زنگ خطر افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز / دامداران توان ادامه شرایط را ندارند

1400/04/14 - 11:38 - کد خبر: 46908
دامداری، دامپروری

نصر: گوشت یکی از نخستین کالاهایی بود که در این سال‌ها از سفره تعداد زیادی از افراد حذف شد و هر روز نیز تعداد افرادی که این کالا را از سبد غذایی خود حذف می‌کنند، افزایش دارد.

به گزارش نصر، آشفتگی این بازار نیز مانند بسیاری دیگر از بازارها به سال۹۷ و افزایش نرخ ارز بازمی‌گردد؛ در آن زمان نرخ ارز در داخل و خارج تفاوت زیادی داشت و از این رو انگیزه قاچاق معکوس دام افزایش یافت.
این ماجرا تا کنون ادامه دارد و هنوز هم پایان نیافته است؛ اما هر روز به نحوی؛ یک روز با قاچاق دام؛ یک روز با کمبود نهاده، یک روز با نبود نهاده و روزی دیگر نیز با کمبود علوفه و خشکسالی و سیر مشکلاتی که هیچ وقت پایان نمی‌یابد.
بسیاری از دامداران در هنگام نبود نهاده از علوفه برای تغذیه دام‌های خود استفاده می‌کردند؛ اما امسال خشکسالی‌ها سبب شده که دامدار دیگر قادر به تامین علوفه هم نباشد.
بنابراین درحال‌حاضر نه نهاده است و نه علوفه؛ به همین خاطر دامداران چاره‌ای جز قاچاق محصولات خود به مرزهای غربی و جنوبی کشور ندارند؛ بنابراین حال به مرحله‌ای نزدیک می‌شویم که نه نهاده است؛ نه علوفه و نه دام.
باتوجه به شرایط فعلی دامداران، کشتار دام افزایش زیادی داشته و در نتیجه عرضه گوشت ۴۹درصد افزایش یافته و هر چند این از افزایش قیمت گوشت جلوگیری می‌کند؛ اما این موضوع یک زنگ خطر در این صنعت به شمار می‌رود.
چراکه پس از مدتی با کمبود عرضه مواجه خواهیم شد و در نهایت این کمبود عرضه برای باری دیگر افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت؛ موضوعی که ماه‌هاست هشدار داده می‌شود؛ اما توجهی به آن نمی‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار