سفیر ژاپن در ایران:

رسیدن دریاچه ارومیه به سطح پایدار نگرانی جامعه جهانی را برطرف کرد

1400/04/16 - 11:01 - کد خبر: 47038
عکس

نصر: سفیر ژاپن در ایران با ابراز رضایت از اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، گفت: رسیدن این دریاچه به سطح ثبات، نگرانی‌های جامعه جهانی را برطرف کرد.

به گزارش نصر، کازوتوشی آیکاوا روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در رابطه با طرح های آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)  برای احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: از رسیدن دریاچه به سطح پایدار خوشحال هستیم.
وی با اشاره به همکاری دفتر پیشرفت و توسعه سازمان ملل (یو. ان. دی. پی) برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: آژانس همکاری های بین المللی ژاپن همکاری خوبی برای پایدار نگه داشتن دریاچه با سازمان ملل دارد و تغییر الگوی کشت و نیز حمایت از شغل های جانبی در کنار آن یک کار تکمیلی است.
سفیر ژاپن با بیان اینکه به همین منظور بیش از ۱۰۰ سمینار موفقیت آمیز در ایران برگزار کرده ایم، خاطرنشان کرد: تا جایی که بتوانیم برنامه هایی از این قبیل را در سایر نقاط ایرا نیز اجرا می کنیم.
به گزارش ایرنا، سفیر ژاپن به همراه کلودیو پروویداس نماینده مقیم برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل متحد در ایران از دریاچه ارومیه، تالاب بین المللی قره قشلاق بناب و چند روستای حاشیه این دریاچه و کارگاه های مختلف مشاغل پایدار بازدید کرد.
طرح استقرار کشاورزی پایدار و اقتصاد خرد زنان در حوزه دریاچه ارومیه با همکاری کشور ژاپن، برنامه عمران سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران و با هدف ارتقای سطح آگاهی بهره برداران و احیای این دریاچه در روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه اجرا می شود.
عدم کشت محصولاتی با مصرف آب بیشتر از جمله پیاز، استفاده از سیستم های آبیاری نوین از جمله سیستم آبیاری قطره ای و بارانی و تغییر الگوی کشت از محصولات پرمصرف آب به محصولات کم مصرف آب از جمله اقداماتی است که کشاورزان و روستاییان شهرستان بناب برای کمک به احیای دریاچه ارومیه انجام داده اند.
حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع در شمال غرب ایران با مساحت ۵۱۸۷۶ کیلومتر مربع یکی از شش حوضه آبریز اصلی کشور است. این حوضه بین استان‌های آذربایجان غربی (۴۶%)، آذربایجان شرقی (۴۳%) و کردستان (۱۱%) قرار دارد.
دریاچه ارومیه به‌عنوان بزرگترین دریاچه داخلی ایران و از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های آبی ایران و جهان به شمار می‌آرود.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه با توجه ویژه دولت تدبیر و امید، وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ پیدا کرده و با وجود کاهش بارش ها و همچنین کاهش آب ورودی به دریاچه، از وضعیت مناسبت تری نسبت به سال های پرآب برخوردار است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال  از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است،  این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار