در جلسه شورای هماهنگی مجلس انجام شد/

تاکید قالیباف برضرورت هماهنگی مجلس و دولت از جمله در تعیین کابینه

1400/04/07 - 17:22 - کد خبر: 46533
جلسه

نصر: رئیس مجلس با بیان اینکه نخستین کار مجلس در مسیر تنقیح قوانین ممانعت از تولید قوانین بیشتر است، بر جلوگیری از ادامه این چرخه باطل تأکید کرد و گفت: ضرورت امروز مجلس اصلاح قوانین در حوزه‌های مختلف اقتصادی همچون تجارت، معدن، مالیات، نقدینگی، بانکداری و... است لذا باید این مسائل را در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش نصر، محمدباقر قالیباف امروز(دوشنبه ۷ تیر ماه) در جلسه شورای هماهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور روسای کمیسیون‌های مختلف و موضوع ضرورت تنقیح قوانین، گفت: حضرت آقا بارها در ملاقات‌های ویدئویی، کنفرانسی و جلسات حضوری تأکید بر تنقیح قوانین در مجلس یازدهم داشته‌اند و غیر از این نیز به طور مرتب بر این موضوع تأکید کردند، پس در اهمیت آن هیچ بحثی نیست و آنچه که مهم است در روش کار خلاصه می‌شود.
وی با بیان اینکه باید به چند نکته در رابطه با تنقیح قوانین توجه کرد، توضیح داد: نکته اول اینکه تنقیح قوانین یک پروژه است که صاحب و مسئول دارد و توسط آن‌ها نیز دنبال می‌شود، نکته دوم به مهم بودن "روش انجام کار" مربوط می‌شود، چراکه این کار به دلیل حجم گسترده و پراکندگی با ذهن فردی یا افراد به جایی نخواهد رسید لذا برای رسیدن به قانون جامع باید باید گام‌های بلندی برداریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر صرفا "افراد" بخواهند کار تنقیح قوانین را انجام دهند چند ۱۰ سال به طول خواهد انجامید اما اگر از ظرفیت‌هایی مانند "هوش مصنوعی" استفاده شود به سرعت به سمت تنقیح قوانین حرکت خواهیم کرد، البته می‌توان از ظرفیت روش‌های قدیمی نیز به کفایت بهره برد.
قالیباف با بیان اینکه جنس کار تنقیح قوانین به صورتی است که باید آن را به شکل موازی انجام داد نه خطی، افزود: در این مسیر باید از ظرفیت‌های "هوش مصنوعی" نهایت استفاده را کرد البته مسئولیت صد درصد این کار با مجلس است و از آنجا که وظیفه ذاتی ما محسوب می‌شود هیچ‌کس نمی‌تواند مانع آن شود.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه نخستین کار مجلس در این مسیر ممانعت از تولید قوانین بیشتر است، بر جلوگیری از ادامه این چرخه باطل تأکید کرد و گفت: در این مسیر معاونت قوانین مجلس باید لوایح و طرح‌ها را بررسی و ارزیابی کند و بگوید؛ به عنوان مثال در فلان موضوع قانون مشابه داریم لذا ایجاد یک قانون دیگر مانند آن ضرورتی ندارد.
قالیباف تاکید کرد: در مطرح کردن طرح ها در صحن مجلس نیز باید ضرورت‌ها را پیگیری کرده و فقط موضوعات اضطراری را در دستور کار مجلس گذاشت.
وی بحث افزودن "پیوست رسانه‌ای و آموزشی" به موضوعات تنقیحی را بسیار مهم دانست و افزود: ضرورت امروز ما اصلاح قوانین در حوزه‌های مختلف اقتصادی همچون تجارت، معدن، مالیات، نقدینگی، بانکداری و... است لذا باید این مسائل را در دستور کار قرار دهیم، درواقع باید آیتم‌های تأثیرگذار در اقتصاد را در اولویت قرار داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اعتقاد بر اینکه پروژه تنقیح قوانین بر ریل خودش افتاده است، گفت: اگر جلسات در این زمینه مرتبا تشکیل شود و تمامی روسای کمیسیون‌ها درگیر موضوع تنقیح شوند به‌یقین کار به خوبی پیش خواهد رفت، بنابراین اشراف هر کدام از روسای کمیسیون‌ها به موضوعات مرتبط ضروری است، به طور مثال در حوزه دفاعی و امنیتی، کمیسیون امنیت باید بر کار سوار بوده و تسلط کامل داشته باشد.
قالیباف تأکید کرد: از آنجا که فرمایشات حضرت آقا به مجلس یازدهم صرفا به حوزه تنقیح قوانین خلاصه نمی‌شود و ایشان بر موضوعات دیگری نیز تأکید داشتند، باید تمامی این موضوعات را در دستور کار قرار دهیم چراکه این مهم بر ما واجب شرعی و عینی است و باید در جهت تحقق آن‌ها تلاش کنیم.
رئیس قوه مقننه بر ضرورت هماهنگی میان مجلس و دولت در حوزه‌های مختلف همچون "برنامه" و "تعیین کابینه" تأکید کرد و گفت: از آنجا که در روزهای حساس و سرنوشت‌سازی به سر می‌بریم باید به این موضوعات توجه ویژه‌تری داشت.
انتهای پیام/

پژوهشیار