مشاهیر آذربایجان (8)/

جمال شورجه؛ کارگردان نامی ایران

1400/04/20 - 14:52 - کد خبر: 47221
عکس

نصر: به دنبال انتشار سلسه مطالبی در خصوص مشاهیر آذربایجان امروز به زندگی جمال شورجه می پردازیم.

جمال شورجه متولد 22 بهمن 1333 در زنجان، کارگردان است. فارغ التحصیل لیسانس کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران می باشد، با دستیاری شروع به کار کرد و حالا از کارگردان های بنام می باشد
 
خانواده و نقاشی
در یک خانواده 11 نفری با 9 برادر بزرگ شد، از کلاس دوم دبستان فعالیت خود را در نقاشی شروع کرد و افتخارات زیادی در دوران تحصیلی بدست آورد.
 
 دانشگاه و دوره فیلمسازی
در سال 1356 وقتی 23 ساله بود وارد دانشگاه هنر شد. با وقوع انقلاب اسلامی و تعطیلی دانشگاه از طرف انجمن اسلامی برای تحصیل در رشته سینما به مرکز اسلامی فیلمسازی تلویزیون رفت تا اینکه دانشگاه باز شد و ادامه تحصیل داد.
 
جبهه
 در سال 1359 وقتی 23 ساله بود با شروع جنگ ایران و عراق با حکم ماموریت حوزه هنری به جبهه رفت تا اتفاقات آنجا را مستند و ضبط کند.
 
شروع با دستیاری
فعالیت فیلمسازی خود را بصورت جدی از سال 1363 وقتی 30 سال بود با دستیاری کارگردان در فیلم زندان دوله تو شروع کرد سپس سال 65 با فیلم پرواز در شب طراح صحنه را نیز تجربه کرد.
 
از کارگردانی تا نویسندگی
بعد از سالها تجربه دستیاری سال 1367 وقتی 34 ساله بود اولین فیلم خود بنام روزنه را ساخت و سال 1368 نیز با نوشتن فیلمنامه شب دهم در این عرصه عرض اندام کرد.
 
ازدواج با 5 هزار تومان
زمانی که می خواستم با همسرم ازدواج کنم 10 هزار تومان از برادر بزرگترم قرض گرفتم و محضر رفتیم و عقد کردیم و وسایل مورد نیاز را هم خریدم و 5 هزار تومان هم اضافه آمد. مراسم عروسی نگرفتیم، مهمانی خصوصی با حضور اقوام برگزار کردیم.
 
سینمای انقلاب اسلامی نداریم
 باید اعتراف کنم که ما سینمایی به نام سینمای انقلاب اسلامی نداریم. یعنی سینمایی که مبتنی بر ارزش ها و آرمان های انقلاب باشد و در تحکیم این انقلاب، تفسیر مبانی این انقلاب و ترویج رویکرد فرهنگی و آگاهی بخشی و عدالت جویی و خدا محوری نداریم.
 
کارگردانی فیلم حضرت موسی
با فوت فرج الله سلحشور در 8 اسفند 94 که درگیر نوشتن فیلم سینمایی حضرت موسی (ع) بود این کار به آقای شورجه سپرده شد او در فروردین 98 از استارت تولید این مجموعه از پاییر 98 داد.
 
ترور بیولوژیک
بعد از بیماری ناگهانی فرج الله سلحشور اعلام شد او ترور بیولوژی شده است. جمال شورجه آن زمان اعلام کرد با توجه به سبک زندگی صهیونیست ها از قوم بنی اسرائیل هیچ کاری بعید نیست؛ از سحر و جادو تا ترور فیزیکی و بیولوژیکی …
 
سکته ناگهانی
10 اردیبهشت 98 خبر سکته مغزی جمال شورجه اهالی هنر را نگران کرد، او در حال حاضر در بیمارستان بستری می باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار