معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان؛

امسال ۴۷۵ هزار تن گندم آذربایجان‌شرقی برداشت می‌شود

1400/04/19 - 10:51 - کد خبر: 47161
گندم، گندمکاران

نصر: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۷۵ هزار تن گندم در استان برداشت شود.

به گزارش نصر، علی رخ افروز شامگاه جمعه در آیین شکرگزاری و جشن برداشت گندم که در روستای قوبوز هشترود برگزار شد افزود: همچنین طبق برنامه ریزی انجام شده ۳۲۰ هزار تن مازاد بر نیاز کشاورزان در ۷۵ مرکز خرید تضمینی می شود.
وی گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۷ هزار تن گندم مازاد بر نیاز  از کشاورزان خریداری و انبار شده است.
رخ افروز در مورد نحوه پرداخت مبلغ گندم های خریداری شده از کشاورزان افزود: مبلغ خرید گندم از کشاورزان ظرف ۱۵ روز به حساب آنها واریز می شود.
مدیرجهاد کشاورزی هشترود نیز گفت: کشاورزان شهرستان در سال زراعی جاری در ۹۲ هزار هکتار از اراضی به صورت دیم و یک هزار و ۳۰۰ هکتار به صورت آبی، گندم کشت کرده‌اند.
مجید احمدی  اظهار کرد: امسال با توجه به خشکسالی که بر منطقه حاکم شده پیش بینی می شود ۸۵ هزار تن گندم در شهرستان برداشت شود.
وی گفت: در طول فصل برداشت هشت هزار کشاورز با حدود ۳۵۰ دستگاه کمباین کار برداشت را انجام خواهند داد و برداشت محصول تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت.
فرماندار شهرستان نیز در این مراسم از کشاورزان خواست با اصلاح الگوی کشت و استفاده از علم نوین کشاورزی و رعایت اصول فنی محصولات با کیفیت تولید کنند.
امین امینیان ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی در این شهرستان را ضروری دانست و گفت: راه اندازی صنایع تبدیلی در بخش گندم و سیب در این شهرستان با هدف تولید و فرآوری محصولات کشاورزی از واجبات این بخش است.
وی همچنین از کشاورزان خواست تا الگوی مصرف آب را رعایت کنند.
در این آیین از کشاورزان و کارشناسان نمونه کشاورزی تجلیل و آیین شکرگزاری برداشت خوشه های طلایی که در زبان محلی به آن «حالاح لاما»  می گویند و در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به شماره ۲۳۱۸ ثبت گردیده برگزار شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار