نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

کارکردهای چندگانه مالیات نقش مهمی در سیاست گذاری اقتصاد کشور دارد

1400/04/16 - 20:23 - کد خبر: 47065
حجت الاسلام آل هاشم، حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی یکی از مهمترین منابع مالی کشور است، گفت: مالیات به دلیل کارکردهای چندگانه ای که دارد نقش بسیار مهمی در سیاست گذاری های اقتصادی دارد.

به گزارش نصر، حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم روز چهارشنبه در دیدار مدیران و معاونان اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی اظهار کرد: کارکردهای چندگانه مالیات سهم قابل توجهی نیز در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.
وی همچنین با بیان اینکه تحریم اقتصادی برای سیاست گذاران اقتصادی کشور درس آموز است، خاطرنشان کرد: سیاست های تحریم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به رغم تحمیل برخی هزینه ها بر اقتصاد کشور و ایجاد برخی نوسانات اقتصادی به ما یاد داد توجه به اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت های داخلی یکی از اصول و مبانی اقتصاد است.
امام جمعه تبریز افزود: تجربه کاهش درآمدهای نفتی و کسری بودجه دولت باعث شد که اهمیت عدم وابستگی به درآمدهای ناپایدار و لزوم تکیه بر منابع جایگزین داخلی بیش از پیش خود را نشان دهد.
حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به کارکردهای اقتصادی، کارکرد بودجه ای و کارکرد اجتماعی درآمدهای مالیاتی ادامه داد: تأمین مالی بودجه دولت و تأمین عدالت یعنی مالیات در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داشتن سهم قابل توجه دارد.
امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: اگرچه اقدامات بسیاری در طول یک دهه گذشته در جهت توسعه و مدرن سازی نظام مالیاتی کشور انجام شده است اما به نظر می رسد نظام مالیاتی کشور ظرفیتهای زیادی برای شکوفایی دارد که با بالفعل شدن آنها بخش قابل توجهی از مشکلات کشور حل و اهداف مدنظر در سیاست های اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در استان مالیات را محرک اقتصاد کشور دانست و گفت: یک نظام مالیاتی مطلوب باید بتواند علاوه بر تأمین مالی بودجه دولت و تأمین برابری و عـدالت به رشد اقتصادی کمک کند.
وی با اشاره به موضوعات موثر بر عملکرد وصولی درآمدهای مالیاتی کشور، اظهار کرد: درجه شفافیت و آزادی فعالیت های اقتصادی ، رشـد اقتصـادی، سـهم بخـش غیررسـمی، ترکیـب بخشـهای اقتصادی، نحوه توزیع درآمد درکشور، نوسانات اقتصادی از مهمترین عواملی هستند که از طریق تـاثیر بر پایه های مالیاتی بر عملکرد وصولی درآمدهای کشور اثر میگذارند.
حجت الاسلام آل هاشم همچنین بی ثباتی کلان اقتصادی، فرار مالیاتی و اقتصاد زیرزمینی، عدم استقلال نظام مالیاتی کشور، عدم دسترسی به پایگاه اطلاعات اقتصادی و عدم نگاه یکپارچه به مودی و حجم بالای معوقات مالیاتی را از مهمترین موانع توسعه نظام مالیاتی و چالش های این مجوعه عنوان کرد.
 غلامرضا شریفی مدیر کل امورمالیاتی استان نیز در دیدار از عملکرد یکسال گذشته این اداره کل گزارش داد.
سال گذشته چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات در استان وصول شده که نسبت به سهمیه و تکلیف برنامه ریزی شده ۱۱۴ درصد تحقق یافته است و این در حالی است که میانگین کشوری ۱۱۳ درصد بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار