزار مشاوره تلفنی در خصوص واکسیناسیون و عوارض احتمالی با همکاری مرکز پایش مراقبت های درمانیMCMC دانشگاه، دفتر خدمات پرستاری دانشگاه و معاونت بهداشت دانشگاه به صورت شبانه روزی انجام شده است.
دکتر ایلامی ادامه داد: در همین راستا برای پایش بیماران بستری مشکوک به عوارض واکسیناسیون نیز، مراقبت ها و پیگیری های لازم تا تعیین تکلیف قطعی از سوی کارشناسان این سامانه انجام می شود.
این مقام مسوول در دانشگاه با اشاره به اینکه از نزدیک به ۵۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده تاکنون اطلاعات ۶۸مورد بیمار با سابقه تزریق واکسیناسیون و مشکوک به عوارض واکسیناسیون در این سامانه ثبت شده است، اظهار داشت: مراحل اجرایی تشخیص و درمان این بیماران نیز مرحله به مرحله از سوی کارشناسان بررسی و داده های به دست آمده به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال می شود.
دکتر ایلامی از افرادی که در گروه های اولویت دار تزریق واکسن کرونا قرار داشته و واکسن تزریق کرده اند، خواست تا در صورت مشاهده هر گونه عوارض احتمالی پس از تزریق واکسن با تماس با سامانه تلفنی ۳۳۸۸ به صورت شبانه روزی، موضوع را با کارشناسان این مرکز در میان بگذارند.
معاون درمان داشگاه با تاکید بر اینکه همه واکسن های تایید شده ای که در ایران و جهان استفاده می شود، در مقابل کرونا ایمنی ایجاد می کنند، توصیه کرد: ممکن است میزان ایمنی ایجاد شده واکسن ها متفاوت باشد، اما با توجه به محدودیت تعداد واکسن ها، گروه های اولویت دار اعلام شده برای تزریق واکسن اقدام کنند، زیرا بهترین واکسن برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹، در دسترس ترین واکسن است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی  شیراز همچنین در نشستی با مدیران ستادی معاونت درمان دانشگاه، ضمن قدردانی از تلاش های کادر درمان، بر افزایش نظارت ها در حوزه های مختلف تاکید کرده و خواستار رصد دقیق الگوی بیماری و تدوین برنامه ریزی های لازم بر اساس آن شد.
دکتر  ایلامی  با تاکید بر استفاده صحیح و بهینه از امکانات و ظرفیت های موجود برای ارایه خدمات تشخیصی درمانی با کیفیت مطلوب در بیمارستان ها، از آماده باش کامل مراکز درمانی استان و راه اندازی مجدد بیمارستان پشتیبان شیراز خبر داد.
راه اندازی بیمارستان پشتیبان در شیراز 
او افزود: بیمارستان پشتیبان شهید آیت الله دستغیب(ره) با هدف ارایه مراقبت‌ های پزشکی از بیماران کووید۱۹ و پشتیبانی از بیمارستان های مرجع کرونا، وارد چرخه درمان شده است و بیماران سطح سه مبتلا به کووید۱۹، برای دریافت خدمات درمانی به این بیمارستان منتقل می ‌شوند.
دکتر ایلامی با اشاره به اینکه مرکز مدیریت و پایش اقدامات درمانی دانشگاه، مدیریت و هدایت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیازمند بستری استان را به نزدیکترین بیمارستان بر عهده دارند، یادآور شد: با برنامه ریزی و همراهی مراکز درمانی استان، تا کنون موردی از پذیرش نشدن بیماران مبتلا به کرونا گزارش نشده است.
معاون درمان دانشگاه اضافه کرد: نحوه خدمات رسانی به بیماران مبتلا به کرونا و دیگر بیماران در بیمارستان‌های زیر مجموعه دانشگاه به طور مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرند.
کرونا دلتا پلاس و قدرت بالا در انتشار ویروس
عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹، درباره علت افزایش سرعت انتقال بیماری از نواحی جنوبی به قسمت میانی و شمالی استان نسبت به پیک‌ پیشین، اعلام کرد: در روزهای اخیر در فارس شاهد افزایش قابل توجه موارد ابتلا به کرونا هستیم که نشان از قدرت انتشار بالای نوع جهش یافته این ویروس، موسوم به «کرونای دلتا پلاس» دارد.
این مقام مسوول در دانشگاه با بیان اینکه سرعت انتشار کرونای جهش یافته دلتا به مراتب بیشتر از گونه‌های پیشین است، از مردم خواست برای حفظ سلامتی خود و عزیزانشان بیش از پیش و با حساسیت بیشتری نکات بهداشتی را رعایت کنند.

آمادگی بیمارستان های معین کرونا برای بستری بیماران کرونایی
  مشاور عالی معاون درمان نیز با ارایه گزارشی از بیمارستان های معین کرونا، گفت: طی بازدیدهای روزانه و نشست با مسوولان بیمارستان‌های معین کرونا، نقاط قابل بهبود و قوت مراکز برای خدمات رسانی بهتر به بیماران مورد بررسی قرار گرفته تا بتوان خدمات را به بهترین شکل ممکن ارائه داد.
دکتر  مجید اکبرزاده  با توضیح اینکه بیمارستان‌های استان باید آمادگی افزایش ظرفیت‌های پذیرش و بستری بیماران مشکوک به کووید ۱۹ در صورت افزایش آمار ابتلا و بستری در روزهای آینده را داشته باشند، افزود: در حال حاضر دو هزار و ۴۷۶ تخت عادی و ۴۷۶ تخت ویژه بیمارستانی به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص داده شده است.
او توصیه کرد: شهروندان در صورت ابتلا به علایم مشکوک به کرونا، به سرعت به نزدیکترین مراکز منتخب درمان سرپایی (۱۶ ساعته) محل سکونت خود مراجعه کنند و در صورت تشخیص ارجاع به بیمارستان‌ها و یا مراکز درمانی ویژه کرونا، لازم است نسبت به مراجعه به موقع اقدام کنند.
این مقام مسوول در دانشگاه تاکید کرد: مراجعه زودهنگام به پزشک خانواده در صورت شدید بودن علایم برای تشخیص بیماری کووید۱۹ و پس از آن در صورت نیاز و بر اساس تشخیص پزشک مراجعه به بیمارستان ها، از مهمترین عوامل اثرگذار در درمان موفق بیماران محسوب می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار