معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری زنجان؛

ازدواج‌ دختران در سنین پایین ظلمی آشکار در حق آنها است

1400/04/20 - 11:57 - کد خبر: 47226
ازدواج

نصر: معاون پیشگیری از وقوع جرم رئیس کل دادگستری استان زنجان گفت: ازدواج‌ دختران در سنین پایین، ظلمی آشکار در حق آنهااست چون در عمل، دوره‌ مهم نوجوانی از زندگی آنها گرفته می‌شود و این دختران، هرگز آن را تجربه نمی‌کنند که این آسیب زا است.

به گزارش نصر، محمد تقی فتحی روز یکشنبه در گفت و گویی با اشاره به برخی از ازدواج‌های نامتعارف، اما مرسوم موسوم به کودک همسری در جامعه هم گفت: دختری که زیر ۱۵ سال سن دارد و برای ازدواج با پسر ۳۰ ساله، (در حالت خوش‌بینانه) و حتی گاهی برای مردان در سنین بالاتر، انتخاب می‌شود در واقع اصلا حق انتخاب نداشته است.
وی این نوع ازدواج را ظلمی آشکار در حق این دختران اعلام کرد و افزود: ظلمی که به این دختران می‌شود، این است که در عمل، دوره‌ای از زندگی را از آنها می‌گیریم و آن، دوره مهم نوجوانی است که این دختران، هرگز آن را تجربه نمی‌کنند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه این دختران با ازدواج زودهنگام، تا چشم باز می‌کنند، مادر یک یا چند کودک شده‌اند، بدون آنکه خود کودکی کرده باشند، اظهار داشت: کودک همسری در واقع پرش ناگهانی از دوره کودکی به دوره همسری و مادری است.
این مسئول اظهار داشت: نکته قابل توجه، تامل و تاسف برانگیز این است که خانواده به خصوص مادر همسر این عروس‌های کم سن و سال، انتظاری که از عروس ۱۳ساله‌ خود دارند، از دختر۲۰ ساله مجرد خود ندارند.
وی تاکید کرد: خانواده زوج اعتقاد دارند که عروسشان، اگرچه کم‌سن و سال هم باشد، اما چون ازدواج کرده است، باید بسیاری از مسائل و موارد را بداند و درک کند و در یک کلام باید همه‌چیزدان باشد، که چنین باورهایی، خود ریشه بسیاری از مشکلات است.
فتحی همچنین با اشاره به اینکه در سه ماهه اول امسال، حدود ۴۰ درصد از افرادی که در سامانه تصمیم ( طلاق)، درخواست طلاق داده بودند، بدون هیچ مداخله ای انصراف دادند، گفت: راستی آزمایی آنها در یک مقطع، نشان داد که فقط  حدود ۲ درصد از آنها، درخواست طلاق را پیگیری کردند و انصراف ها کاملا پایدار بوده است.
 وی با تاکید بر اینکه نتیجه این راستی‌آزمایی‌ها نشان می دهد که بسیاری از تقاضاهای طلاق تحت تاثیر برخی از هیجانات است، افزود: قطعا اگر سرعت‌گیرهایی، جلوی پای آن‌ها گذاشته شود و خانواده ها هم دخالت های درست و به موقع داشته باشند، زوج‌ها برای طلاق، اقدام نمی‌کنند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم رئیس کل دادگستری استان زنجان، با بیان اینکه متاسفانه کمتر دیده شده و یا اصلا دیده نشده است که والدین هر ۲ طرف، به صورت منصفانه، مداخله کنند، گفت: کمتر پیش می آید که والدین هریک از زوجین، ایراد و تقصیر فرزند خود را هم ببینند، چون اگر این شجاعت را داشته باشند که همه تقصیرها را از طرف مقابل نبینند، بسیاری از مشکلات آنها حل می شود و  کار به طلاق نمی کشد.
رفتار بر اساس تعالیم قرآن قطعا در حل بسیاری از مسائل حوزه خانواده راهگشا خواهد بود
این مسئول با بیان اینکه بر کسی پوشیده نیست که اگر در بسیار از مسائل مختلف زندگی به ویژه حوزه خانواده، به کتاب مقدس قرآن مراجعه و بر اساس آن رفتار و عمل شود راهگشا خواهد بود، اظهار داشت: متاسفانه فرهنگ نادرستی که در میان بسیاری از مردم جا افتاده این است که اگرچه قرآن را به عنوان یک کتاب مقدس روی طاقچه می‌شناسند و آن را در کاورهای ارزشمند قرار می دهند، اغلب  اما بجز در موارد خاص و ضروری، مانند بدرقه مسافر، سفره عقد، و بردن اثاث به خانه جدید، به‌ویژه خانه تازه عروس، به آن رجوع نمی کنند.
فتحی تاکید کرد: کافی است که گاهی فقط در یک آیه قرآن، اندیشه و به آن عمل کنیم که در این صورت قطعا بسیاری از مشکلات حال حاضر را نخواهیم داشت.
معاون پیشگیری از وقوع جرم رئیس کل دادگستری استان زنجان، با تاکید بر اینکه، همه دادگاه های خانواده، با همراهی مشاور خانم برگزار می شود، افزود: علاوه بر حضور مشاور خانم در کنار قاضی دادگاه خانواده، طبق قانون، قاضی که برای خانواده رای میدهد، خودش حتما باید متاهل باشد و قاضی که برای کودکان رای می دهد حتماً باید هم متاهل و هم دارای فرزند باشد.
وی با اشاره به برخی دیگر از قوانین سختگیرانه در حوزه کاری قضات هم گفت: در لزوم دقت نظر در حوزه  شغلی و قضاوت قاضی ها همین بس که بگوییم، تا چندی پیش و قبل از اصلاح قانون، یک قاضی اگر تصادف می کرد که برای هرکسی ممکن است اتفاق بیفتد، باید تا زمان رسیدگی به پرونده تصادف او، از قضاوت کناره گیری می کرد.
معاون پیشگیری از وقوع جرم رئیس کل دادگستری استان زنجان با تاکید بر اینکه قضات حوزه خانواده دقت لازم در قضاوت را دارند، تصریح کرد: قضات خانواده، سخت‌گیرترین قضاوت ها را انجام می‌دهند و درکل هیچ شغلی را پیدا نمی کنیم که اندازه شغل قضات، دقت نظر لازم را داشته باشد.
فتحی با بیان اینکه، نیمی از مراجعین ما طبیعتاً باید ناراضی باشند، اظهار داشت: اگر غیر از این باشد، جای سوال دارد چون قاضی به نفع ۵۰ درصد رای می‌دهد و همین رای صادره، به نفع ۵۰ درصد دیگر نبوده و طبیعی است که از قضاوت او ناراضی هستند و قاضی را دارای مشکل می دانند.
وی در خصوص سهم مشکلات ناشی از مسائل زناشویی به عنوان یکی از علل و عوامل طلاق، که معمولا هم پنهان است و در بسیاری از موارد هم بصورت آشکار مطرح نمی‌شود، افزود: عوامل و مسائل زیادی ممکن است، به مسئله طلاق دامن بزند که مشکلات ناشی از مسائل زناشویی هم یکی از آنها است.
فتحی یادآورشد: بیش از ۶۰ علت در مسئله طلاق، احصا شده و قضاوت‌های طلاق، بر اساس آنها انجام می گیرد که اعتیاد، مسائل اقتصادی و مالی از جمله آنها است.
بیشترین فراوانی طلاق ناشی از عدم مسئولیت‌پذیری و یا نداشتن مهارت‌های زندگی است 
وی بیشترین فراوانی طلاق را ناشی از عدم مسئولیت‌پذیری زوج و نیز نداشتن مهارت های زندگی از سوی هر ۲ یا یکی از زوجین عنوان کرد و افزود: بیشترین موارد طلاق هم در سطح دیپلم و زیر دیپلم است و اتفاقاً کمترین طلاق در بین دارندگان تحصیلات عالی و میان کسانی است که آشنایی آنها، در محیط دانشگاه، اتفاق افتاده است.
به باور این مسئول، ریشه بسیاری از مشکلات حوزه خانواده از جمله طلاق، به نوع انتخاب آنها در زمان ازدواج، برمی‌گردد.
انتهای پیام/

پژوهشیار