پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری پل‌های خداآفرین را مرمت می‌کند

1400/04/08 - 15:05 - کد خبر: 46579
پل خداآفرین

نصر: رییس پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری گفت: این مرکز بر اساس اهداف مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان، پل‌های تاریخی خداآفرین را مرمت و بازسازی می‌کند.

به گزارش نصر، مصیب امیری روز سه شنبه در بازدید از پل‌های تاریخی خداآفرین،  ضمن تاکید بر اهمیت بالای این آثار تاریخی و فرهنگی، از آنها به عنوان میراث مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان یاد کرد و افزود: پیرو تفاهم‌نامه منعقد شده بین پژوهشگاه‌ میراث‌ فرهنگی و گردشگری کشور و وزارت نیرو در راستای سدسازی، تقبل هزینه‌های مرمت، بازسازی و جابجایی آثار در پیرامون سد بر عهده وزارت نیرو است.
به گفته وی اقدامات فوق در خصوص پل‌های خداآفرین تاکنون ناتمام مانده که سفر امروز در راستای بررسی موقعیت و وضعیت کنونی پل‌ها است تا برنامه‌ریزی‌های بعدی صورت پذیرد.
امیری اظهار کرد: با توجه به اینکه این پل‌های تاریخی نیازمند انجام اقدامات مرمتی هستند، لذا برنامه‌ریزی‌ های کوتاه‌ مدت برای مرمت اضطراری و همچنین بلند مدت در راستای استحکام‌ بخشی کامل از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: پل‌های خداآفرین میراثی مشترک دو کشور منطقه است و تعاملات لازم با هدف صیانت و حفاظت از این مواریث ارزشمند با کشور دوست و همسایه انجام خواهد شد تا به دنبال این همکاری زمینه‌های رونق گردشگری مشترک در منطقه فراهم شود.
به گزارش ایرنا، پل های خداآفرین به تعداد ۲ فقره و با فاصله ۸۰۰ متر از یکدیگر در نقطه باریک رودخانه ارس ساخته شده ‌اند؛  این ۲ پل از نظر مهندسی و معماری با یکدیگر تفاوت دارند؛  یکی از آن ها با سنگ سفید ساخته شده و ۱۱ دهانه دارد،  بلندیش ۱۲ متر و طول آن ۱۳۰ متر است.
 پل دیگر با آجر پخته ساخته شده است که ۲۰۰ متر طول،  ۵/۴ متر عرض و ۱۵ دهانه دارد و اندازه آجرها و معماری این پل، تاریخ احداث آن را به سده ۱۳ شمسی مربوط می کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار