نماینده اردبیل؛

ایجاد منطقه آزاد تجاری اقتصاد استان اردبیل را رونق می‌دهد

1400/04/20 - 17:06 - کد خبر: 47253
صادرات

نصر: نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی منجر به توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در استان اردبیل می‌شود.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی روز یکشنبه به خبرنگاران اظهار کرد:با ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی شاهد جهش تولید و اشتغالزایی در استان خواهیم بود و امید است این طرح پاسخگوی خیل بزرگی از بیکاران استان شود.
وی اضافه کرد:همه مردم استان اردبیل از ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی منتفع می‌شوند و نباید این طرح را به یک نقطه از استان تقلیل داد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری یک نقطه از این استان به نام منطقه آزاد و در محدوده ۱۰ هزار هکتاری بیان کرد: پیشنهاد شده  محدوده پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی و نمین به عنوان منطقه آزاد انتخاب شود.
موسوی گفت: منطقه آزاد تجاری، صنعتی یک امتیاز ویژه برای منطقه محسوب می‌شود و به همین دلیل نیاز است در این زمینه با برنامه‌ریزی‌های اساسی مشکلات مربوطه برطرف و توسعه استان حتمی شود.
نماینده اردبیل با بیان اینکه با راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری توان صادرات محصولات کشاورزی به میزان سه میلون تن در استان اردبیل افزایش خواهد یافت، افزود: منطقه آزاد تجاری ، صنعتی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه استان اردبیل بوده و با ایجاد آن شاهد توسعه همه‌ جانبه، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی خواهیم بود.
وی ادامه داد: اهمیت به توسعه مناطق آزاد تجاری یکی از برنامه‌های اساسی ما در تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید است به شرطی که بتوانیم با مشارکت‌ها و همکاری‌های همه‌جانبه زمینه توسعه و پیشرفت منطقه را فراهم و در دستیابی به اهداف مورد نظر موفق عمل کنیم.
استان اردبیل دارای ۳۸۰ کیلومتر مرز خشکی با جمهوری آذربایجان بوده و چهار شهرستان در این استان در طول ۲۸۲.۵ کیلومتر با جمهوری آذربایجان هم مرز است. در ۱۵۹ کیلومتر از این مرز، رودهای ارس و بالهارود جریان دارند.
این استان قابلیت بیشتری در صادرات محصولات کشاورزی دارد و راه اندازی منطقه آزاد تجاری در این استان توسعه و رونق کشاورزی را رقم خواهد زد، استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی است و  سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می‌کند.
اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو کشور  را دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار