معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی:

انتقال تجربیات فنی مهندسی، خطا را کاهش می‌دهد

1400/04/14 - 21:38 - کد خبر: 46938
جواد رحمتی

نصر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، انتقال تجربیات دانش اجرایی را امری ضروری دانست و گفت: انتقال تجربیات فنی مهندسی خطا را کاهش داده و در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند.

به گزارش نصر، جواد رحمتی در آیین رونمایی از کتاب حمل‌ و نقل ریلی تبریز ضمن تقدیر از مجموعه سازمان قطارشهری و اعضای هیات تحریریه این کتاب، اظهار کرد: تدوین این کتاب اقدام قابل تقدیر و ارزشمندی است که می‌تواند برای آیندگان مهم و تأثیرگذار باشد.
وی افزد: انجام این قبیل کارها در امور اجرایی تاثیر گذار بوده و باید بتوانیم دانش و تجربه حین امور اجرایی را جمع‌بندی و تدوین کنیم.
وی با اشاره به تجربه ۲۵ ساله تدریس در دانشگاه، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در کارهای اجرایی یک‌سری مسائل وجود دارد که در کتب درسی دیده نمی‌شود و تجربیات محل کار بیش از دانش آموختگی ما در دانشگاه است و انتظار می‌رود این کتاب در دانشگاه‌ها و کلاس‌های درس نیز مورد استفاده قرار گیرد.
رحمتی با انتقاد از نگاه‌های کلیشه‌ای در مسائل فنی مهندسی، افزود: در امور اجرایی و مسائل فنی و مهندسی ما دچار کلیشه‌هایی هستیم که نیازمند توجه در این بحث‌ها هستیم و تدوین این قبیل تجارب می‌تواند حرکت در مسیر این تحول باشد.
وی گفت: کاش موافقت با بازنشستگی کارشناسان و مدیران تخصصی نیز بر اساس پایان نامه‌ها بود چرا که سالیان سال روی یک نفر کار می‌شود و تجربیات این افراد مغتنم است.
در ادامه سیدقاسم ناظمی، مدیر کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت تجربه‌نگاری در امور اجرایی، اظهار کرد: کتاب حمل‌ و نقل ریلی تبریز تجربه‌نگاری شاخصی در حوزه تخصصی است.
وی اظهار کرد: انتشار این کتاب مبارک است چرا که امروز اتفاق بزرگی به وقوع پیوسته و شاهد تاریخ نگاری هستیم که به شدت مورد غفلت واقع شده است. 
وی افزود: متاسفانه در کشور ما در حوزه تاریخ شفاهی مدیران اقدامی صورت نگرفته است و گاه به صورت موردی شاهد برخی از اقدامات بودیم اما این موارد نیز نتوانسته این نیاز را در جامعه رفع کند.
وی افزود: این غفلت باعث شده است ما بخشی از تجارب را از دست بدهیم که انتظار داریم امروز این اتفاق در دیگر سازمان‌ها نیز مورد تاسی قرار بگیرد و بتوانیم تجربه‌نگاری شایسته‌ای از اقدامات مدیران این سرزمین داشته باشیم‌.
ناظمی ضمن تقدیر از سازمان قطار شهری، ادامه داد: کاری که در مترو تبریز انجام شده، وظیفه ذاتی نهادهای دانش بنیان است؛ اگر وضعیت دانش در کشور ما آشفته است به دلیل این است که اتفاقاتی از این جنس که امروز شاهد هستیم، روی نداده است.
وی افزود: مدیریت دانش نیز در سازمان‌ها مورد غفلت است و باید تلاش کنیم در این مسیر اتفاقات و رویدادها از جنس شفاهی به عنصر کتبی تبدیل شود. متاسفانه فرهنگ شفاهی در ایران بر فرهنگ کتبی غلبه دارد و این فرهنگ بر غفلت‌ها دامن زده است.
وی با اشاره به تجربیات موفق شرکت‌های بزرگ دنیا در انتقال تجربیات، گفت: مدیران موفق بخش خصوصی در دنیا تاریخ نگاری‌های خاصی دارند و وقتی خاطرات از شکل شفاهی به کتبی تبدیل می‌شود، این تجربیات قابل انتقال است. اگر عنصر تجربه‌نگاری در جریان‌های اداری نیز مرسوم شود و اگر مدیر بعدی ملزم به استفاده از این تجربیات باشد قطعا اشتباهات گذشته را انجام نخواهیم داد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به عدم ارتباط صحیح حوزه اجرا و دانشگاه، گفت: رابطه بین حوزه اجرا و حوزه دانشگاه، دیگر غفلتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، متاسفانه فاصله بین فضای دانشگاهی و حوزه اجرا بسیار زیاد است و منجر به تحمیل هزینه‌های زیادی است.
به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، وی افزود:حوزه آکادمیک حوزه ارجاع است نه سخنرانی پس به جای بنرهای تبلیغاتی و صرفه‌جویی‌ها بتوانیم تجربیات را به شکل مکتوب ارائه کنیم این فاصله کاهش خواهد یافت.
انتهای پیام/

پژوهشیار