خداحافظی با «باران»؛

بچه شامپانزه باغ وحش ارم/ «باران» به کنیا منتقل می‌شود

1400/04/13 - 14:50 - کد خبر: 46850
شامپانزه

نصر: ماده شامپانزه چهار ساله ارم به نام «باران» امشب به یک مرکز بین‌المللی نگهداری از شامپانزه‌ها در کشور کنیا منتقل می‌شود تا در کنار گروه هم سن خود زندگی کند.

به گزارش نصر، «باران» ماده شامپانزه باغ وحش ارم است که به‌تازگی چهار ساله شده است. این شامپانزه پس از تولد در سال ۹۶ به‌دلیل نارس بودن به‌صورت خانگی نزد ایمان معماریان - دامپزشک سابق ارم- نگهداری شد و پس از حواشی زیاد سرانجام به باغ وحش ارم منتقل شد و حالا قرار است که به یک مرکز بین‌المللی نگهداری از شامپانزه‌ها در کشور کنیا منتقل شود.
پرویز قندالی- مدیر باغ وحش ارم تهران - در مراسم وداع با باران که امروز در مجموعه ارم برگزار شد، با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی درباره شامپانزه‌های باغ وحش ارم طی ماه‌های گذشته، اظهار کرد: در این کارگروه تصمیم گرفته شد که باران برای اینکه در شرایط بهتر و بین گروه هم‌سن‌ خود بزرگ شود به یک مرکز بین‌المللی نگهداری از شامپانزه‌ها در کشور کنیا انتقال داده شود.
وی ادامه داد: در این زمینه مکاتباتی با استادان و متخصصان انجام و در نهایت تصمیم گرفته شد این انتقال انجام شود.
 

جایگاه «باران» برای حمل در هواپیما
مدیر باغ وحش ارم ضمن بیان اینکه برای انتقال باران با سازمان‌ها و مراکز نگهداری بین‌المللی متعددی در این مدت مکاتبه شد، گفت: در نهایت تصمیم گرفتیم که باران را به مرکز سوییت واترز « sweetwaters chimpanzee sanctuary» در کشور کنیا منتقل شود. از حدود چهار ماه گذشته فرایند انتقال باران آغاز و آزمایش‌های مدنظر کشور کنیا توسط موسسه رویان انجام شد و تمام مراحل اداری آن طی و منجربه این شد که باران امشب ساعت ۲۳ شب با هواپیما به مقصد کشور کنیا منتقل شود.
 

وی خاطرنشان کرد: شرایط و امکانات نگهداری از باران در باغ ‌وحش ارم فراهم بود اما تنها به ‌دلیل اینکه در یک مرکز بین‌المللی و بین هم سن‌های خود بزرگ شود، این تصمیم گرفته شد و امیدواریم این اتفاق به خیر و خوشی انجام شود.
 

به گفته قندالی، شرکت ارم سبز و باغ وحش تهران در ایام تعطیلی که هیچ درآمدی از حضور بازدیدکنندگان نداشت به‌خوبی توانست هزینه‌های نگهداری و تغذیه حیوانات را که ماهانه ۴۰۰ میلیون تومان بود را مدیریت کند.
مدیر باغ وحش اریم اظهار کرد: امیدواریم باران فردا (۱۴ تیر) به مرکز سوییت واترز برسد همچنین قرار شده است که این مرکز گزارش‌های لازم را به ما ارائه کند تا از شرایط حیوان مطلع باشیم و بتوانیم آن را از راه دور چک کنیم. ما همیشه جویای احوال باران خواهیم بود چراکه او فرزند باغ‌ وحش ارم است.
 
 
بهترین امکانات رفاهی برای «باران» در باغ وحش ارم فراهم شد
پیمان محمدزاده - دامپزشک باغ وحش ارم- نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: پس از تولد باران و به‌ علت اتفاقاتی که ناگزیر بود، تیم دامپزشکی وقت مجبور شدند حیوان را از مادر جدا کنند و با توجه به اختصاصات فیزیولوژیک که داشت به‌صورت دستی برای مدتی از حیوان نگهداری کنند.
وی با اشاره به اینکه باران حدود دو سال دور از باغ‌ وحش و شامپانزه‌های این مجموعه نگهداری شد، اظهار کرد: این اتفاق منجر به این شد که امکان معرفی مجدد حیوان به گله حاضر وجود نداشته باشد چراکه معرفی حیوان به گله بازه زمانی کوتاهی دارد و از آنجایی یک فاصله حدود دو ساله در این زمینه به‌وقوع پیوست، عملا شانس برقراری مجدد ارتباط با گله حاضر از حیوان سلب شد.
 
 
دامپزشک باغ وحش ارم ادامه داد: پس از انجام اقدامات قانونی که منجربه بازگشت «باران» به مجموعه ارم شد، بهترین امکانات رفاهی و لازمه حیات به‌صورت فیزیکی برای حیوان فراهم شد و شاید به قطعیت بتوان گفت امکاناتی که به‌صورت انفرادی اکنون در مجموعه ارم برای این حیوان فراهم است حتی در این مرکز تخصصی در کشور کنیا به‌صورت انفرادی فراهم نباشد.
به گفته محمدزاده، با توجه به اینکه شامپانزه‌ها موجوداتی اجتماعی‌ هستند، حتما باید در گله‌های اجتماعی خود زندگی کنند تا بتوانند مهارت‌های لازم برای یک زندگی اجتماعی سالم و طبیعی را کسب کنند. علی‌رغم دلبستگی‌های فراوانی که در مجموعه ارم و حتی در سطح کشور به این شامپانزه وجود دارد، تنها به‌منظور تامین آینده‌ای بهتر و ایجاد رفاه بیشتر از نظر روحی تصمیم گرفته شد که به یک مجموعه تخصصی منتقل شود.
 
وی ادامه داد: پیش از تصمیم به انتقال «باران» بررسی‌ها و مکاتبات و مشاوره‌هایی با بهترین متخصصان صاحب نظر در دنیا انجام شد که شاید از مهمترین آنان بتوان به «جِین گودال» اشاره کرد که تمام عمر خود را صرف نگهداری از شامپانزه‌ها کرده است. مکاتبات با «گودال» به‌صورت مستند موجود است که در آن‌ها مرکز سوییت واترز کنیا را پیشنهاد داد.
 
 
دامپزشک باغ‌ وحش ارم درباره مرکز سوییت واترز گفت: این مرکز بین‌المللی یکی از ۱۸ مرکزی است که در ۱۲ کشور آفریقایی تحت یک مجموعه به‌نام  «Pan African Sanctuary Alliance » قرار دارند و میزبان بیش از ۸۰۰ شامپانزه یتیم از سراسر دنیا هستند. امکانات این مرکز از لحاظ یادگیری مهارت‌های تخصصی و اجتماعی و امکان آموزش دادن به علت وجود شامپانزه‌هایی که نقش دایه را بازی می‌کنند، فراهم و بسیار مناسب است.
محمدزاده خاطرنشان کرد: طبق تعهداتی که از این مرکز گرفته شده، ارتباط ما با «باران» حفظ می‌شود و بعد از ورود و طی سالیان آینده نیز اطلاعات مداوم از بزرگ شدن، یادگیری مهارت‌های زندگی و زندگی جدید «باران» برای دوست‌داران او ازطریق کانال‌های اجتماعی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مجموعه ارم منتشر خواهد شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار