مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل:

جنگل های اردبیل در معرض تهدید قرار گرفته است

1400/04/12 - 09:41 - کد خبر: 46757
عکس

نصر: مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل گفت: جنگل های اردبیل در معرض تهدید سوداگران طبیعت و برخی طبیعت‌گرد نماها قرار گرفته است.

به گزارش نصر، محمود قلی‌زاده افزود:آتش سوزی در جنگل‌ها طی  ماه‌های اخیر بیشتر شده و دلیل اصلی آن سهل انگاری مسافران در روشن و خاموش کردن آتش و همچنین تولید زغال از سوی سوداگران است.
وی اضافه کرد: با استقرار ماموران  یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع تاحدودی جلوی تخریب و آتش سوزی جنگل‌ها گرفته شده و با متخلفان و سوداگران هم برخورد قانونی می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل ادامه داد: در بهار گذشته پنج مورد آتش‌سوزی با تلاش عوامل محلی و تیم‌های آتش‌نشانی کنترل شده و اطفای حریق به سرعت به انجام رسیده است.
وی از احیا ، توسعه و عملیات مراقبتی بیش از ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های این استان خبر داد و گفت: برای احیا، توسعه و غنی‌سازی بقیه مناطق جنگل‌ی و حفاظت از آنها  برنامه‌ریزی شده است که به مرور انجام خواهد شد.
قلی‌زاده  با بیان اینکه حفاظت و صیانت از منابع طبیعی در استان اردبیل باید نهادینه شود، گفت: فرهنگ‌سازی  برای حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگل‌ها یک ضرورت است و نقش رسانه‌ها در ترویج و اشاعه فرهنگ حفظ منابع طبیعی در بین مردم بسیار مهم و سازنده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل مجموع مساحت عرصه‌های منابع طبیعی استان را ۹۷۱ هزار و ۷۰۲  هکتار اعلام کرد و افزود: این مساحت بیش از ۷۰ درصد خاک استان را شامل می‌شود.
قلی‌زاده با اشاره به سیاست‌های کلی مدیریت منابع طبیعی استان با محوریت بخش فنی و آبخیزداری گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف در بخش آبخیزداری توجه به آبراهه‌های فرعی ، سرشاخه‌ها و مراتع استان است و با طراحی و اجرای انواع فعالیت‌های مکانیکی، بیولوژیکی وبیومکانیکی تلاش کردیم تا ضمن کنترل و حفظ تناسب مقدار دام موجود با ظرفیت مراتع استان نسبت به ارتقای پوشش گیاهی و پیشگیری از آبشویی خاک در قالب تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری اقدام کنیم.
وی بیان کرد: رویکرد مدیریت منابع طبیعی استان توسعه طرح‌های مرتع‌داری به طرح‌های چندمنظوره و استفاده از سایر ظرفیت‌های مراتع برای بهبود معیشت دامداران است که از جمله این فعالیت‌ها توجه به کشت گیاهان دارویی در قالب طرح‌های جدید به موازات دامداری است.
استان اردبیل دارای  ۶۹ هزار هکتار جنگل‌ است، گونه‌های غالب جنگل‌های استان اردبیل را فندق ، ارس ، بلوط ، زبان گنجشک و افرا تشکیل می‌دهد.
در حال حاضر برای ۲ ناحیه رویشی ( خزری و ارسبارانی ) جنگل‌های استان اردبیل طرح مطالعاتی تهیه شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار