رئیسی عنوان کرد؛

واکسن به تنهایی مصونیت ایجاد نمی کند/راه خلاص شدن از دست کرونا

1400/04/20 - 10:57 - کد خبر: 47213
علیرضا رئیسی

نصر: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: زدن واکسن به تنهایی مصونیت ایجاد نمی کند و پروتکل ها باید همچنان رعایت شود.

به گزارش نصر، علیرضا رئیسی، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: اگر در کشوری به همه مردم واکسن تزریق کنند، درست است که مصونیت ایجاد می‌شود اما از آنجا که زنجیره بیماری و ویروس هنوز قطع نشده و پاندمی در دنیا هنوز ادامه دارد کشورهایی که درگیر کرونا هستند می‌توانند منشأ حرکت ویروس جهش یافته به سایر کشورها باشند اگر می‌خواهیم از شر ویروس خلاص شویم باید به سمتی برویم که ایمنی جمعی در سطح دنیا به وجود آید.
وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که اگر ۷۰ درصد جمعیت کل دنیا به تزریق واکسن در یک دوز اقدام نمایند احتمال قطع زنجیره ویروس کرونا وجود دارد. اما ممکن است این اتفاق بیافتاد در کشوری مانند انگلیس که تعداد تزریق واکسن بسیار بالا بوده باز هم دچار موج‌های کرونا می‌شود علت آن این است که زمانی که واکسیناسیون در یک کشور کامل می‌شود اثربخشی واکسن صددرصد نیست پس از هر ۱۰۰ نفری که واکسن می‌زنند ۵ نفر به رغم تزریق واکسن باز هم مستعد ابتلاء به ویروس هستند ولی این بار با ویروس جدیدی که از جای دیگری به آن محل آمده است.
رئیسی گفت: باید باور داشت تا زمانی که پاندمی در جهان وجود دارد تزریق واکسن به تنهایی کافی نیست و پروتکل‌ها باید به صورت کامل رعایت گردد که در حال حاضر متأسفانه رعایت نمی‌شود.
وی افزود: ویروس در جهان جهش‌های متنوع و متفاوتی انجام می‌دهد اما واکسن پذیر است و واکسن پذیر بودن ویروس کرونا یکی از خبرهای خوب در طی دو سال گذشته است. در حال حاضر در کشور ما بر روی یکی از واکسن‌هایی که در مرحله مطالعاتی است بررسی‌هایی انجام شده و در این روند دریافته‌ایم که واکسن پاستور تا این لحظه بر روی انواع گوناگون ویروس اثرگذاری داشته است حال باید دید که بر روی ویروس دلتا هم اثرگذاری دارد یا خیر.
رئیسی ادامه داد: نظر من این است که اگر با یک واکسن اثربخشی ۶۰ درصدی حاصل و آن واکسن به ۷۰ درصد جمعیت دنیا تزریق شود با همان واکسن می‌توان به کاهش انتقال بیماری کمک کرد. تا زمانی که ایمنی جمعی در سطح دنیا ایجاد نشود ممکن است ویروس‌های گوناگونی کشورهای مختلف دنیا را درگیر کند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا سخنان نادرست برخی در خصوص عملکرد وزارت بهداشت، گفت: مسئله کرونا تنها مسئله بهداشت نیست بلکه علاوه بر آن مسائل اجتماعی اقتصادی است که کل دنیا را درگیر کرده به این منظور از طرفی گفته می‌شود برخی مشاغل تعطیل شوند البته بسیاری از مشاغل هم در سطح کشور با ما همکاری کرده‌اند، حال باید این نکته را پرسید که در قبال همکاری مشاغل ما برای آنها چه کار کرده‌ایم؟ در دیگر کشورهای دنیا وقتی می‌گویند مشاغل تعطیل شوند، به مشاغل گفته می‌شود که بروند و خانه بنشیند و ۷۰ درصد درآمدشان را ماهیانه از سمت دولت دریافت کنند اما ما توانایی چنین اقدامی را نداریم مگر می‌شود در کشوری مشاغل تعطیل شوند و سپس شاهد برگشت خوردن چک‌های معاملاتی کاسبان بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار