خبر/

لاوروف: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نشانه قبول شکست واشنگتن است

1400/04/17 - 12:18 - کد خبر: 47106
سرگئی لاوروف

نصر: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نشانه قبول شکست از سوی واشنگتن است.

به گزارش نصر، لاوروف روز پنجشنبه در سخنانی در دانشگاه دولتی خاور دور روسیه در منطقه ولادی واستوک در پاسخی در مورد امکان اعزام نیروهای روسیه به افغانستان ضمن رد چنین امکانی گفت که پاسخ کاملا آشکار است.
وی در همین حال گفت که سازمان پیمان امنیت جمعی امکان کمک به تاجیکستان درصورت حمله تروریست ها از افغانستان به این کشور را سریع بررسی خواهد کرد.
لاوروف در همین حال هشدار داد که بر اثر رکود روند حل و فصل سیاسی اوضاع افغانستان، تروریست های گروه داعش این کشور را سریع  پر خواهند کرد. 
وزیر امورخارجه روسیه پیشتر گفته بود که مسکو در چارچوب تعهداتش به سازمان پیمان امنیت جمعی از تاجیکستان در مقابل تهدیدات احتمالی از سوی افغانستان حمایت خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد واکنش احتمالی روسیه به وخیم تر شدن وضعیت در مرزهای تاجیکستان و افغانستان، گفت:  تعهدات مسکو در قالب این پیمان همچنان پابرجاست.
لاوروف گفت: برای جلوگیری از تنش در مرز تاجیکستان-افغانستان هر گونه تلاشی را به کار می گیریم.
به گفته وی نمایندگان این سازمان پیش از این برای ارزیابی وضعیت از منطقه مرزی تاجیکستان و افغانستان بازدید کرده اند.
لاوروف اظهار داشت: اوضاع افغانستان را دنبال می کنیم؛ پوتین در همین ارتباط با رهبران آسیای میانه در تماس است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با امامعلی رحمان همتای تاجیکستانی خود درباره وضعیت مناطق مرزی تاجیکستان و افغانستان، بر آمادگی مسکو برای ارائه حمایت از دوشنبه در برابر تهدیدها تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد: پوتین و رحمان درباره وضعیت دشوار تاجیکستان و افغانستان باتوجه به تشدید درگیری ها در افغانستان بویژه در مناطق مرزی با تاجیکستان گفت‌وگو کردند. 
 بر اساس گزارش رسانه ها، نیروهای آمریکایی از ماه می خروج از افغانستان را آغاز کرده‌اند و قرار است تا روز ۱۱ ماه سپتامبر به استثنای ۶۵۰ نفر همه نظامیان آمریکایی خاک این کشور را ترک کنند.  

سناریوی غرب در مورد روسیه تحقق نمی یابد
وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود کشورهای غربی را از تلاش برای بی ثبات کردن اوضاع روسیه برحذر داشت. 
وی گفت: غرب تلاش می کند تا اوضاع روسیه را بی ثبات کند و اعتراضات را در این کشور در آستانه انتخابات برانگیزد. پس از برگزاری انتخابات، کارزار برای عدم به رسمیت شناختن انتخابات آغاز کند.
لاوروف افزود: با مسوولیت کامل اعلام می کنم که سناریویی که غرب تدارک می بیند تحقق نخواهد یافت و موفق نخواهد بود. 

موضع ژاپن درباره جزایر کوریل غیرقابل درک است
لاوروف در ادامه گفت: مواضع دولت ژاپن در مورد اینکه روسیه چگونه جزایر کوریل را توسعه می دهد، غیرقابل درک است.
وی افزود: موضع گیری نادرست توکیو در مساله جزایر کوریل به مذاکرات بین روسیه و ژاپن برای امضای موافقت نامه صلح کمک نمی کند.
روسیه و ژاپن با وجود گذشت بیش از ۷۰ سال از جنگ دوم جهانی، هنوز موافقتنامه صلح امضا نکرده‌اند؛ زیرا توکیو امضای موافقتنامه را مشروط به واگذاری جزایر کوریل کرده که در پایان جنگ دوم جهانی به تصرف نیروهای شوروی درآمد و روسیه نیز با وجود فروپاشی شوروی، همچنان مدعی حاکمیت این منطقه است و آن را به عنوان پیامدهای جنگ دوم جهانی تمام شده و غیرقابل بازگشت می داند.
مسکو بارها اعلام کرده است که حاکمیت روسیه بر جزایر کوریل جنوبی قابل تردید نیست و نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی دیگر از اسناد را موید این موضع خود می‌داند.
جزایر کوریل جنوبی شامل کوناشیر، ایتوروپ، هابومای و شیکوتان از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.
جزایر کوریل، همچنین دروازه ورود زیردریایی‌های روسیه به اقیانوس آرام است و اهمیت راهبردی نظامی برای این کشور دارد، ادامه استقرار نظامیان روسی در این جزایر که پنج هزار نفر جمعیت دارد، سبب شده است دو کشور قرارداد صلح امضا نکنند.
از نوامبر سال ۲۰۱۰ که «دمیتری مدودف»رییس جمهوری وقت روسیه از جزایر کوریل بازدید کرد، مناقشه توکیو و مسکو بر سر این جزایر وارد مرحله ای جدید شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار