رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

توسعه فراتر از پیش‌بینی گلخانه ها در آذربایجان‌شرقی

1400/04/15 - 10:35 - کد خبر: 46947
گلخانه

نصر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: استان ما از نظر درصد پیشرفت برنامه توسعه گلخانه‌ها، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد و از برنامه زمانبندی اعلامی وزارت جهاد کشاورزی پیشی گرفته است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران، بیان کرد: طبق برنامه ابلاغی و تعیین شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی تا پایان خرداد سال ۱۴۰۰، استان آذربایجان شرقی باید ۱۱۵ هکتار از برنامه توسعه گلخانه ها را محقق می کرد که این رقم با احداث و توسعه ۱۴ گلخانه تجاری و تحقق ۱۳۴.۷ درصدی به ۱۵۴.۹ هکتار رسیده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با ارائه آمار مربوط به طرح توسعه گلخانه ها در کل کشور گفت: در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ از ۳ هزار و ۵۲ هکتار برنامه توسعه گلخانه ها، حدود ۳۷۸ هکتار انواع گلخانه های تجاری، گلخانه های کوچک مقیاس و سازه های فنی و سبک (سایبان کشاورزی) با میزان تحقق  ۱۲.۴ درصد در سطح کشور تحقق یافته است.
وی ادامه داد: استان های لرستان ، قزوین ، گلستان ، اردبیل و تهران به ترتیب با ۴۷ ، ۳۹.۵ ، ۳۲.۲ ، ۲۷.۶ و  ۲۶.۴ درصد سطح پیشرفت برنامه ابلاغی طرح توسعه گلخانه ها، پس از استان آذربایجان شرقی در رتبه های دوم تا ششم کشور قرار گرفته اند.
بنا به این گزارش، سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه گلخانه‌های آذربایجان‌شرقی در سال‌های گذشته، وسعت آنها را از ۵۲.۶ هکتار در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۲۶۰ هکتار در پایان سال گذشته رسانده است.
آذربایجان شرقی در سال های اخیر در توسعه صنعت گلخانه ای در سطح کشور پیشرو بوده است، به گونه ای که علاوه بر منابع ریالی سرمایه گذاری شده در این زمینه، تنها در منطقه آزاد ارس افزون بر ۲۰۰ میلیون یورو برای ایجاد و توسعه گلخانه های بزرگ مقیاس سرمایه گذاری شده است.
پی بردن به اهمیت و ظرفیت بالای آذربایجان شرقی در زمینه توسعه کشت گلخانه ای، موجب شده است که بزرگ ترین سازه گلخانه ای خاورمیانه در جلفا تاسیس و توسعه یابد که محصولات آن در یک چرخه کامل از تولید به مصرف، به طور مستقیم به روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
توجه به توسعه کشت گلخانه ای از این رو اهمیت مضاعف می یابد که کارشناسان می گویند در کشت گلخانه ای علاوه بر بهبود چشمگیر بهره وری، در مصرف آب نیز نسبت به کشت سنتی ۷۰ درصد صرفه جویی رخ می دهد که برای کشوری مانند ایران با اقلیم خشک و کم آب حایز اهمیت اساسی است.
توجه به توسعه کشت گلخانه ای از این رو اهمیت مضاعف می یابد که کارشناسان می گویند در کشت گلخانه ای علاوه بر بهبود چشمگیر بهره وری، در مصرف آب نیز نسبت به کشت سنتی ۷۰ درصد صرفه جویی رخ می دهد که برای کشوری مانند ایران با اقلیم خشک و کم آب حایز اهمیت اساسی است.  
این امر با در نظر گرفتن خشکسالی های بیش از دو دهه ای حاکم بر آذربایجان شرقی و نشستن غبار فراموشی تدریجی بر نوستالژی کوه های پوشیده از برف و جلگه های پرآب و حاصل خیز آذربایجان شرقی، اهمیتی فراتر از تصور پیاد می کند، به ویژه اینکه این استان در زمان حاضر با تنش آبی دست به گریبان است و هر گام برای صرفه جویی در مصرف آب برای ساکنانش، ارزش حیاتی دارد.
آذربایجان شرقی که تا اواخر دهه ۱۳۷۰ تنها آب آورد رودخانه «اجی چای» (تلخه رود) آن سالیانه به ۲.۲ میلیارد مترمکعب می رسید و  جاده های روستایی و حتی بین شهری آن در اثر طغیان دریاچه ارومیه به زیر آب می رفت، اکنون با مشکل حاد کم آبی مواجه است.
ناظران محلی می گویند در این شرایط، توسعه کشت گلخانه ای در آذربایجان شرقی علاوه بر صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف روان آب های ۲.۳ میلیارد مترمکعبی آن در سال، افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی و به تبع آن سودآوری بیشتر در اقتصاد کشاورزی استان را به دنبال دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار