یادداشت/

پیری زودرس، سهم درختان تبریز از مدیریت مسئولین شهری

1400/04/23 - 23:46 - کد خبر: 47241
خزان زودرس

نصر: درختان موجود در برخي از معابر تبریز به دليل كم توجهي و بي مهري مسئولان شهري و فضاي سبز شهرداري، در آستانه خشكيدن و از بين رفتن قرار گرفته اند.

به گزارش نصر، احداث فضای سبز یکی از مصداق ‌های مهم توسعه شهرهاست. در دنیای صنعتی و مکانیزه امروزی، درختان شریان ‌های حیات شهرها بوده و احداث فضاهای سبز برای سلامت روحی و جسمی جامعه، ضروری است.

آبیاری یکی از نیازهای اولیه و مهم در نگهداری فضای سبز است. درحال‌حاضر آبیاری بخش قابل‌توجهی از فضای سبز باغ شهر تبریز به روش سنتی و با کمک نیروی کارگری انجام می ‌شود. از آنجایی که بازدهی این روش کمتر از ٣٠‌ درصد است، حجم قابل‌توجهی از آب مورد استفاده هدر رفته و تلف می ‌شود.

اما مشکل آبیاری فضای سبز شهر تبریز تنها به روش آن محدود نمی ‌شود، به ‌نظر می ‌رسد انتخاب اغلب سامانه ‌های آبیاری مکانیزه که در پارک‌ ها و فضاهای سبز شهر نصب ‌شده و درحال بهره ‌برداری است، بدون مطالعه و طراحی انجام شده است.

از طرفی بحران خشکسالی و کم آبی سال‌ های متمادی است که گریبان گیر کشور شده است و با وجود اینکه سال‌ های پر بارشی را نیز تجربه کرده ‌ایم، اما این بحران همچنان کشور را تهدید می ‌کند.

وجود فضاي سبز و درختان در گوشه و كنار معابر به ويژه در شهرهاي امروزي به عنوان جلوه اي از طراوت و شادابي، همواره توانسته بخش مهمي از ناهنجاري هاي زيست محيطي و آلودگي ها را به جلوه اي زيبا و مفرح تبديل كند.

درختان كهنسال كه از ساليان و حتي دهه هاي پيش در خيابان هاي اصلي تبریز به عنوان نمادي از باغ شهري در دامنه هاي كوه سهند، رشد كرده بودند اكنون در خزان عمر چندين ساله خود قرار دارند؛ درختاني كه با اندكي توجه مي توانست ساليان متمادي، زينت بخش خيابان هاي این باغ شهر باشد.

شاخه هاي خشكيده و تنه پر زخم و درد اين درختان و عدم رسيدگي دستگاه هاي متولي شهري، زخم هاي جبران ناپذيري بر پيكر نحيف و پير درختان وارد آورده است به طوریکه استقامتشان را با ورزیدن ضعیف ترین باد ها از دست می دهند و پیکر خشک و پوسیده خود را همچون فرش زیرپای مردم بر خیابان ها پهن می کنند.

درختاني كه در گوشه و كنار برخي پارك ها، كمربندي ها، ورودي هاي جنوبي شهر، شهرك ها، خيابان هاي مركزي و معابر به مانند الوارهايي مملو از شاخه هاي خشكيده با برگ هايي انگشت شمار و زرد، فرياد پيري خود را جار مي زنند و ديگر آن طراوت و شادابي سابق خود را ندارد.

درختان خیابان های تبریز اين روزها در اوج بي مهري و كم توجهي با جدول گذاري هاي نامناسب، عدم سمپاشي و رسيدگي و هرس مناسب و نيز آبياري هايي كه گاه تا چند ماه از آن خبري نيست، همه و همه دست در دست هم داده اند تا تيشه بر ريشه فضاي سبز معابر عمومي اين شهر بزنند.

انتهای پیام/

پژوهشیار