گزارش نصر از غرفه "موزه چاپ و نشر" در نمایشگاه مطبوعات تبریز؛

نمایش دستگاه بازآفرینی شده چاپ باسمه‌ای در تبریز

1398/08/01 - 11:29 - کد خبر: 4663
چاپ باسمه ای

نصر: نخستين مطبعه سربی در ايران كه اقدام به چاپ كتاب با حروف فارسی و عربی كردبه‌دستور عباس‌ميرزا‌ نايب‌السلطنه و به همّت ميرزا‌ زين‌العابدين ‌تبريزی در شهرتبريز داير شد.

به گزارش نصر، خاندان کفیلی در صنف چاپ و کاغذ تبریز فعالیت دارند که طی چندین دهه تعداد انبوهی اشیاء و آثار جمع آوری شده توسط این خاندان این ضرورت را طلبید که در سال ۱۳۹۶ آقای رشید کفیلی به نمایندگی از برادران کفیلی اقدام به اخذ مجوز مجوعه داری در حوزه صنعت چاپ و نشر نماید. حال مجموعه ی بزرگی در چندین حوزه تخصصی صنعت چاپ، اعم از دستگاه های چاپ قدیم و معاصر، آثار نفیس و فاخر چاپ سنگی، آرشیو تخصصی کاغذهای استفاده شده در صنعت چاپ ایران جمع آوری و آماده به نمایش درآمدن در یک موزه تخصصی است. در سال ۱۳۹۷ با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل آموزش و پرورش، دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز برای تاسیس موزه چاپ ونشر، تعلیم وتربیت اختصاص یافت. مرمت و تغییرکاربری ساختمان این دبیرستان به موزه در حال انجام و در تیرماه ۱۳۹۸ پس از نگارش و ارائه طرح توجیهی و همچنین تدوین طرح محتوایی موزه بر اساس شرح خدمات ارائه شده و بررسی های لازم از سوی کارشناسان اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی کشور، مجوز بهره برداری موزه صادر گردید. موزه در ۳ بخش چاپ ونشر، تعلیم وتربیت و مطبوعات فعالیت خواهد نمود.

دستگاه چاپ فشاری یا باسمه ای با فشار حروف یا کلیشه مرکب اندود شده برسطح کاغذ عمل چاپ را انجام می دهد. این نوع چاپ در چین باستان ابداع و توسط اروپائیان به تکامل رسید. نخستین دستگاه چاپ سربی که از طریق روسیه به ایران آمد از این تکنیک چاپ استفاده می کرد. نخستين مطبعه سربی در ايران كه اقدام به چاپ كتاب با حروف فارسی و عربی كردبه دستور عباس ميرزا  نايب السلطنه و به همّت ميرزا زين العابدين  تبريزی در شهرتبريز داير شد.

موزه ها برای نمایش تاریخ متکی بر اشیاء بازمانده از گذشته هستند ، در برخی موزه ها بویژه موزه های علوم و فنون چنانچه هیچ نمونه ای از گذشته برای نمایش حفظ نشده  یا در دسترس نباشد به اتکای کارکرد پژوهش در موزه و با مطـالعه در مستندات تاریخی، نمونه ای منطبق با واقعیت بازآفرینی می گردد که این اشیا با ذکر عنوان " بازآفرینی شده" در موزه به نمایش گذاشته می شود.

دستگاه چاپ باسمه ای، توسط موزه چاپ ونشر با مطالعه تاریخ چاپ ایران و جهان در مدت 10ماه باز آفرینی شده است. این اولین بازآفرینی در تاریخ چاپ ایران است. در آینده سه پروژه بازآفرینی دیگر نیز در این موزه به ثمر خواهد رسید.

علاقمندان جهت بازدید از دستگاه باز آفرینی چاپ باسمه ای و اشیاء و آثار جمع آوری شده توسط خاندان کفیلی را می توانند تا 4 آبان در سالن شهریار غرفه موزه چاپ و نشر مشاهده نمایند.

انتهای پیام/

پژوهشیار