معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تبریز در انتقال دانش تئاتر تا امروز نقش غرورآمیزی داشته‌ است

1400/04/10 - 14:17 - کد خبر: 46702
افتتاح تئاتر شهر

نصر: معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تبریز و تبریزیان در انتقال دانش تئاتر، آموزش و توسعه آن از روزگاران قدیم تا امروز نقش غرورآمیزی داشته‌اند.

به گزارش نصر، سیدمجتبی حسینی در آیین بازگشایی تئاترشهر تبریز، گفت: سرزمین ما ایران در طول تاریخ اگر از جنگ و جدل زخم خورده یا پاره‌ای از تنش، ناگزیر از دست رفته، به هنر تاب آورده است و دل خوش داشته که هم خونی و هم زبانی به ضرب و زور جغرافیا از پا نمی‌افتد.
وی افزود: کیمیای هنر، وصل است و اوست که می‌تواند دره‌های دوری و فواصل جغرافیایی را پشت سر بگذارد. گواه این ادعا مردمان نجیب آذربایجان ما است که اگر به غائله نظامی، میان آن‌ها و خویشان در ولایات همسایه در قفقاز فاصله افتاد اما ریسمان مودت و رابطه خویشاوندی آن‌ها برقرار باقی ماند.
حسینی عنوان کرد: از جمله این مراودات فراتر از روابط سیاسی و اقتصادی، آسمان آبی هنر بود که در قرن اخیر در عرصه نمایش نیز افزون بر سایر هنرها بابی تازه و دریچه‌ای نو برای گفت‌وگو گشود.
وی ادامه داد: ایجاد مراکز آموزشی آکادمیک قفقاز و تاسیس مدارس در این سوی ارس، در تبریز لبریز از هنر، سلسله جنبان نقشی دیگر شد.
وی گفت: کافی است نام نخستین نمایشنامه نویسان، نخستین مترجمان آثار نمایشی، نخستین مدارس هنری و تاسیس تماشاخانه‌ها را در ۱۰۰ سال اخیر در تبریز مرور کنیم تا به نقش مهم تبریز در عرصه تئاتر پی ببریم.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: این نقش ارجمند و این اقبال و استقبال مردمان آذربایجان از هنر تئاتر و هنرمندان تئاتری تا به امروز ادامه یافته تا جایی که از پیوستگی و تعلق خاطر مردم این سامان و هنر نمایش چنان مثل یاد می‌شود.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: اصحاب تئاتر به کارورزی اجتماعی و پذیرش مسئولیت شهروندی شهره‌اند و ماهیت وجودی این هنر این فرصت را ممکن کرده تا در حوزه‌های تربیتی و شهروندی نقش‌آفرین باشند.
وی افزود: مقوم دانسته شدن تئاتر در سیاستگذاری‌های فرهنگی نظام نشان از تعالی جایگاه و تطابق آن با ارزش‌های حاکم بر جامعه اسلامی ایران است و حفظ این قداست بر هر کدام از خدمتگزاران فرهنگ و هنر فریضه است.
حسینی گفت: می‌توان با نعمت تئاتر به شهروندانی رسید که توان دوصد چندان برای ارتقای مولفه‌های زیستی و مواجهه با آسیب‌ها و ابتلائات اجتماعی دارند و امیدآفرینی و جان بخشی وجه ممتازشان است.
وی از تئاترشهر تبریز به عنوان نشانیِ نشاط و فرهیختگی مردمان این دیار یاد کرد و گفت: امیدواریم در جواز جاذبه‌های نامدار تبریز، تئاترشهر هم تعریف و تبلیغ شود.
وی افزود: فرصت مجاورت با همسایگان و برخورداری از اشتراکات ریشه‌ای، می‌تواند فرصت مغتنم و مضاعفی برای معرفی ظرفیت‌های هنر ایران زمین باشد.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بازگشایی تئاتر شهر خدمت اندکی به هنرمندان ارجمند تبریز است که در سالیان اخیر با آفرینش و تولید آثار فاخر، در عرصه ملی نیز درخشیده‌اند.
وی ادامه داد: از اصحاب رسانه درخواست می‌کنیم با التفات ویژه به این پایگاه قدیم و قویم نمایش، مردم را به تاثیر و توجه به تئاتر تشویق و ترغیب کنند و از هنرمندان و هم چراغی‌های خود می‌خواهیم تا به امید، به خانواده، به آینده سازان و به مفاخر فرهنگی بپردازند.
به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، وی با تاکید بر لزوم پرداخت ویژه ترِ هنرمندان به مفاخر فرهنگی، بازدید خود از هنرستان‌های تبریز را مورد اشاره قرار داد و گفت: مفاخر فرهنگی تبریز ظرفیتی است که در بازدید از هنرستان‌های تبریز بر هر مخاطبی آشکار می‌شود که به فردا امیدوارتر شوند چراکه در پرتو شمع آشنای هنر، جهان، رنگی دلپذیرتر خواهد داشت.
انتهای پیام/

پژوهشیار