مدیرکل بهزیستی استان خبر داد:

آغاز اجرای برنامه غربالگری بینایی در آذربایجان شرقی

1400/04/10 - 22:34 - کد خبر: 46725
فرگل صحاف

نصر: مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که طلایی‌ترین زمان تشخیص و درمان تنبلی چشم سه تا 6 سالگی است، گفت: بهزیستی استان با ایجاد 210 پایگاه دائمی غربالگری بینایی در سطح استان و در مراکز مثبت زندگی در صدد شناسایی و درمان این بیماری در سنین پایین است.

به گزارش نصر، فرگل صحاف روز پنجشنبه در آیین آغاز برنامه‌ی "پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی"، تنبلی چشم را بیماری بدون علامت خواند و از والدین درخواست کرد با مراجعه به موقع به پایگاه‌های غربالگری بینایی بهزیستی مراقب بینایی چشمان فرزندانشان باشند.
وی بیان کرد: عدم تشخیص  و درمان به‌هنگام تنبلی چشم عوارضی از جمله  نابینایی یا کاهش بینایی دایمی، اختلال در دید عمقی، کاهش قدرت تمرکز و قدرت تفکیک، اختلالات تحصیلی و یادگیری را در پی دارد  و با توجه به اینکه هر چه سن کودک کمتر باشد شانس درمان بیشتر است و مدت درمان نیز کوتاه‌تر می‌شود.
وی ادامه داد: این برنامه در سه سطح اجرا می‌شود، در سطح اول، کودک توسط غربالگر در پایگاه‌های غربال بینایی  مورد معاینه دید قرار می‌گیرد و در صورتی که ارجاعی تشخیص داده شود، برای معاینات تخصصی تر به سطح دوم برنامه یعنی اپتومتریست ارجاع داده می‌شود و مورد معاینه قرار می‌گیرد.
مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: آن دسته از کودکان بیمار که نیاز به معاینات دقیق‌تری داشته باشند توسط اپتومتریست به سومین سطح برنامه که معاینه توسط چشم‌ پزشک است، ارجاع داده می‌شوند و به این ترتیب تمامی کودکان ارجاعی پس از تشخیص قطعی تحت درمان به موقع قرار می‌گیرند.
وی افزود: طی سال 99 بیش از 94 هزار کودک در پایگاه‌های استان مورد غربال سنجی قرار گرفتند که ۱.۹ درصد از کودکان مبتلا به تنبلی چشم تشخیص داده شده و مراحل درمان تخصصی برای آن‌ها آغاز شد.
وی دید کم چشم در نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم، اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم لوچی یا «انحراف چشم» را از شایع ترین عوامل ایجاد کننده بیماری مذکور برشمرد و  بستن چشم سالم، استفاده ازعینک، انجام جراحی و تمرینات چشمی  روش‌های درمانی این بیماری عنوان کرد.
معاون امور پیشگیری بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم از آغاز اجرای برنامه ی پیشگیری از تنبلی چشم در استان همزمان با سراسر کشور خبر داد. 
سوسن محسنی در آیین آغاز این برنامه با اشاره به روند نزولی معلولیت نابینایی در استان طی سال های اخیر اظهار کرد: طی در سال‌های گذشته تعداد دانش آموزان نابینای استان در مدارس استان  به سه  الی چهار کلاس می رسید که خوشبختانه تعداد این دانش آموزان در سال جاری حتی کمتر از یک کلاس بود و این خود گواهی بر موفقیت این طرح است.
وی طرح های سلامت محور را از اهم فعالیت های پیشگیری عنوان کرد و افزود : با توجه به عدم ثبات روند شیوع بیماری کووید 19 در کشور از والدین عزیز درخواست داریم ؛ تا در اسرع وقت با مراجعه به پایگاه‌های غربالگری بینایی استان که پروتکل های بهداشتی به صورت کامل در آن‌ها رعایت می شوند؛ نسبت به غربالگری بینایی کودکان خود اقدام کنند.
وی ضمن قدردانی از  NGOهای همکار بهزیستی، نقش آنان را در اجرای ماموریت‌های بهزیستی به نحو احسن، بسیار چشمگیر توصیف کرد و از همکاری کلیه مراکز مثبت زندگی در اجرای برنامه ی غربالگری بینایی خبر داد.
انتهای پیام/

پژوهشیار