لغو محدودیت‌های کرونایی در انگلیس و ترکیه به رغم "دلتا"

1400/04/15 - 12:22 - کد خبر: 46968
فاصله گذاری اجتماعی

نصر: در حالیکه که شماری از کشورهای اروپایی و آسیایی این روزها درگیر سویه جدید کروناویروس موسوم به سویه دلتا (که پیش‌تر به کرونای هندی شناخته شده بود) هستند اما برخی از دولت‌ها نظیر ترکیه و انگلیس، اقدام به تسهیل محدودیت‌های کرونایی کرده‌اند.

به گزارش نصر، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که دولت این کشور می‌تواند حتی با وجود افزایش موارد بستری در بیمارستان، محدودیت‌ها از جمله قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی و الزام به پوشیدن ماسک را به طور کامل لغو کند.
جانسون اضافه کرد که دولت قصد دارد به مردم اجازه دهد تا خودشان تصمیم بگیرند که چگونه با روابط اجتماعی خود کنار بیایند.
نخست وزیر انگلیس در مورد کسانی که توصیه می‌کنند بازگشایی مجدد با تاخیر روبه رو شود، اظهار داشت: اگر نتوانیم در چند هفته آینده جامعه را بازگشایی کنیم، پس باید از خود بپرسیم که چه زمانی به شرایط عادی برمی‌گردیم.
بوریس جانسون همچنین تاکید کرد که تزریق واکسن به کاهش میزان مرگ و میر و ابتلای به بیماری کووید-۱۹ کمک کرده است، هرچند هنوز نتوانسته این بیماری را از بین ببرد.
سویه دلتا که یک ماه برنامه دولت جانسون برای بازگشایی‌های پس از قرنطینه را به تاخیر انداخت بسیار مسری‌تر از نوع ابتدایی ویروس کرونا است و منشا تقریبا تمام موارد جدید ابتدا به بیماری کووید۱۹ در سراسر بریتانیا را تشکیل می‌دهد.
انگلیس که با ۱۲۸ هزار مورد مرگ و میر پس از روسیه بیشترین آمار قربانیان کرونا در اروپا را به خود اختصاص داده اینک خود را برای خروج تدریجی از سومین قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی آماده می‌کند.
به رغم آنکه اغلب محدودیت‌ها تا دو هفته دیگر در انگلیس برداشته می‌شود اما با این حال دستورالعمل جدید، زمینه را برای امکان برپایی رویدادهای بزرگ با ظرفیت کامل فراهم نخواهد کرد.
نخست وزیر انگلیس از شهروندان کشورش خواسته است که زندگی با ویروس کرونا را یاد بگیرند و به رغم برداشته شدن محدودیت‌ها، مراقبت‌های بهداشتی را جدی بگیرند.
دولت انگلیس در گزارشی اعلام کرده که برداشته شدن محدودیت‌ها ممکن است منجر به افزایش موارد ابتلا به ویروس شود اما با توجه به واکسیناسیون انجام شده شمار موارد بستری شدن و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید نسبت به گذشته کاهش چشمگیری خواهد داشت.
برنامه واکسیناسیون شهروندان در انگلیس از ماه دسامبر گذشته آغاز شد و تاکنون نزدیک به ۶۴ درصد جمعیت بزرگسال این کشور دو دز واکسن دریافت کرده‌اند.
دلتا نروژ را مجبور به احتیاط کرد
به گزارش یورونیوز، برخلاف انگلیس که برای برداشتن محدودیت‌های کرونایی عجله دارد نروژ با توجه به شرایط جدید ناشی از گسترش سویه دلتا در اغلب کشورهای اروپایی، برنامه گشایش پس از قرنطینه و برداشتن محدودیت‌های کرونایی را تا پایان ماه جاری به تاخیر انداخت.
ارنا سولبرگ،‌ نخست وزیر نروژ با اعلام این مطلب تصریح کرد: این خطر وجود دارد که نوع دلتا باعث ایجاد موج چهارم ابتلا به ویروس در میان اقشار واکسینه نشده جمعیت، افرادی که تنها یک دز واکسن دریافت کرده‌اند یا در میان گروه‌های آسیب‌پذیر شود.
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که دلتا در حال تبدیل شدن به سویه‌ای غالب از ویروس کرونا و منشا موارد تازه ابتلا به بیماری کووید۱۹ در جهان است.
گسترش سریع این گونه جدید از کرونا که به ویروس هندی شهرت یافته نگرانی‌ها را در خصوص میزان تاثیرپذیری در برابر واکسن‌ها موجود ضد کرونا افزایش داده است.
وزیر بهداشت نروژ نیز اعلام کرده که گونه جهش یافته دلتا می‌تواند به نوع غالب ویروس کرونا در کشورش تبدیل شود.
به گزارش انستیتو بهداشت عمومی نروژ،‌ تقریبا دو سوم جمعیت بزرگسال این کشور نخستین دز واکسن کووید را دریافت کرده و ۳۷ درصد از این جمعیت نیز به صورت کامل واکسینه شده‌اند.
بازگشت تدریجی به زندگی عادی در ترکیه
به گزارش خبرگزاری آناتولی، در این بین ترکیه نیز با لغو محدودیت‌های مربوط به کرونا، خود را برای بازگشت به زندگی عادی آماده می‌کند.
از ابتدای ماه ژوییه ممنوعیت‌های تردد شبانه در این کشور برداشته شد، سینماها، سالن‌های تئاتر و مراکز تفریحی بازگشایی شدند و کنسرت‌ها می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.
همچنین شهروندان این کشور می‌توانند بدون محدودیت در تعداد مهمان، جشن‌های عروسی خود را برگزار کنند. همه این اقدام‌ها پس از تزریق بیش از ۵۰ میلیون دز واکسن در این کشور انجام شده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه گذشته (اول ژوییه)، هم‌زمان با لغو محدودیت‌های مربوط به کرونا در این کشور در حساب توییتری خود نوشت: واکسیناسیون بهترین راه برای مبارزه با ویروس کرونا است و ما هم‌اکنون از مرز ۵۰ میلیون دوز فراتر رفته‌ایم.
بیشتر واکسن‌های تزریق شده در این کشور فایزرـ‌ بیون‌تک و سینوفارم‌ هستند اما این کشور قصد دارد به‌زودی از واکسن داخلی خود به نام «تورک‌واک» هم رونمایی کند. اردوغان در حساب توییتری خود ابراز امیدواری کرده است که با تولید این واکسن مبارزه با کرونا در ترکیه فراگیرتر و موثرتر شود.
همچنین بنابر بخشنامه جدید دولت ترکیه، پذیرش مسافران از برخی کشورها به شرط نتیجه منفی آزمایش پی‌سی.‌آر امکانپذیر است و پروازهای ورودی از شش کشور بنگلادش، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، نپال و سریلانکا در حال حاضر متوقف شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار