مدیرکل میراث‌فرهنگی استان زنجان؛

زنجان عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی را کسب کرد

1400/04/15 - 10:38 - کد خبر: 46954
صنایع دستی

نصر: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از انتخاب و معرفی شهر زنجان در فهرست شبکه شهرهای خلاق در حوزه صنایع‌دستی خبر داد.

به گزارش نصر، امیر ارجمند روز سه‌شنبه در این باره در جمع خبرنگاران افزود: معرفی شهرهای خلاق در حوزه‌های موضوعی شامل ادبیات، موسیقی، صنایع‌دستی و سنتی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی مد و لباس، سینما، رسانه و مطبوعات و چاپ و بسته‌بندی انجام شده است. 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر پدیده‌ای است که بر مبنای تحقق برنامه‌ها صورت می گیرد.
ارجمند گفت: در حوزه صنایع‌دستی شهر زنجان، در کنار شهرهای لالجین و ملایر از استان همدان، میبد از استان یزد، سیرجان از استان کرمان، سمنان، مود از استان خراسان جنوبی، کوزه کنان از استان آذربایجان شرقی، مینودشت از استان گلستان و کیش از استان هرمزگان به‌عنوان شبکه شهرهای خلاق معرفی شدند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با لحاظ اهمیت نگاه آینده محور و آمایشی در جهت توسعه عدالت فرهنگی و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی و تقویت و کاربردی سازی زیرساخت‌های فرهنگی و هنری موجود و حمایت از طرح‌های خلاقانه برآمده در بسترهای محلی و بومی به اجرا درآمده و گام نخست این مسیر شناسایی داشته‌ها، ظرفیت‌های انسانی، فرهنگی، هنری و طبیعی در مناطق مختلف کشور است.
به گزارش ایرنا به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در زمان حاضر حدود هشت هزار نفر در این استان در بیش از ۶۰ رشته صنایع دستی به صورت مستقیم اشتغال دارند.
گفتنی است ملیله‌کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلم‌زنی، گلیم‌بافی، گیوه‌بافی و گیوه‌دوزی از صنایع‌دستی بومی استان زنجان محسوب می‌شود
شورای جهانی صنایع‌دستی در سال ۱۳۹۸، زنجان را به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار