"نوشابه" با بدن شما چه می‌کند؟

1400/04/06 - 09:55 - کد خبر: 46429
نوشابه

نصر: یک کارشناس تغذیه با اشاره به مضرات فراوان مصرف نوشابه، به تشریح بخشی از آسیب هایی که با مصرف زیاد نوشابه ایجاد می شود، پرداخت.

به گزارش نصر، لاله مظفری در گفت و گویی با بیان اینکه مصرف نوشابه هیچ فایده ای برای بدن ندارد، گفت: این نوشیدنی نه ویتامین دارد، نه مواد معدنی و نه فیبر و عملا هیچ خاصیت و فایده ای برای بدن ندارد.
وی افزود: در کنار اینکه مصرف نوشابه سودی به بدن نمی رساند، مصرف آن با مضرات بسیاری برای بدن همراه است و استفاده از آن حجم زیادی از قند و کالری را وارد بدن می کند.
مظفری گفت: اولین مزه ای که از خوردن نوشابه احساس می کنیم، شیرینی است که به دلیل قند فراوان موجود در آن است. این قند فراوان وقتی وارد بدن می شود مقدار انسولین خون را افزایش می دهد و در پی این افزایش افراد احساس گرسنگی کرده و دوست دارند غذای بیشتری مصرف کنند که منجر به افزایش وزن آنها می شود.
وی افزود: از طرفی مصرف خود این قندها هم وزن افراد را افزایش می دهد و بخش زیادی از آن‌ در بدن تبدیل به چربی می شود.
این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: بسیاری افراد تصور دارند که کبد چرب به دلیل استفاده بیش از حد چربی ها بوجود می آید و این درحالیست که اولین عامل ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی مصرف بیش از حد قندهای ساده است که در نوشابه به میزان فراوان وجود دارد.
مظفری با بیان اینکه مصرف نوشابه چاقی شکمی را بدنبال دارد، گفت: بنابر اعلام نظر سازمان بهداشت جهانی افرادی که چاقی شکمی دارند عملا بیمار قلبی محسوب می شوند، حتی اگر دیگر فاکتورهای سلامت آنها نرمال باشد و این افراد در معرض ابتلا به دیابت نوع 2، کبد چرب و ... قرار دارند.
این کارشناس تغذیه به خطرات دیگر قند بالای نوشابه اشاره کرد وافزود: این قند بالا وقتی وارد بدن می شود، بدن مرتبا انسولین ترشح می کند و به مرور زمان و با مصرف بیش از حد نوشابه نوعی "مقاومت به انسولین" در بدن ایجاد می شود و به همین علت قند دیگر وارد سلول‌ها نشده و در خون باقی می ماند.
وی افزود: این بالا بودن قند در خون باعث می شود لوزالمعده فشار کاری بیشتری برای ترشح انسولین به خود وارد کند و همین پرکاری فراوان لوزالمعده را در معرض ابتلا به سرطان قرار می دهد.
مظفری یادآور شد: علاوه بر مقاومت انسولینی، یکی دیگر از مضرات مصرف نوشابه "مقاومت لپتینی" است، در این حالت فرد احساس سیری نمی کند و مرتب غذا می خورد که منجر به چاقی او می شود.
مظفری یادآور شد: به خاطر گاز کربنیک موجود در نوشابه هم افراد احساس می کنند غذای آنها هضم شده و تمایل دارند مقدار بیشتری غذا بعد از صرف نوشابه مصرف کنند.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف قند زیاد عملکرد مغز را مختل می کند، گفت: این امر می تواند افرادی که مصرف بالای نوشابه دارند را در معرض خطر آلزایمر قرار دهد.
مظفری به دیگر مضرات نوشابه اشاره کرد و افزود: مصرف این نوشیدنی در زنان یائسه می تواند احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش دهد.
این کارشناس تغذیه به اسیدهای موجود در نوشابه هم اشاره کرد و افزود: مصرف نوشابه محیط اسیدی در دهان ایجاد کرده و این امر احتمال پوسیدگی دندان ها و ایجاد آفت و تبخال دهانی را افزایش می دهد.
وی در پایان آب را بهترین نوشیدنی جهان دانست و افزود: بعد از آب مصرف دوغ توصیه می شود. در خصوص ماءالشعیر می توان گفت اگر از تخمیر جو به دست آید و میزان شکر آن کم باشد از نوشابه بهتر است.
انتهای پیام/

پژوهشیار