رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی مطرح کرد:

جلوگیری از موازی کاری در حوزه کارشناسی

1400/04/06 - 20:13 - کد خبر: 46480
علی اکبر بالاگر

نصر: طهماسب مظاهری رئیس شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری با ارسال نامه های متعدد و پیگیری های لازم همواره بر لزوم اجرای کامل قانون کارشناسان رسمی دادگستری و نیز مقابله با هر گونه موازی کاری در حوزه کارشناسی تاکید داشت.

به گزارش نصر، علی بهادری جهرمی رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری و مشاور خانواده قوه قضائیه نیز در نامه ای که به رئیس دیوان عدالت اداری نوشته، با تحلیلی منصفانه و منطقی، ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به سازمان های مختلف اجازه می دهد  در ارجاع امور کارشناسی بجای کارشناسان رسمی دادگستری از مهندسان دارای پروانه اشتغال استفاده نمایند.
رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی گفت: پیگیری های دکتر طهماسب مظاهری رئیس شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری و همکاران ایشان به ویژه دکتر غلامرضا هوایی و توقف اجرای ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان قابل تقدیر است.
بنا به این گزارش، علی اکبر بالاگر اعلام کرد: توقف اجرای ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از موازی کاری در حوزه کارشناسی جلوگیری خواهد کرد.
وی افزود: تداخل در امور و موازی کاری یکی از مشکلات مطرح در ساختار اداری کشور است که متاسفانه در حوزه کارشناسی نیز قابل مشاهده بوده و در روند حل و فصل اصولی و نظام مند مشکلات حقوقی مردم و سازمان های مختلف ایجاد مشکل می کند.
مقام ارشد کارشناسی آذربایجان شرقی اظهار داشت: همکاری های تنگاتنگ و هدفمند کارشناسی و مهندسی در حوزه های مستقل تشکیلاتی و فقدان تداخل به ایجاد هم افزایی و بهبود امور منجر خواهد شد.
وی به ارتباط معنی دار کانون کارشناسان رسمی دادگستری و سازمان نظام مهندسی اشاره کرد و افزود: بسیاری از اعضای سازمان نظام مهندسی به عنوان کارشناس رسمی عضو کانون های کارشناسان رسمی دادگستری بوده و به ارائه خدمات مشغول هستند.
بالاگر تشریح کرد: موازی کاری در حوزه کارشناسی چیزی نیست که مطلوب باشد و در استان ما نیز موضوعیت ندارد و کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان آذربایجان شرقی با ۱۵۰۰ کارشناس در ۶۷ رشته مختلف قادر است به نیاز های کارشناسی منطقه پاسخ دهد.
وی افزود: دیوان عدالت اداری بر اساس شکایت شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری و بر اساس قرار شماره ۱۴۰۰۳۱۹۲۰۰۰۰۳۹۴۷۳۶ مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ دستور توقف اجرای ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ را صادر کرده است.
رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی تصریح کرد: پیگیری های متعهدانه و دلسوزانه شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری در تامین منافع و مصالح کارشناسان رسمی دادگستری از هر لحاظ شایسته تمجید و تکریم است.
طهماسب مظاهری رئیس شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری با ارسال نامه های متعدد و پیگیری های لازم همواره بر لزوم اجرای کامل قانون کارشناسان رسمی دادگستری و نیز مقابله با هر گونه موازی کاری در حوزه کارشناسی تاکید داشت.
نظر به اهمیت موضوع، شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری با طرح شکایت توقف اجرای ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را خواستار شد که دیوان عدالت اداری در خصوص آن به نفع شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری قرار صادر کرد.
رئیس شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری ضمن قدردانی از زحمات ارزشمند دکتر غلامرضا هوایی در پیگیری موضوع نوید داده است که مرحله تکمیلی مطالبه شورای عالی در دیوان عدالت اداری با پیگیری لازم به نتیجه خواهد رسید.
علی بهادری جهرمی رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری و مشاور خانواده قوه قضائیه نیز در نامه ای که به رئیس دیوان عدالت اداری نوشته، با تحلیلی منصفانه و منطقی، ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
بر اساس استدلال دکتر جهرمی در ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان استفاده از خدمات مهندسی کارشناسی به جای کارشناسان رسمی دادگستری  با واژه "می توانند" بیان گردیده و استفاده از آن موقعی است که کارشناس رسمی دادگستری در دسترس نباشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار