روایت روزهای سخت و نوید روزهای پررونق تئاتر تبریز

1400/04/09 - 21:41 - کد خبر: 46663
سید قاسم ناظمی

نصر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: عقب ماندگی ها در ایجاد زیرساخت های فرهنگی و هنری را باید جبران کرد و برای جبران این عقب ماندگی ها باید نگاهی جهادی داشت.

به گزارش نصر، «سیدقاسم ناظمی» وقتی دومین روزِ بعد از معارفه به عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، سر پروژه بازسازی و مقاوم سازی ساختمان «تئاترشهر» تبریز حاضر شد، نور امید به تسریع در تکمیل این پروژه را در دل اهالی فرهنگ و هنر تبریز و مردم هنر دوست این کلانشهر روشن کرد.
اکنون و بعد از گذشت پنج ماه از آن بازدید، هنرمندان و مردم هنردوست تبریز در حالی شاهد بازگشایی تئاترشهر بعد از 2.5 سال تعطیلی هستند که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در مصاحبه‌ای از دشواری ها تکمیل این پروژه به واسطۀ محدودیت های اعتباری و دشواری های تحمیل شده از بابت شیوع ویروس کرونا گفت و در عین حال نسبت به آیندۀ خوبِ تئاتر تبریز و آذربایجان با این بازگشایی سخن به میان آورد.
کدام بُعد از افتتاح پروژه تئاترشهر برای شما در مقام مدیرکلّیِ ارشاد استان اهمیت دارد؟
مجموعه فرهنگی هنری تربیت که  قبلاً به عنوان تئاترشهر و قبل ترها با عناوین دیگری مانند خانه تئاتر یا تالار تربیت و ... نامیده می شد، اهمیتی تاریخی دارد چراکه پایه های اصلیِ تئاتر مدرن، تئاتر اعتراضی و تئاتر روشنفکریِ تبریز در دوران قبل از انقلاب در همین مجموعه پی ریزی شده است.
علاوه بر این همۀ اهالی فرهنگ و هنر تبریز و آذربایجان در طول نیم قرنِ اخیر خاطراتی از این مجموعه دارند چون تئاترشهر محل اجرای اکثر جشنواره های فرهنگی و هنری بود و در این اواخر، میزبان جشنواره های مختلف تئاتر از جشنواره شهدای 17شهریور گرفته تا جشنواره تئاتر فجر یا جشنواره های منطقه ای و محلی با تئاترشهر بود و طبیعی است که بازگشایی این محل که مرکز جدّی فعالیت های فرهنگی و هنری تبریز بوده، برای هنرمندان واجد اهمیت است.
البته باید این نکته را گفت که کار بازسازی و مقاوم سازی تئاترشهر با ابتکارِ عملِ مرحوم دکتر محمدپور، مدیرکل فقید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آغاز شد و ایشان از سال 97 تا اواخر عمر شریف شان زحمات زیادی برای اجرای این پروژه کشیدند. من هم در بازگشت به تبریز احساس کردم از جمله کارهای مهمی که در ارشاد در دست اجراست، همین پروژه است و لذا اولین بازدیدِ کاری ام را در دومین روز مسئولیتم به دیدن پروژه تئاترشهر اختصاص دادم و در همان بازدید، یکی از اولویت هایمان را تکمیل این پروژه و بازگشایی سریع تئاترشهر قرار دادیم.

کارها مطابق پیش بینی شما جلو رفت؟
نه زیاد. انتظار داشتیم مطابق جدول زمانبندی، تئاترشهر در عید فطر آماده بازگشایی شود اما تعطیلی های ناشی از کرونا و سختی تامین مواد مورد نیاز برای بازسازیِ ساختمان در این ایام، کار را با تاخیر مواجه کرد. از طرف دیگر پیمانکاران پروژه بدقولی هایی داشتند و همین مساله باعث شد زمان افتتاح به تعویق بیافتد.

چقدر اعتبار صرف این بازسازی و مقاوم سازی شد؟
حدود 8 میلیارد تومان که بخشی از آن از محل منابع محلی و بخش دیگری از آن از منابع ملی تامین شد. در شرایطی که با مشکل بودجه ای مواجه بودیم، آقای استاندار واقعاً پای کار آمدند و به غیر از منابع محلی و ملی، دستور تزریق 500 میلیون تومان مازاد بر اعتبارات پیش بینی شده را دادند که در رفع بسیاری از نواقص سالن ها مورد استفاده قرار گرفت. ایشان همچنین دستور تسریع و تسهیل در تخصیص بودجه های مصوب را دادند که باید قدردان ایشان باشیم. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان مجلس به خصوص دکتر متفکرآزاد و مقامات سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم در این پروژه همراه ما بودند که از تک تک آنان هم قدردانی می کنم.

برخی ها از بازگشایی تئاترشهر در شرایطی که هر آن بیم ابتلا به کرونا وجود دارد، ابراز نگرانی می کنند. شما چه پاسخی به این نگرانیِ  دغدغه مندان سلامت هنرمندان و مخاطبان تئاتر دارید؟
ما در مسایل بهداشتی صاحب تشخیص نیستیم و خود را موظف می دانیم به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کنیم. این ستاد، اجراهای نمایش را در گروه 2 قرار داده و در شرایطی که امروز ما با آن مواجهیم، می توان با 50 درصد ظرفیت سالن ها شاهد اجرای نمایش بود. ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با جدّیت به دنبال رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی هستیم و قانونی، عمل خواهیم کرد. از آن طرف اصراری به اجراهای نمایش هم نداریم و فعالان تئاتر، مخیّر هستند که در این شرایط فعالیت داشته باشند یا خیر.
من اعتقاد دارم که امروز امکان ارزشمندی به امکاناتِ موجودِ تئاتر تبریز اضافه شده و از قِبَلِ همین امکان و فرصت هست که می توانیم به آینده خوب تئاتر و رونق گرفتن دوبارۀ این هنر در تبریز امید داشته باشیم، مخصوصاً که تبریز بعد از تهران دومین شهر کشور است که بیشترین فارغ التحصیلان رشتۀ تئاتر را دارد و با توجه به اینکه در این شهر دانش آموختگان دانشکدۀ تخصصی هنرهای نمایشی، نیازمند فضاهایی برای بروز و ظهور استعدادهای خود هستند، بازگشایی تئاترشهر کمک بزرگی در این مسیر خواهد بود.

آیا می توان گفت که یکی از پیام های تلاش شما برای تکمیل و افتتاح سریع این پروژه رونق اقتصاد تئاتر بوده است؟
اگر جمعیت سال 1356 تبریز را با جمعیت امروز همین کلانشهر مقایسه کنیم، خواهیم دید که با فقر شدید سرانه فضاهای فرهنگی و هنری به نسبتِ جمعیت، مواجهیم. برای غلبه بر این کاستی، عقب ماندگی ها در ایجاد زیرساخت های فرهنگی و هنری را باید جبران کرد و برای جبران این عقب ماندگی ها باید نگاهی جهادی داشت. جهت گیری ما این بوده که با تلاش شبانه روزی و بی وقفه و با همراه کردن نهادهای مسئولِ دیگر اتفاق هایی را رقم بزنیم که گامی برای کاهش عقب ماندگی ها باشد. در قدم بعدی و با کمک مجموعه های استانی، مجتمع سینمایی 22 بهمن را که دارای مشکلات عمرانی است احیا خواهیم کرد ضمن اینکه به روزرسانی فضاهای کالبدیِ موجود در شهرستان ها را هم در برنامه داریم. تحقق این هدفگذاری ها در پیوند با اجرای سیاست های دیگر، می تواند بهبود اقتصاد حوزه فرهنگ و هنر را به ارمغان بیاورد.
انتهای پیام/

پژوهشیار