وزیر بهداشت اعلام کرد:

لزوم ایجاد اردوگاه‌ برای آوارگان افغانستان در مرز/درخواست از نیروهای مسلح، سپاه و بسیج

1400/04/20 - 12:19 - کد خبر: 47227
سعید نمکی

نصر: وزیر بهداشت با اشاره به آوارگانی که از کشور افغانستان وارد کشور می‌شوند، گفت: ما مجبوریم که اردوگاه‌هایی را داشته باشیم و بیمار و بیماری را در این اردوگاه‌ها زمین‌گیر کنیم. این موضوع هم به فعالیت‌هایی که قبلا در کنار هم داشتیم خواهد پیوست.

به گزارش نصر، دکتر سعید نمکی در اجلاس مشترک روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و فرماندهان سپاه استان‌های سراسر کشور که با حضور رییس سازمان بسیج مستضعفین به صورت مجازی برگزار شد، گفت: در مراکز 16 ساعته کرونا طبق روال کار را ادامه خواهیم داد. مراکز درمان‌بستر موقت که بیماران مراجعه می‌کنند و داروی ضد ویروس خود را دریافت می‌کنند تا فشار ما بر تخت‌های بیمارستانی کاهش یابد، اقدام خوبی بود. این تجربه در پیک چهارم به ما نشان داد که یکی از موفق‌ترین تجربه‌های مدیریت کووید19 در طول روزهایی است که ما گرفتار بودیم.
وی افزود: پیک چهارم با لطف خدا و با همت همه عزیزان در کنار هم علی‌رغم موارد بیشتر نسبت به پیک سوم، مرگ و میرهایی حدود نصف پیک سوم را بر ما تحمیل کرد. گرچه حتی یک مرگ هم برای ما غم‌انگیز و سوزناک خواهد بود. کمک‌های مومنانه هم که عزیزان بسیج در کنار ما انجام می‌دادند و بعد پیگیری افرادی که در منزل بستری و نگهداری می‌شوند و قرنطینه‌ها و مراقبت از سیستم قرنطینه‌ای که ما نیازمندیم را ان‌شاءالله بتوانیم در کنار هم دنبال کنیم.
نمکی ادامه داد: نکته‌ای که در این مرحله ما و عزیزان بسیج باید به شدت مورد توجه قرار دهیم، این است که تعدادی از آوارگان و سرگردانانی که از کشور افغانستان دارند وارد کشور می‌شوند، برگرداندن آنها کار راحتی نیست. ما مجبوریم که اردوگاه‌هایی را داشته باشیم و بیمار و بیماری را در این اردوگاه‌ها زمین‌گیر کنیم. این موضوع هم به فعالیت‌هایی که قبلا در کنار هم داشتیم خواهد پیوست.
وی تاکید کرد: باید سعی کنیم که افراد آواره و سرگردانی که در این ناملایمات و ناهنجاری‌های سیاسی و نظامی افغانستان به مرزهای ما پناه می‌آورند، آن طرف مرز یا این طرف مرز برای آنها اردوگاه‌هایی را تدارک ببینیم. از سازمان‌های جهانی هم خیلی انتظار کمک نداریم. کمااینکه تا امروز کمک درخشانی ندیده‌ایم. به هر حال این موردی است که باید بتوانیم مهربانانه اداره کنیم.
وزیر بهداشت گفت: ما بیش از 250 هزار اتباع کشور افغانستان را در طول کووید با سخت‌ترین شکل بیماری، به صورت رایگان مداوا کردیم و هیچ سازمان بین‌المللی دیناری از این رابطه به ما کمک کرد. در حال حاضر هم انتظار نداریم که خیلی کمک بگیریم، بلکه امروز باید در کنار هم به عنوان اقدامی بشردوستانه این کار را هم در کنار نیروهای بسیج و نیروهای مسلح مدیریت کنیم.
نمکی ادامه داد: از طرف دیگر عزیزان و کل نیروهای مسلح  باید کمک کنند تا بتوانیم در زمینه مدیریت مرزها و عدم ورود افراد غیرمجاز به شدت مراقبت کنیم. مرزهای غرب و شمال غرب به شدت قابل کنترل هستند، اما در مرزهای جنوب شرق و شرق به دلیل گستردگی و به این دلیل که آن طرف ما مرزبان نداریم، نه ما بلکه کشور همسایه هم بسیار آشفته است و مرزهایش به صورت ضربدری و شطرنجی در اختیار خودش نیست و به همین دلیل تمام بار بر دوش ماست که این هم مساعدتی است که عزیزان نیروهای مسلح و نیروی زمینی سپاه و بسیج و عزیزان ارتش، ناجا و مرزبانی باید به ما کمک کنند.
وی گفت: اگر این دروازه‌بانی را خوب انجام ندهیم، از بیمارانی که نه تنها آلوده به کرونا هستند، بلکه آلوده به التور، بیماری‌های روده‌ای که در ایام گرمسیر تابستان می‌تواند شعله ور شود و سایر بیماری‌های را بتوانیم مراقبت کنیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار