خبر/

مهم‌ترین موانع و چالش‌های تولید در بخش کشاورزی

1400/04/08 - 12:25 - کد خبر: 46563
آبیاری بارانی، کشاورزی

نصر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، موازی کاری بخش‌های مختلف در استعلام اطلاعات را یکی از عمده‌ترین مشکلات بخش کشاورزی اعلام کرد.

به گزارش نصر، اکبر فتحی به موضوع  رفع موانع تولید از واحدهای راکد بخش کشاورزی استان اظهار داشت: از دیدگاه اقتصادی، بخش کشاورزی همانند سایر بخش‌های اقتصادی با موانعی برای ادامه تولید مواجه بوده که سازمان جهادکشاورزی استان برای شناسایی، برنامه‌ریزی و رفع موانع کلیه واحدهای کشاورزی اعم از واحدهای زراعی، باغبانی، دامداری و صنایع تبدیلی و تکمیلی کارگروهی از گذشته تشکیل داده است که بعد از مراجعه بهره‌برداران این واحدها به جهادکشاورزی شهرستان مربوطه به بررسی و پیگیری مشکلات می‌پردازد.
وی در ارتباط با اعضای این کارگروه افزود: کارگروه رفع موانع تولید متشکل از ادارات‌کل مربوط به وزارت جهادکشاورزی اعم از اداره‌کل دامپزشکی، امور عشایر، شرکت پشتیبانی دام، منابع طبیعی و مدیریت‌ها و معاونت‌های تخصصی ستاد سازمان جهادکشاورزی استان است.
فتحی با بیان اینکه برخی موانع با همکاری دستگاه‌های دیگر دولتی غیر از وزارت جهادکشاورزی قابل پیگیری است، گفت: بخش کشاورزی با شرکت آب منطقه‌ای وزارت نیرو، بانک‌های عامل که تامین‌کننده منابع بوده و کارگروه‌های استانداری برای رفع موانع واحدهای کشاورزی در تعامل است.
وی متذکر شد: برای هماهنگی و رفع موانع واحدها که با همکاری دستگاه‌های دیگر قابل پیگیری است، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استانداری شکل گرفته است.
فتحی با اشاره به اقدام معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان در شناسایی واحدهای فعال، نیمه فعال و راکد در کل استان در حوزه‌های مختلف بیان داشت: این اقدام باعث شد تا یک بانک اطلاعاتی از وضعیت همه واحدهای بخش کشاورزی در استان به‌دست آید و برای رفع موانع تولید می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

 موانع تولید در حوزه دام و طیور 
فتحی در ارتباط با موانع تولید در حوزه دام و طیور یادآور شد: طبق قانون نظام جامع دامپروری، واحدهای تولید دامی و طیور باید دارای حریم و فاصله‌ای مشخص از واحدهای آموزشی، مسکونی و واحدهای تولیدی دیگر داشته باشند که در غیر این صورت غیرمجاز تلقی می‌شوند و نمی‌توانند به تولید کمک کنند و سازمان جهادکشاورزی استان با پیگیری این مانع و دریافت مصوبه و اختیار از وزارت جهادکشاورزی برای برخی واحدها با اعمال تخفیف در حد فاصل، امکان تولید فراهم شده است.
وی، مشکل دیگر واحدهای مرغداری را پایین بودن سرمایه در گردش عنوان و تصریح کرد: این واحدها منابع مالی لازم برای تامین نهاده‌های دامی را نداشتند که با همکاری بانک کشاورزی استان، قسمتی از این منابع به صورت تسهیلات در اختیار واحدها قرار گرفت و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی بخش دیگری از تسهیلات را در غالب کمک‌های فنی اعتباری از طریق سازمان برنامه و بودجه به صورت تسهیلات تلفیقی در اختیار واحدها قرار داد تا بخشی از مشکلات مالی واحدهای تولیدی دام و طیور حل گردد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، اذعان داشت: عمده مشکل واحدهای بخش دام و طیور ساماندهی واحدهای غیرمجاز مرغداری‌ها بوده است که سازمان جهادکشاورزی با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دقیق، مقام اول کشوری را در این خصوص کسب کرده است.
فتحی در ارتباط با حمایت‌های بانک‌های خصوصی و غیر تخصصی خاطرنشان کرد: این بانک‌ها می‌توانند کمک حال بخش کشاورزی در روزهای سخت باشند، چرا که طبق قوانین موجود به اندازه سهم بخش کشاورزی در اقتصاد ملی باید حداقل 14 درصد از منابع خود را به صورت تسهیلات در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند که متاسفانه تا به حال اقدامی صورت نگرفته است.
وی در خصوص گلخانه‌های استان گفت: موضوع حرایم گلخانه‌ها با توجه به اینکه باعث افزایش فضای سبز شده و ضرر و زیانی به واحدهای همجوار ندارد، برداشته شده است و هر کس در هر جایی با هر متراژی می‌تواند به احداث گلخانه بپردازد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ابراز کرد: قبلاً به زمین‌های زیر 3000 متر مجوز احداث گلخانه داده نمی‌شد ولی امروز تا 300 متر کاهش یافته است و در محیط روستایی و شهری به صورت گلخانه خانگی امکان‌پذیر است.

 مشکل تامین آب گلخانه‌ها
وی به مشکل تامین آب گلخانه‌ها به عنوان مشکل اصلی اشاره کرد و گفت: آب گلخانه‌ها باید به صورت مستند از شرکت آب منطقه‌ای استان تامین شود تا مجوز احداث گلخانه صادر شود که با توجه به کاهش آب در حوضه‌های آبریز استان و ممنوعیت برداشت آب از آب‌های زیرزمینی و جاری، امکان تامین آب و به تبع آن صدور مجوز و توسعه کشاورزی وجود نداشت اما با توجه به اینکه مصرف آب در گلخانه‌ها نسبت به تولیدات در فضای آزاد بسیار ناچیز است، این امکان فراهم شد که در کنار برخی چاه‌های آب، گلخانه‌ها احداث شوند و از آب چاه‌های موجود استفاده کنند و به این ترتیب مشکل شهرک‌های گلخانه ای نیز به گونه ای رفع شد و البته گلخانه‌ها با توجه به مشکل کم آبی تنها گزینه برای جایگزینی با سایر فعالیت‌های کشاورزی هستند که به آب نیاز دارند.

موانع تولید حوزه صنایع تبدیلی
فتحی با بیان اینکه حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز با موانعی برای تولید مواجه است، ادامه داد: این حوزه جزئی از فعالیت‌های کشاورزی بوده و در راستای بیشتر شدن ماندگاری و ارزش افزوده محصولات کشاورزی و تنظیم بازار آن می‌باشد که مشکل عمده در این حوزه مربوط به تامین تسهیلات می‌باشد.
وی اضافه کرد: بانک‌های عامل با در نظر گرفتن اشباع در برخی صنایع از ارائه تسهیلات امتناع می‌کنند اما دستگاه اجرایی با توجه به تنوع محصولات فراوری شده هیچ موقع حد اشباع برای این صنایع قائل نیست و با توجه به تنوع و تغییر ذائقه مصرف‌کننده لازم است، صنایع تغییر و به‌روزرسانی شود تا نیازهای جامعه تامین شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به نقش دستگاه قضایی در رفع برخی موانع اشاره کرد و گفت: زمانی که واحد تولیدی  نتواند به تعهداتش عمل کند و بانک عامل وثیقه را به اجرا بگذارد و اقدام به تعطیلی واحد بکند، دستگاه قضایی در کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری موضوع را بررسی و تصمیم‌گیری می‌کند که تا به اینجا حدود 14 موضوع در این قالب ارجاع داده شده که همگی رفع ایراد شده است.
فتحی در ارتباط با حوزه زراعی و باغی تصریح کرد: سال گذشته بر خلاف سال‌های قبل تقاضا برای بذر اصلاح شده به دلیل برخی مسائل اقتصادی و توصیه کارشناسان ترویج کشاورزی افزایش یافت که با برنامه‌ریزی‌های دقیق و خرید گندم در زمان مناسب و بعد از بوجاری و ضدعفونی در اختیار کشاورزان قرار داده شد تا کشاورزان با کمبود بذر اصلاح شده مواجه نشوند.
وی افزود: در حوزه باغبانی سال‌هاست تسهیلاتی به کشاورزان در نظر گرفته نمی‌شد اما در حال حاضر  با تمهیدات به عمل آمده از بابت اصلاح و نوسازی باغات اقداماتی با کمک تسهیلات بانک‌های غیرتخصصی بخصوص بانک توسعه و تعاون انجام گرفته است که می‌تواند برای کشاورزان مناسب باشد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یکی از مهم‌ترین مشکلات در بخش کشاورزی را موازی‌کاری بخش‌های مختلف در استعلام اطلاعات مربوط به طرح یا پروژه بهره‌برداران دانست و بیان داشت: هر حوزه، کارگروه و زیر بخشی با مراجعه به آخرین استعلامات می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را استخراج کند و در زمان صرفه‌جویی شود و بهره‌برداران و مراجعه‌کنندگان را به خاطر استعلام‌های زیاد و زمانگیر خسته نکنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار