وزیر آموزش و پرورش:

درصورت ایمنی جمعی، مدارس مهرماه بازگشایی می شود

1400/04/13 - 10:39 - کد خبر: 46820
محسن حاجی میرزائی

نصر: وزیر آموزش و پرورش گفت: در صورتی که ایمنی جمعی حاصل شود، مدارس مهرماه امسال بازگشایی خواهد شد.

به گزارش نصر، محسن حاجی میرزایی با بیان این مطب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما اظهار کرد: آموزش در دوران کرونا به همان کیفیت قبل نبود، اما اجازه ندادیم آموزش و پرورش دچار آسیب شود.
وی با بیان اینکه با توجه به نگرانی خانواده‌ها دوران مشکلی را پشت سر گذاشتیم، یادآور د: شرایط موجود برای ما و معلمان ناشناخته بود و در کنار همه نگرانی‌ها و مصائبی که داشت، توانمندی‌های زیادی ایجاد کرد.  آموزش در دوران کرونا به همان کیفیت قبل نبود، اما اجازه ندادیم که تشکیلات عظیم آموزشی دچار آسیب شود و بنای این ارتباطات را برقرار کردیم و کار را تداوم بخشیدیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تلاش برای حرکت به سمت آموزش مجازی در دوران پیش از کرونا و موفقیت های اندک حاصل شده در این بخش عنوان کرد: کرونا ما را به اجبار وارد این فضا کرد و معلمان ما با همت و تلاش، این آموزش ها را فراگرفته و توانمند شدند.
 حاجی‌میرزایی درباره نگاه دانش آموزان به آموزش مجازی در دوران کرونا توضیح داد: دانش‌آموزان در این ایام آموختند که نقش موثرتری در روند آموزش داشته باشند؛ ضمن آنکه پیوند خانه و مدرسه را بیشتر کردیم و بسیاری از والدین دستیار معلم شدند تا امر آموزش دانش‌آموزان را بر عهده گرفتند.

شبکه شاد
وی با بیان اینکه کسی از شبکه آموزشی دور نماند به راه‌اندازی شبکه شاد اشاره و بیان کرد: این مولود یک سال و چند ماهه سه نسل را طی کرده است و علاوه بر آنکه خدمات آموزشی ارائه می‌شود، صدها هزار کانال و گروه داریم که ساخت‌های شش‌گانه دانش آموزان را پوشش می‌دهد.  البته برخی دانش‌آموزان ابزار لازم برای دسترسی به شاد نداشتند و خطایی در فضای رسانه‌ای مطرح شد که این موضوع را برابر با دسترسی نداشتن با آموزش می‌دانستند در حالی که چنین شرایطی نبود و هیچ کسی را از گردونه آموزش خارج نکردیم و فقط شیوه‌های آموزش متفاوت شد.

بازماندگان تحصیل
حاجی‌میرزایی درباره بازماندگان از تحصیل نیز گفت: با اطمینان می‌توانم بگویم که بازماندگان از تحصیل ما در ایام کرونا متفاوت از گذشته نبود، گروه‌هایی را در استان‌ها بسیج کردیم تا روند آموزش را دنبال کنند و دریافتیم که از هر ١٠٠٠ نفر دانش‌آموز ٣ نفر ادامه تحصیل نداده بودند و این رقم هر چند نباید باشد، اما نگرانی گسترده را مرتفع کرد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴٠ هزار نفر از یک میلیون و ۵٠٠ هزار دانش‌آموز در کلاس اول ثبت‌نام نکردند، اظهار کرد: طی گفت‌وگویی با ٨٠ هزار مدیر مدرسه، از آن‌ها خواستم که دانش‌آموزان از آموزش دور نباشند و روش‌های دسترسی به آموزش برای آن‌ها معین باشد.
وزیر آموزش و پرورش از برگزاری کلاس‌های حضوری در مناطق کم‌جمعیت و عشایری خبر داد و افزود: سعی شد تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل جا نماند و برای جبران عقب‌افتادگی تحصیلی بررسی‌های متعددی انجام شد و تقریبا ٢ درصد افرادی که بازمانده از تحصیل شدند در جایی سکونت دارند که آموزش ارائه نمی‌شود، اما عمده آن‌ها به دلیل بیماری، معلولیت، مشکلات اقتصادی و... است.
حاجی‌میرزایی ادامه داد: برای رسیدگی به وضعیت بازماندگان از تحصیل، اجتماعی از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی را تشکیل دادیم که دانش‌آموزان را شناسایی و برای رفع مشکل آن‌ها اقدام کنیم که هر ساله تعدادی از آن‌ها را به مدرسه بازگرداندیم.

تدریس برتر
وی در ادامه به بررسی معضلات آموزشی در دوران کرونا اشاره کرد و یادآور شد: در شبکه شاد، قسمتی به نام تدریس برتر برای جبران این افت در نظر گرفتیم؛ ضمن آنکه‌ نامه‌های دیگری هم برای تابستان در نظر داریم.
وزیر آموزش و پرورش فعالیت معلمان، سخت کوشی و فداکاری آنان در دوران کرونا را مورد تجلیل قرار داد و اظهار کرد: اگر کسی معلم در خانواده داشته باشد دریافته است که چقدر معلمان در این ایام تلاش کردند و تمام اوقات خودشان را به آموزش دانش‌آموزان اختصاص دادند، معلم‌ها آزمون موفقی را پشت سر گذاشتند.
حاجی‌میرزایی درباره روند سنجش سلامت نوآموزان بیان کرد: یک ملیون و ۵٠٠ هزار نوآموز کلاس اولی داریم که با ٢٠ هزار نیرو در بیش از ٢ هزارو ۵٠٠ پایگاه سلامت جسمانی‌شان سنجیده می‌شود و مجموع معاینات اگر به ازای هر خانواده انجام می‌شد هزینه بسیار بالاتری در پی داشت.

سنجش نوآموزان
حاجی میرزایی درباره سنجش نوآموزان نیز توضیح داد: در سال کرونا که همه نگران بودند، خانواده‌ها ٩٨/٨ درصد بچه‌ها را به مدرسه آوردند تا این تست را انجام دهند؛ امسال ۶٠٠ هزار نفر از نوآموزان پیش دبستانی را هم شناسایی کردیم تا مداخلات سریع برای ناهنجاری‌های احتمالی داشته باشیم.  وقت‌گیری برای سنجش سلامت به صورت الکترونیکی است و برای هر نوآموز نیم ساعت زمان در نظر گرفته می‌شود که بنا بر نوبت داده شده به آن‌ها باید در سنجش شرکت کنند.
حاجی‌میرزایی با اشاره به ثبت‌نام دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید هم گفت که برای دانش‌آموزان میان پایه نام‌نویسی اتوماتیک انجام می‌شود و برای تغییر پایه‌های تحصیلی کار از طریق الکترونیکی انجام می‌شود. امسال سامانه‌های آموزش و پرورش یکپارچه شده است و اطلاعات دانش‌آموز از زمان ورود تا دیپلم در آن ثبت می‌شود.  این سامانه به دلیل نوپا بودن دچار مشکلاتی بوده، اما به تدریج در حال رفع شدن است و تاکید داریم که ثبت‌نام‌ها از طریق آلکتزونیکی انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره روند بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده با اشاره به اجلاس یونسکو در این مورد، اظهار کرد که در این اجلاس تاکید بر بازگشایی مدارس بود چراکه وقتی بچه‌های ما از مدارس دور می‌شوند آسیب‌های متفاوت از جمله اجتماعی و روانی آن‌ها را تهدید می‌کند، بنابراین باید پیش‌نیاز بازگشایی و آموزس حضوری را فراهم کنیم.
حاجی‌میرزایی تصریح کرد: اگر در مهر ١۴٠٠ ایمنی جمعی ایجاد شده بود و مقامات تشحیص دهند، کلاس‌ها حضوری خواهد بود و اگر تاکید بر افزایش فاصله اجتماعی در کلاس‌ها باشد برای این موضوع هم تمهیداتی در نظر گرفتیم.

بازگشایی مدارس تاثیر چندانی بر شیوع کرونا ندارد
او با تاکید بر اینکه سلامت دانس آموزان برای ما اولویت دارد، گفت که مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهد که بازگشایی تاثیر چندانی بر شیوع کرونا نداشته است، ولی با این وجود تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم هرچند که علاقه ما آموزش حضوری ولو یک روز در هفته است.
وزیر آموزش و پرورش درباره اثرگذاری آموزش‌های تلویزیونی بیان کرد: تلویزیون به ما کمک کرد تا در مناطقی که اموزس مجازی میسر نبود آموزش‌های تلوزیونی تداوم داشته باشد چرا که پوشش جغرافیایس ٩٧ درصدی در کشور دارد؛ ضمن آنکه این نوع آموزش مکملی آموزش‌های معلمان است همچنین به معلمان در ارتقای توانمندی‌های تدریس تاثیر گذار بود.
به عقیده حاجی‌میرزایی، تلویزیون در ایامی که نیاز بود به کمک آموزش و پرورش آمد و میزان دانلود آموزش‌های تلویزیونی اعداد قابل توجهی است.

واکسینه کردن حدود یک میلیون کادر آموزشی در مرداد
او با اشاره به واکسیناسیون کادر آموزشی، از اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای این امر خبر داد و اظهار کرد: معلمان و کادر مدارس شامل مشاوران و مربیان تربیتی در مجموع ٩٢٠ هزار نفر هستند که در ارتباط با دانش آموزان قرار می‌گیرند و در مرداد واکسینه می‌شوند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در شرایط کنونی وزارت بهداشت روزانه ۵٠٠ هزار دوز واکسیناسیون انجام می‌دهند و با روند در نظر گرفته شده نگرانی بابت واکسیناسیون معلمان نداریم، الان کد ملی معلمان را خواستند که آماده و در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم.
حاجی‌میرزایی ادامه داد: چنانچه محدودیت‌هایی برای واکسیناسیون وجود داشته باشد، اولویت بندی معلمان انجام شده است، در مورد واکسینه کردن رانندگان سرویس مدارس هم چون هنوز تعداد دانش اموزنا و مسافت مشخص نشده است، شهریور ماه و قبل از شروع سال تحصیلی تصمیم گیری نهایی می‌شود و قول واکسیناسیون رانندگان را گرفتیم.

چاپ کتاب درسی به میزان کافی است
او درباره توزیع کتاب درسی هم توضیح داد و اظهار کرد: ١۴۵ میلیون جلد کتاب برای دانش آموزان توزیع می‌کنیم که به میزان کافی چاپ شده است و طبق زمان بندی توزیع می‌شود، البته در مواردی مشکلاتی وجود دارد از جمله اینکه جابجایی دانش آموزان موجب اختلال در توزیع می‌شود که این شرایط هم با همکاری دانش آموزان قابل حل است.
به گفته وزیر آموزش و پرورش علی رغم افزایش قیمت کاغذ، هزینه کتاب‌های درسی تغییر چندانی نکرد چراکه ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به آن اختصاص یافت البته علاوه بر کاغذ سایر هزینه‌ها نظیر نیروی کار، جوهر و... را هم داریم که موجب شد تا حدود ٢٠ درصد افزایش قیمت داشته باشیم.

اجرای سند در گروی تغییرات تحولی در معلمان 
حاجی‌میرزایی درباره روند اجرای سند تحول بنیادین اظهار کرد: زمانی که مسئولیت در آموزش و پرورش گرفتم از همکارانم درخواست کردم تا گزارشی از روند اجرای سند طی ١٠ سال را داشته باشند که طبق آن اعلام کردند برخی زیرنظام‌ها تدوین شد علاوه بر آن تصویب اهداف دوره‌های تحصیلی هم انجام شده است.
او با اشاره به اینکه طبق آمارها حدود ٣٠ درصد از سند اجرا شده است، اظهار کرد: معتقدم زمانی می‌توانیم بگوییم سند اجرا شده است که معلمی متفاوت داشته باشیم  چراکه معلم رکنی مهم در سند محسوب می‌شود.

اعمال رتبه بندی از اول فرودین امسال
وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای رتبه بندی معلمان اظهار کرد که با اعمال امتیازات فصل دهم برای همه معلمان عملا رتبه بندی منتفی شد چراکه پیش از این امتیاز ویژه‌ای جز امتیازات فصل دهم برای رتبه‌بندی وجود نداشت بنابراین نظامی جدید در نظر گرفته شد که هدفش ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان بود.
حاجی‌میرزایی ادامه داد: غالب کارکنان دولت از امتیازات ۵٠ درصد استفاده نمی‌کنند و فرهنگیان هم از جمله این کارکنان هستند که در حال پیگیری این کار هستیم.
او ادامه داد: لایحه جدید رتبه بندی در دولت خارج از نوبت بررسی شد و در مجلس هم انگیزه جدی برای به ثمر رسیدن آن وجود دارد که برای شور دوم به کمیسیون رفت و  بررسی امروز در کمیسیون به اتمام رسید و تا ١٠ روز نمایندگان فرصت دارند پیشنهادات خود برای اصلاح را ارائه دهند و بعد از آن در صحن علنی مطرح می‌شود؛ هر زمان رتبه بندی تصویب شود، اعمال آن از اول فروردین ١۴٠٠ خواهد بود و منابع اعتباری را از همین تاریخ در نظر گرفتیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه رتبه بندی فقط برای کارکنان است، تصریح کرد: برای معلمان مدارس غیردولتی سازوکار دیگری در نظر گرفتیم تا وضعیت حقوقی بهتری داشته باشند.
حاجی‌میرزایی درباره شمول بازنشستگان در رتبه بندی معلمان اظهار کرد: در قانون موضوع همسان سازی و نزدیک شدن حقوق این قشر به کارکنان شاغل در نظر گرفته شده است که متاثر از رتبه بندی می‌شود.

اما واگرهای تامین مسکن فرهنگیان
به گفته او، موضوع تامین مسکن فرهنگیان مورد توجه قرار گرفته است و در این زمینه اهتمامی انجام شد به حدی که ٣٢٠ هزار نفر در سامانه‌ای که به این منظور تهیه شده بود نام نویسی کردند و ٧۵ هزار نفر واجد شرایط بودند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خانم های سرپرست خانوار و زوجین فرهنگی فاقدمسکن در اولویت دریافت قرار دارند،   ادامه داد: زمین مسکن فرهنگیان رایگان است؛ طی همکاری مشترک با وزات راه، برای ۴۴ هزار فرهنگی کارها به میران قابل توجهی جلو رفته است، در مورد آورده هم وام کم بهره برای فرهنگیان در نظر گرفتیم، همچنین وامی هم وزات راه برای فرهنگیان در نظر گرفته است.
حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه روزی نیست که دغدغه بهبود شرایط معلمان را نداشته باشیم، گفت:  ١٠٢ هزار ردیف استخدامی گرفتیم که طی ١٠ سال گذشته بی نظیر بود، ٣-۴ نوبت افزایش حقوق انجام دادیم البته که شرایط اقتصادی و تورم ارزش کار ما را کاهش داد، ولی حقوق معلم ها را با متوسط کار کنان دولت هماهنگ کرد.
او درباره اخذ شهریه در مدارس بیان کرد: درباره مدارس دولتی با قاطعیت می‌گویم که هیچ مدرسه‌ای حق دریافت اجباری شهریه ندارد و این موضوع را از طریق بازرسان پیگیری می‌کنیم، اما کمک داوطلبانه مانعی ندارد.
سهم ناچیز مدارس غیردولتی در قبولی کنکور
وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس غیردولتی گفت که شهریه مصوب این مدارس را اعلام می‌کنیم، اما علاوه بر خدمات مصوب، خدمات ویژه‌ای هم در این مدارس  ارائه می‌شود که روی آن نظارت داریم و خانواده به طور اختیاری می‌تواند آن را بپذیرد، سال گذشته در یکی از مدارس معروف تهران به دلیل تخلفات ناظر مقیم مستقر کردیم؛ ماهیانه  هم تذکر به مدرسه و بررسی تخلفات را داریم.
حاجی‌میرزایی تصریح کرد: بر خلاف تصور سهم مدارس غیردولتی در قبولی کنکور از نسبت دانش آموزان در مدارس دولتی بیشتر نیست یعنی اگر نسبت دانش آموزان ١٠ درصد است، سهم قبولی هم بیش از این نیست.

تغییر رویکرد موسسات کنکوری از آموزش تست‌زنی به تعمیق یادگیری 
او درباره مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در برگزاری کنکور گفت که  سنجش و پذیرش در این مصوبه جدا شده است و سابقه تحصیلی که شامل پایه دوازدهم می‌شود به ۶٠ درصد افزایش یافته است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در سوالات تستی استنتاج سنجیده نمی‌شود در حالی در امتحانات نهایی این موضوع بررسی می‌شود و وزن این امتحانات افزایش یافته است؛ عموم مؤسساتی که تست زنی را برای دانش آموزان آموزش می‌دهند در این روش جدید باید که تعمیق یادگیری را با دانش آموزان تمرین کنند.
حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه ۴٠ درصد کارکنان دولت در آموزش و پرورش هستند، گفت که کار در این دستگاه عظیم دشوار است و از همکارانمان در ایام کرونا تشکر می‌کنم، دغدغه همکاران ما دغدغه منزلت و معیشت است که تمام تلاشمان را برای بهتر شدن این شرایط به کار می‌گیریم.
او اظهار کرد: هیچ تحول پایداری در کشور اتفاق نخواهد افتاد مگر از مسیر آموزش و پرورش و این دستگاه مهم‌ترین رکن برای ساختن ایران با شکوه است.
انتهای پیام/

پژوهشیار