چهار روز کار در هفته؛ موفقیت بزرگ ایسلند

1400/04/15 - 15:49 - کد خبر: 46995
عکس

نصر: محققان می‌گویند اجرای طرح آزمایشی 4 روز کاری در هفته در ایسلند یک "موفقیت عظیم" بوده و منجر به کاهش ساعات کاری بسیاری از کارکنان، افزایش بهره وری و بهبود رفاه عمومی کارکنان شده است.

به گزارش نصر، در این طرح آزمایشی که بین سال‌های 2015 تا 2019 اجرایی شد؛ کارکنان کمتر کار کرده و حقوق همیشگی خود را دریافت کردند.
به گفته محققان بهره وری در اکثر محل‌های کاری ثابت بوده یا بهبود یافته است.
این آزمایش در شورای شهر "ریکیاویک" و سرانجام دولت ایسلند با شرکت 2500 نفر از کارکنان این کشور آغاز شد. این میزان حدود 1 درصد جمعیت کار ایسلند را تشکیل می‌دهد.
مطالعات سازمان پژوهشی "اتونومی" بریتانیا و "انجمن دموکراسی پایدار" (Alda) ایسلند نشان می‌دهد ساعات کاری کارکنان این طرح از 40 ساعت به 35 تا 36 ساعت کاری در هفته کاهش یافته است.
بی بی سی نوشت: طرح‌های آزمایشی مشابه در دیگر کشورهای جهان مانند اسپانیا یا شرکت "یونیلیور" تولید کننده بزرگ کالاهای مصرفی در نیوزیلند در حال اجراست.
یونیلیور مالک شمار زیادی از نام‌های تجاری بین‌المللی در زمینهٔ مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، محصولات مراقبت‌های شخصی، مواد شوینده و لوازم آرایشی بهداشتی است. لیپتون، لوکس، سان‌سیلک، داو، رکسونا و... از زیر مجموعه‌های این غول تولیدی هستند.

بهره وری کارمندان با کاهش ساعات کاری در ایسلند ثابت و در مواردی افزایش یافته است
این طرح آزمایشی اصناف و اتحادیه‌های صنفی را به مذاکره مجدد در مورد الگوهای کاری سوق داده و اینک 86 درصد از نیروی کار ایسلند ساعات کاری کمتری دارند یا از حق کاهش ساعات کاری در قرارداردها برخوردارند.
کارکنان شرکت کننده در این طرح "فشار روانی کمتر" را گزارش داده و گفته‌اند کمتر از قبل "فرسودگی شغلی" را احساس کرده‌اند. آنها می‌گویند سلامت و تعادل کار و زندگی آنها بهبود یافته است.
یک مدیر که در این طرح آزمایشی شرکت کرده در این باره گفت: من کمتر کار می‌کنم و این طرح برای من مانند هدیه ای  بهشتی است. 
"ویل استرونژ" مدیر موسسه مطالعاتی "آتونومی" گفت: بزرگترین طرح آزمایشی جهان در کوتاه‌تر کردن هفته کاری در بخش دولتی، موفقیت‌های بسیاری را در بر داشت.
وی افزود: این موضوع نشان می دهد که بخش دولتی به عنوان پیشرو در کوتاه‌ کردن هفته کاری به خوبی جا افتاده و دولت‌های دیگر می‌توانند از این طرح بیاموزند.
"گودموندور دی. هارلادسون" از موسسه تحقیقاتی "آلدا" می‌گوید: هفته کوتاه کاری در ایسلند به ما می‌گوید کار کمتر در دوران مدرن نیز ممکن است و به تدریج می‌توان تغییر کرد.
اسپانیا به دلیل چالش‌های ویروس کرونا هفته کاری 4 روزه را برای شرکت‌ها اجرایی کرده است.
شرکت تولید کننده کالاهای مصرفی یونیلیور در نیوزلند نیز فرصت کاهش 20 درصدی ساعات کاری بدون تغییر حقوق را به کارمندان خود داده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار