گزارش اختصاصی نصر/

سیستم ترمز مطمئن؛ راهکاری برای کاهش تصادفات جاده ای

1400/04/17 - 14:56 - کد خبر: 46989
واژگونی اتوبوس

نصر: سیستم ترمز مطمئن، اختراع یک مخترع تبریزیست که در راستای کاهش تصادفات جاده ای خودروهای سنگین و مرگ و میر به ثبت رسیده است و قابل نصب روی تمامی خودروها می باشد.

به گزارش نصر، از زمان اختراع خودرو نحوه‌ی کنترل و متوقف کردن آن یکی از دغدغه‌های اصلی سازندگان بوده است، سیستم ترمز که حیاتی‌ترین نقش در سیستم ایمنی در خودروها را دارد، از گذشته تا امروز همواره در حال پیشرفت، تکامل و ظهور نوآوری‌های متنوع است.
اما بدون تردید در صنعت خودروسازی مخصوصا وسایل نقلیه نیمه‌سنگین و سنگین که به‌صورت عمده شامل اتوبوس ها، کامیون‌ها و تریلرهای بزرگ و خودروهای حمل‌ و نقل تجاری می‌شوند، کمتر به این موضوع توجه شده است، تاجایی که مطابق آمار رسمی در سال‌های اخیر این وسایل نقلیه به طور میانگین موجب کشته شدن سالانه بیش از ۴ هزار نفر در تصادفات و سوانح رانندگی شده‌اند.


 
جعفر اسفندی فارغ التحصیل دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۹، متولد مرند و با ۸۳ سال سن در گفتگو با آژانس خبری تحلیلی نصر از دو اختراع خود برای جلوگیری بریدن ترمز خودرو ها گفت.
وی با بیان اینکه ایده اش، طراحی، اجرا و ثبت اختراع شده است، افزود: با توجه به حوادث ناگوار هفته‌های اخیر که ناشی از عملکرد ناقص و یا عدم عملکرد سیستم ترمز در خودروها بود و سبب کشته شدن چند تن از هموطنان شده است، لازم دانستم دوباره طرحی را که در این حوزه اختراع و ثبت کرده بودن مطرح کنم.


 
این گزارش حاکی است،  طرح با عنوان "پمپ ترمز با مخزن چهار قسمتی و قابلیت ترمز گیری مستقل برای هر چرخ"  در تاریخ ۸ اسفند سال ۹۹ در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسید و طرح دیگر با عنوان "سیستم ترمز اصظراری" ۱۰ سال پیش به ثبت رسید.
وی در خصوص مکانیسم عمل کرد عنوان "پمپ ترمز با مخزن چهار قسمتی و قابلیت ترمز گیری مستقل برای هر چرخ" که سیستم ترمز مطمئن است، گفت: در هنگام ترمز گیری توسط راننده در اتومبیل های سواری روغن ترمز و در خودرو به صورت پنوماتیک توسط باد، بوسیله لوله‌هایی به چرخ ها منتقل می شود و لنت های ترمز را به دیسک چرخ می فشارد تا ترمز گیری انجام شود، در صورتیکه هر یک از این لوله‌ها سوراخ شود اصطلاحا ترمز خالی کرده و دیگر در اختیار نمی باشد.


 
وی ادامه داد: برای جلوگیری از این موضوع دراین اختراع هر یک لوله‌های ذکر شده به صورت مجزا عمل نموده که در صورت گرفتگی یا سوراخ بودن هر یک به کار خود ادامه داده و تا رسیدن به تعمیرگاه سیستم ترمز عمل خواهد کرد.
این مخترع در خصوص اختراع اول خود که نزدیک به ده سال پیش به ثبت رسید، افزود: ترمز اضطراری ابداعی بود که شامل چند قطعه است و روی خودرو نصب می شود، این قطعات به دلیل مجهز بودن به کفشک‌های یخ‌شکن در مواقع ترمز خودرو روی برف و یخ به خوبی عمل کرده و به دلیل نصب در قسمت عقب خودرو، احتمال واژگونی وسیله نقلیه به هنگام استفاده از آن به صفر می‌رسد.


 
اسفندی هدف از اختراع خود را کاهش تصادفات جاده ای مخصوصا تصادفاتی که عامل اصلی آن عدم عملکرد ترمز های خودروهای سنگین بوده خواند و اضافه کرد: امیدوار بودم با طراحی و تولید این اختراع دیگر شاهد تصادفاتی آنگونه که در چند روز اخیر نیز اتفاق افتاد نباشیم اما با ارائه این اختراع به شرکت های خودرو سازی متوجه شدم علاقه ای به همکاری ندارند و نگاه انحصارطلبانه آنها به صنعت خوردو مانع اصلی ایجاد تغییر سیستم های مختلف از جمله سیستم ترمز می باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار