فرماندار هشترود؛

توسعه کشاورزی هشترود منوط به اجرای پایاب سد سهند است

1400/04/15 - 10:21 - کد خبر: 46953
سد

نصر: فرماندار هشترود گفت: توسعه بخش کشاورزی منطقه و ارتقاء آن در گرو اجرای پایاب سد سهند است.

به گزارش نصر، امین امینیان در جلسه راهبری سد سهند هشترود ضمن گلایه از عدم مشارکت تعدادی از بهره برداری شبکه در اجرای اراضی باقیمانده فاز اول پایاب این سد افزود: آبادانی شهرستان در گرو اجرای پنج فاز پایاب سد سهند است.
وی از جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی خواست نسبت به پرداخت مطالبات پیمانکار فاز اول طرح پایاب سد سهند اقدام کنند و تکلیف اراضی روستای «قتنقو» با برگزاری جلسه ای به صورت الحاقیه مشخص شود.
امینیان گفت: ایستگاه پمپاژ آب ps۳ و اراضی تحت پوشش آن تا آخر مرداد امسال باید به بهره برداری برسد و تا پایان تیر ماه هم بایستی کار برق دار کردن ایستگاه به اتمام برسد.
فرماندار هشترود اضافه کرد: باید توسط اهالی روستاهای محدوده طرح پایاب سد سهند، قدم های محکم‌تر و جدی برداشته شود، زیرا میزان درآمدزایی روستائیان در گرو اتمام پایاب این سد است نه راه و آسفالت و امکانات دیگر.
امینیان گفت: نگران این هستیم که هشترودی ها با این وضع خشکسالی و اجرا نشدن پایاب سد از آب پشت این سد استفاده بهینه نکنند، چون به رغم کم آبی، آب سد سهند در حال سرریز شدن است.
وی با بیان این‌که درآمد و اشتغال یکی از دغدغه های اصلی در منطقه است، اظهار کرد: اگر همکاری کشاورزان در تکمیل پایاب سد سهند به قوت خود باقی نماند، همه کشاورزان متضرر خواهند شد. 
وی گفت: تا آخر تیرماه سالجاری مشکل برق مجموعه پایاب سد سهند حل خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی نیز دوازدهم خرداد امسال از تامین اعتبار ۲۲۶ میلیارد ریالی برای طرح شبکه سد سهند با تخصیص ۱۰۰درصدی خبر داد.
داود بهبودی گفت: این اعتبارات علاوه بر اعتبارات پیش بینی شده در پیوست قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۹ میلیارد ریال برای سهند است.
وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود با اعتبارات تامین شده یک هزار و ۵۰۰ هکتار  هکتار از اراضی طرح شبکه آبیاری و زهکشی سهند تا پایان سال آماده بهره برداری باشد.
سد خاکی سهند هشترود با حجم مفید ۱۳۵ میلیون مترمکعب بر روی رودخانه قرانقو از سرشاخه‌های رودخانه «قزل اوزن» و در ۱۳۰ کیلومتری تبریز و ۳۵ کیلومتری هشترود با اهداف تأمین آب شرب و صنعت منطقه، کنترل سیلاب و توسعه کشاورزی احداث شده و از سال ۱۳۸۵ در حال بهره‌برداری است.  
اراضی طرح و توسعه شبکه پایاب سد سهند هشترود در قالب پنج واحد عمرانی به وسعت هفت هزار و ۵۰۰ هکتار در دو طرف جاده هشترود - مراغه و در مجاورت رودخانه قرانقو واقع است.
انتهای پیام/

پژوهشیار