رئیس پژوهشکده آرتمیای کشور؛

نیاز سالانه کشور به سیست آرتمیا ۴۰ تن است

1400/04/17 - 21:53 - کد خبر: 47133
دریاچه ارومیه

نصر: رئیس پژوهشکده آرتمیای کشور اعلام کرد: سالانه ۴۰ تن به سیست آرتمیا ( تخم میگو ) برای تکثیر و پرورش انواع میگو، ماهیان سرد و گرم آبی و زینتی در کشور نیاز است.

به گزارش نصر، اصر آق روز پنجشنبه در بازدید از اجرای طرح بزرگترین مزرعه پرورش آرتمیا و جلبک کشور در عجب شیر با اشاره به پنج طرح تحقیقاتی پیشنهادی در سه بازه زمانی کوتاه، میان و بلندمدت به ستاد احیای دریاچه ارومیه در راستای بازگرداندن حیات دوباره به این دریاچه افزود: توسعه و تکمیل بانک سیست، پایش آرتمیا ، اجرای طرح مکانیزاسیون و احداث مرکز پایلوت تکثیر آرتمیا در حاشیه دریاچه از جمله این طرح ها است.
وی توسعه صنعت پرورش آرتمیا را از مولفه های اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید دانست و اظهار کرد: علاوه بر تامین نیاز داخل کشور و ارز آوری ، از واردات گونه های کم کیفیت نیز، بی نیاز می شویم.
رئیس پژوهشکده آرتمیای کشور گفت: پیش بینی می شود حدود پنج تن از نیاز ۴۰ تنی کشور به سیست آرتمیا به عنوان محصول استراتژیک صنعت آبزی پروری، در منطقه رحمانلو عجب شیر تولید شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عجب‌شیر هم از نهایی شدن طرح پرورش آرتمیا و بیومس در این شهرستان خبر داد.
احمد اسلامی گفت: این طرح شامل ۵۵ هکتار برای پرورش آرتمیا به میزان پنج تن در سال و نیز یک هکتار مزرعه پرورش جلبک برای تغذیه آرتمیای تولیدی است.
وی با اشاره به پیشرفت ۷۵ درصدی طرح، تامین اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریالی در جهت اتمام طرح از مسوولان استانی و کشوری را خواستار شد.
ارتمیا برای ادامه نسل خود اقدام به تولید جنین غیر فعالی بنام سیست می کند که به آن در بازار تخم میگو یا سیست ارتمیا گویند.
انتهای پیام/

پژوهشیار