رتبه ۶ پیری جمعیت در آذربایجان شرقی/نرخ رشد جمعیت استان منفی است

1400/04/20 - 13:02 - کد خبر: 47230
سالمندان

نصر: این روزها آذربایجان شرقی، کاهش جمعیت را تجربه می‌کند چرا که در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سه ماهه سال گذشته، ۳/۱ درصد کاهش واقعه ولادت را شاهد هستیم.

به گزارش نصر، فاجعه‌ای به نام پیری جمعیت؛ معضلی که طی سال‌های گذشته زنگ خطر آن نواخته شده بود و حتی در سال ۱۳۹۳ نیز مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی جمعیت را که بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است ابلاغ کردند.
کاهش میل به ازدواج، کاهش نرخ باروری و مشکلات اقتصادی، جامعه را با تبعات جبران ناپذیری روبرو می‌کند که یکی از عواقب آن، کاهش جمعیت جوان و یا به نوعی افزایش جمعیت پیر در استان است تا جایی که حالا استان آذربایجان شرقی را به عنوان پنجمین استان پیر کشور می‌شناسند.

کاهش ۳/۱ درصدی واقعه ولادت
در این رابطه مدیر کل ثبت احوال استان آذربایجان شرقی به خبرنگار مهر گفت: ۵۳ هزار و ۳۵۲ واقعه ولادت در سال ۱۳۹۸ به ثبت رسیده است در حالی که در سال ۱۳۹۹، ۴۹ هزار و ۷۱۷ واقعه ولادت به ثبت رسیده بود.
محمد حیرت انگیز با اشاره به کاهش ۶/۸ درصدی ولادت در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ افزود: در بهار سال ۱۴۰۰، ۱۲ هزار و ۶۳۴ واقعه ولادت در ادارات ثبت احوال استان آذربایجان شرقی به ثبت رسیده است که در سال گذشته، ۱۳ هزار و ۵۳۵ واقعه ولادت بود.
او افزود: در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به سه ماهه سال گذشته، ۳/۱ درصد کاهش واقعه ولادت اتفاق افتاده است.
به گفته مدیر کل ثبت احوال استان آذربایجان شرقی، نرخ رشد طبیعی جمعیت استان در سال ۹۸، ۰/۷۵ بود که در سال گذشته به ۰/۴۵ درصد کاهش یافته و عامل مهاجرت در نرخ رشد جمعیت لحاظ نشده است.
حیرت انگیز ادامه داد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت کشور ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر بوده است که جمعیت استان بر اساس همان سرشماری، ۳ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۶۵۲ نفر می‌باشد.
وی به ساکن بودن ۴/۹ درصد از جمعیت کشور در استان آذربایجان شرقی اشاره کرده و گفت: استان آذربایجان شرقی از لحاظ جمعیت در رتبه ششم کشوری قرار دارد.
مدیر کل ثبت احوال استان آذربایجان شرقی بیان کرد: بر اساس سیاست‌های کلی جمعیت و ابلاغیه رهبر معظم انقلاب، ضرورت افزایش نرخ باروری، در راستای ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت مورد تأکید رهبر انقلاب است که در همین راستا در اواخر سال ۱۳۹۹، قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است که امیدواریم با پیگیری و اجرای دقیق این قانون، شاهد تحقق برنامه‌های مربوط به سیاست‌های کلی جمعیت در کشور و استان باشیم.
حیرت انگیز افزود: سیاست‌های کلی جمعیت در ۱۴ بند و در سال ۱۳۹۳، از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است.
وی افزود: بر اساس آمارهای موجود، روند تغییر ترکیب سنی جمعیت در استان آذربایجان شرقی، به تدریج به سمت افزایش جمعیت مسن در استان را نشان می‌دهد.
وی کاهش جمعیت نوجوان و مهاجرت جمعیت جوان را از علل مهم تغییر روند افزایش جمعیت مسن در استان آذربایجان شرقی دانسته و افزود: برای مدیریت جمعیت بر اساس سیاست‌های کلی جمعیت، به نظر می‌رسد همکاری و تلاش همه دستگاه‌های اجرایی، نهادها، سازمان‌ها و همراهی مردم تأثیر گذار است.

۹ مرکز نگهداری سالمند با ۴۸۲ نفر
مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی نیز گفت: تعداد سالمندان بالای ۶۰ سال در استان آذربایجان شرقی به ۴۸۲ هزار نفر می‌رسد که ۹ مرکز نگهداری سالمند با ۴۸۲ نفر سالمند مقیم وجود دارد.
فرگل صحاف با اشاره به اینکه ۱۱/۸ درصد از جمعیت استان سالمند هستند افزود: از این رو نرخ رشد جمعیت سالمندی در استان، ۳ درصد می‌باشد.
در سطح استان، ۵ مرکز ویزیت در منزل سالمندان با ۲۷۰ نفر خدمت گیرنده سالمند، از خدمات توانبخشی پزشکی، توانبخشی آموزشی و توانبخشی اجتماعی به صورت رایگان بهره‌مند می‌گردند
وی افزود: در سطح استان، ۵ مرکز ویزیت در منزل سالمندان با ۲۷۰ نفر خدمت گیرنده سالمند، از خدمات توانبخشی پزشکی، توانبخشی آموزشی و توانبخشی اجتماعی به صورت رایگان بهره‌مند می‌گردند.

کاهش زاد و ولد و مهاجرت
به گفته مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی، نرخ رشد جمعیت در سال گذشته، ۱ درصد بوده است که در سال جاری نیز به ۰/۸۵ درصد رسیده است.
صحاف در رابطه با افزایش جمعیت پیر در استان توضیح داد: افزایش امید به زندگی، کاهش زاد و ولد، مهاجرت، ارتقای سطح رفاه و افزایش شاخص خدمات بهداشتی را از دیگر عوامل ناشی از افزایش جمعیت پیر در استان دانست.
افزایش سالمندی در جامعه و به وجود آمدن مشکلات عظیم
این موضوع زمانی که با یک دکترای جامعه شناسی مطرح شد گفت: سن متوسط مرگ و میر در ایران به دلیل رعایت بهداشت و تغذیه از حدود ۵۵ سال امروز برای مردان حدود ۷۵ و برای زنان حدود ۷۸ است.
سن متوسط مرگ و میر در ایران به دلیل رعایت بهداشت و تغذیه از حدود ۵۵ سال امروز برای مردان حدود ۷۵ و برای زنان حدود ۷۸ است
امان اله قرایی مقدم ادامه داد: زنان در سن صفر تا یک سالی و در سن بالای ۷۰ سالگی کمتر از مردان فوت می‌کنند و در ازای ۱۰۶ پسر، ۱۰۰ دختر متولد می‌شود که به آن، نسبت جنسی گفته می‌شود و البته مقاومت فیزیولوژیکی زنان بیشتر از مردان بوده و در تمام دنیا بقای عمر زنان حدود ۵ سال بیشتر از مردان است.
وی افزود: تغذیه، رعایت بهداشت و مناسب بودن آب و هوا، موجب افزایش سن متوسط عمر شده و در نتیجه جامعه دچار سالمند سالاری می‌گردد که در حال حاضر میزان سالمندی بالای ۸۰ سال افزایش یافته است که مشکلات عظیمی را اعم از نگهداری سالمندان، بیماری، تأمین مایحتاج زندگی آنها به وجود می‌آورد.

سالمندان برای جامعه هزینه بر هستند
قرایی مقدم به افزایش خانه‌های سالمندان در جامعه اشاره کرده و گفت: بالا رفتن سطح بهداشت، امکانات خوب، تغذیه مناسب و امکانات رفاهی منجر به افزایش سن می‌گردد.
این دکترای جامعه شناسی بیان کرد: زمانی که جوامع دچار پیری می‌شوند نیروی کاری و هم‌چنین نیروی انسانی نیز کاهش می‌یابد.
با افزایش جمعیت پیر، نیروی انسانی و به تبع آن نیروی کاری نیز کاهش پیدا می‌کند؛ البته باید گفت این معضل، ریشه در مشکلات اقتصادی دارد که منجر به کاهش زاد و ولد شده و در نتیجه جمعیت پیر جامعه را افزایش می‌دهد.

آناهیتا رحیمی
انتهای پیام/

پژوهشیار