به بهانه انتشار رمان «مبین»/

شرح سیر یک بانو از حضیض اندوه تا آستان امیدواری

1400/04/08 - 13:11 - کد خبر: 46568
عکس

نصر: راضیه (نیر) وجودی مهربانی، نویسنده کتاب «مبین»، این کتاب را روایت مادری دردکشیده عنوان می‌کند که با تولد فرزندش زخم‌های کهنه‌اش سر باز می‌کند.

به گزارش نصر، «راضیه وجودی مهربانی»، خبرنگار و نویسنده تبریزی است که علاقه وافری به نوشتن و خواندن کتاب و سرودن شعر داشته و دارد. قرار گرفتن در فضای کاری نشریه «صدای زنان» و به تبع آن شنیدن روایت‌های تلخ و شیرین زندگی زنان، او را مجاب می‌کند تا به رویای دیرین خود یعنی نوشتن جامه تحقق بپوشاند و با به تصویر کشیدن سرنوشت واقعی مراجعین به دفتر «صدای زنان»، زندگی آنها را در برگ برگ کتاب‌های خود جاودانه کند.
رمان «مبین» کتاب تازه منتشر شده‌ی این نویسنده است که روایت دختری رنجور از جور زمانه است؛ سیمین، قهرمان داستان فرزند دوم خانواده‌ای متوسط است که از بدو تولد جایی در خانه نداشته است؛ چرا که والدین سنتی او، خواستار فرزند پسر بودند، نه سیمین. به همین دلیل او را در چند ماهگی در سطل زباله می‌گذارند، اما بعد منصرف شده و سیمین را به خانه برمی‌گردانند؛ خانه‌ای که هیچ آغوش گرمی برای دومین دختر خود باز نمی‌کند.
سیمین روایتگر دخترانی است که با انواع تحقیرها، توهین‌ها، کم‌توجهی‌ها، بی‌مهری‌ها و تبعیض بین فرزندان بزرگ می‌شوند. سختی ایام از سیمین دختری مستقل می‌سازد که به‌واسطه آشنایی با پسری با او ازدواج می‌کند و بالاخره از فضای سردِ خانه پدری جدا می‌شود؛ اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود و با به دنیا آمدن فرزندش مبین، گویا زخم‌های چرکین روانی گذشته سر باز کرده و سیمین، فرزندش را در حکم یک رقیب عاطفی برای خود می‌بینید، برای همین بارها و بارها دست به خودکشی می‌زند، تا اینکه به طور اتفاقی با دکتر سارا مهران‌تبار، روان‌شناس آشنا می‌شود و با مشاوره‌های او به مسیر عادی زندگی برمی‌گردد.
«راضیه وجودی» نویسنده کتاب «مبین» با بیان اینکه رمان اخیر، سومین کتاب چاپ شده اوست، گفت: این نخستین تجربه رمان‌نویسی من است که بدون گذراندن هیچ دوره تخصصی و تنها بر حسب استعداد ذاتی خودم در نوشتن، آن را به رشته‌ی تحریر درآورده‌ام. البته قبلا ًدو مجموعه شعر با نام‌های «بانوان شاعر» و «پرواز قاصدک» نوشته‌ام و در حال حاضر به دلیل علاقه و ارادت زیادی که به شهدا دارم، در حال نگارش یک کتاب حجیم در این زمینه هستم.
وی، قهرمان داستان خود (سیمین) را نمونه بارز عشق و وفاداری عنوان کرد و افزود: وفاداری زنان زبانزد همگان است و ما بارها و بارها از گذشته تا الان شاهد از جان گذشتگی و استقامت زنان در برابر ظلم و ستم و ناآگاهی‌های والدین بوده و هستیم، سیمین نشانی از عشق است که علی‌رغم تمام ناملایمتی‌ها به خانواده خود ضربه نمی‌زند و از والدین خود شکایت نمی‌کند اما والدین سیمین به او از پشت خنجر می‌زنند و این آزار و اذیت‌ها همچنان تا این لحظه ادامه دارد.
وی با اشاره به جمله‌ی «این را بدان که در دنیا هیچ سقفی برای آرزوهای تو و خانواده‌ات وجود ندارد» که بخشی از مقدمه دکتر سارا مهران‌تبار، روان‌شناس است اشاره کرد و گفت: در قعر وجود قهرمان این رمان دنیایی از آرزوهای گمشده کودکانه وجود دارد که به دلیل لمس کودک‌آزاری و کمبود محبت، دچار مشکلات عدیده روانی از جمله خود کم‌بینی، نداشتن اعتماد به‌نفس و افسردگی است.
وی گفت: تخیل در نمایشنامه‌ها و داستان‌های کوتاه نقش اساسی دارد؛ اما این رمان جزء‌به‌جزء بر اساس خاطرات گذشته قهرمان داستان نگارش شده است و تمام وقایع بدون هیچ کم‌وکاستی در آن ذکر شده است. این رمان حین شگفتی‌ها و به‌چالش‌کشیدن ذهن خواننده، پندها و هشدارهایی را هم برای مخاطب به همراه دارد.
رمان مبین نتیجه‌ی گوشه‌ای از فعالیت‌های نشریه‌ی صدای زنان است. علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید و سفارش کتاب به دفتر «صدای زنان» واقع در خیابان فارابی شمالی (چایکنار) جنب زیرگذر منصور پلاک 118 مراجعه کنند و یا از طریق تلگرام یا واتساپ شماره 09109261058 پیام دهند.
 

ساناز شهابی
انتهای پیام/

پژوهشیار