گزارش اختصاصی نصر/

مشقات شهروندان تبریزی در پی قطع برق تبریز

1400/04/17 - 15:22 - کد خبر: 47058
خاموشی، قطعی برق

نصر: از میدان ساعت به سمت پیاده راه تربیت که حرکت می کنیم، انبوهی از موتورهایی را می بینیم که هر کدام برق مغازه ای را تامین می کنند تا مشتریان در تاریکی مجبور به انتخاب اجناس خود نباشند. این موتورهای تامین کننده برق علاوه بر نازیبا جلوه دادن چهره شهر، صدای گوش خراشی نیز دارند.

به گزارش نصر، اما مساله معضل برق تنها به پیاده راه های تربیت تبریز ختم نمی شود، بلکه روزانه ده ها پیام از سوی شهروندان تبریزی به آژانس خبری تحلیلی نصر می رسد و در آن، مردم از مشکلاتی که در سایه قطعی برق برایشان به وجود آمده است، سخن می گویند و از جمله آن ها می توان به عدم برق رسانی صحیح بیمارستان ها و مشکلاتی که برای بیماران ایجاد می شود، وسیله های خانگی که در اثر قطع و وصل مکرر برق دچار آسیب می شوند، به هم خوردن تنظیات دستگاه های کارخانجات و شهرک های صنعتی و... اشاره کرد.

خسارات جبران ناپذیر برق بر بدنه تولید
"باقر محمدی"، مدیر شهرک صنعتی سردار سلیمانی تبریز، در گفت و گو با خبرنگار نصر به مشکلات متعدد واحدهای تولیدی این شهرک در رابطه با قطعی های مکرر برق اشاره کرد و گفت: هفته ای یک روز، سه شنبه ها از ساعت 9 صبح تا پنج عصر، برق کل این شهرک قطع می شود و باعث افزایش روزهای تعطیل واحدهای تولیدی از چهار روز در هفته به هشت روز در هفته می شود.
وی افزود: این تعطیلی های مکرر باعث افت شدید تولید و وارد آمدن ضربه مهلک و خسارات متعدد به تولیدکنندگان می شود. به عنوان مثال در واحد تولیدی "جیم بو"، قطع یک روزه برق، مانع تولید 50 تن محصول، در این واحد تولیدی می شود.
مدیر شهرک صنعتی سردار سلیمانی تبریز به خسارات واحدهای تولیدی دیگر مستقر در شهرک سردار سلیمانی اشاره کرد و اذعان داشت: در این شهرک تولیدکنندگان مختلف از جمله صنایع غذایی، خیاطی، تولیدکنندگان قطعات مختلف، پوشاک و... فعالیت می کنند که قطعی برق خسارات جبران ناپذیری بر دستگاه های تولیدی این واحد ها می زند و با توجه به این که کارگران قسمت پوشاک از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند مسلما بهای این خسارات برای آنان سنگین تر خواهد بود.
محمدی برق را نیاز اولیه و اساسی شهرک های صنعتی عنوان کرد و ادامه داد: اگر برق نباشد شهرک صنعتی کاملا تعطیل و قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود. زمانی هم که گلایه و دغدغه خود را به شرکت برق اعلام می کنیم، تنها یک جواب می دهند: "کشش و توان ما در این حد است، اگر صحبتی دارید خدمت استاندار بفرمایید". استاندار هم در جواب می گوید: "علت قطعی ها، مصرف بسیار بالای برق است".

بیمارستان های خصوصی، خود پاسخ گوی مشکلات قطع برق باشند
"سید جمال حسینی اقدم"، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیز در گفتگو با خبرنگار نصر گفت: تا به این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر وجود مشکلات ناشی از قطعی برق در هیچ کدام از بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز نداشته ایم.
وی با بیان این که تمام بیمارستان ها مجهز به سیستم برق اضطراری هستند، تصریح کرد: زندگی هیچ بیماری به خاطر قطعی برق در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تبریز به خطر نیفتاده است.
حسینی افزود: در رابطه با مشکلاتی که در رابطه با قطعی برق در بیمارستان های خصوصی وجود دارد، خود آن ها باید پاسخ گو باشند؛ چون حق دفاع برای آنان محفوظ است.

انتقاد مردم نسبت به قطعی های مکرر آب و برق به حق است
"محمدباقر هنربر"، مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، چندی پیش پیش در گفت و‌گو با خبرنگار نصر در خصوص معضل اخیر قطعی آب و برق در کلانشهر تبریز و برخی شهرستان های استان گفت: افزایش بی سابقه دمای هوا که در ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده و کاهش بارندگی ها که موجب خروج نیروگاه های آبی از مدار تولید انرژی شده؛ کمبود منابع برق در کشور را موجب شده است که این امر استان ها را با قطعی برق برنامه ریزی شده مواجه کرده است اما مدیریت قطعی ها و همچنین ممانعت از قطعی مراکز حساس از جمله ایستگاه های پمپاژ آب، بیمارستان ها ، چاه های تامین آب شرب و سایر مراکز بر عهده مدیران برق استان است.
وی با بیان‌ اینکه با محوریت استاندار آذربایجان شرقی در مسیر‌کاهش قطعی ها حرکت می کنیم اذعان داشت: جلسات متعددی در این خصوص با مدیران برق و‌ آب استان برگزار شده است ولی برای سرعت بخشیدن به سناریوهای عملیاتی نیاز است استاندار محترم نیز تاکید ویژه ای داشته باشند.
هنربر شرایط فعلی منابع آب و‌ برق کشور را خاص و ویژه خواند و اضافه کرد: اگرچه با کمبودهایی در حوزه زیرساخت های تامین انرژی مواجه هستیم اما می توان با هنر مدیریت زمینه کاهش مشکلات در این حوزه را فراهم کرد.
خبرنگار نصر در سئوالی از مدیر کل مدیریت بحران استان پرسید « چرا با وجود تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، خوابگاه ها، استخرها، پذیرایی ها و بسیاری مرکز پر مصرف برق در استان با کمبود منابع انرژی باید مواجه شویم» ؛ پاسخ داد: متاسفانه به دلیل محدودیت سرمایه گذاری ها در تامین زیرساخت های لازم برای تولید انرژی و عدم بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه ؛ توسعه واحدها و شهرک های صنعتی بدون توجه به افزایش منابع انرژی توسعه یافته است و این امر امروز به یک معضل در تامین و مدیریت منابع انرژی تبدیل شده است.

پیگیر افرایش سهمیه برق استان از تهران هستیم
"بابک محبوب علیلو"، دادستان تبریز، چندی پیش در گفتگو با خبرنگار نصر، با بیان اینکه به دنبال افزایش سهمیه آذربایجان شرقی از برق کشور هستیم، افزود: سهمیه‌بندی برق باید متناسب با ظرفیت های استان و واحدهای صنعتی مستقر در استان ها صورت پذیرد.
وی در خصوص برخورد با مدیران کم کار صنعت برق که خود را مقید به برنامه ریزی دقیق وجبران خسارات مردم نمی دانند، گفت: در جلسه صبح امروز ستاد پدافند غیرعامل استان نیز در این خصوص به طور مفصل بحث شد و مقرر گردید دیگر شاهد قطع بدون برنامه آب و برق مردم نباشیم‌.
علیلو در خصوص قطع برق مراکز حساس از جمله ایستگاه های پمپ آب، بیمارستان ها و... نیز گفت: در این خصوص نیز بحث های جدی با مدیران مربوطه انجام شد. البته مسوولان دستگاه های مربوطه نیز باید پیش بینی لازم برای چنین مواقعی را داشته باشند.
این گزارش می افزاید، قطعی مکرر و بی برنامه برق و آب در آذربایجان شرقی، مردم را با مشکلات متعددی مواجه کرده و موجب خسارت هایی در واحدهای تولیدی و صنعتی شده است. اما چرا امسال با وجود تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و... که از مصرف کنندگان عمده برق بودند؛ باز هم همچنان معضل قطعی های مکرر برق گریبان گیر مردم شده است؟! به نظر کارشناسان از دلایل مهم قطعی های مکرر برق، استخراج رمز ارزها و بیت کوین می باشد. دستگاه هایی که به صورت غیرقانونی فعالیت می نمایند و شیره برق را می مکند. دستگاه هایی که با نظارت دقیق مسئولان قابل ردیابی و تعطیلی هستند! ولی با این وجود، آزادانه به فعالیت خود ادامه می دهند بدون این که ککشان هم بگزد!
انتهای پیام/

پژوهشیار