تمام شهرستان‌های استان اردبیل بجز مرکز استان در وضعیت زرد قرار گرفتند

1400/04/05 - 10:49 - کد خبر: 46366
محدودیت های کرونایی، ممنوعیت تردد

نصر: تمام شهرستان‌های استان اردبیل به جز مرکز استان با مهار نسبی شیوع ویروس کرونا در وضعیت زرد قرار گرفته و تنها شهرستان اردبیل در وضعیت نارنجی قرار دارد.

به گزارش نصر، بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، هم‌اکنون در استان اردبیل، شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال، بیله‌سوار و مشگین‌شهر در وضعیت زرد و شهرستان‌ اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند. 
به گزارش ایرنا، با این حال روند بستری بیماران کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان طی شبانه‌روز گذشته نسبت به روز ماقبل روند افزایشی داشته و در این مدت ۳۶ بیمار در بیمارستان بستری شدند.
با بستری این تعداد و نیز  بهبودی و ترخیص ۲۱ نفر در شبانه‌روز گذشته، شمار بستری‌های ویروس کرونا در استان به۱۷۰  نفر افزایش یافت که از این تعداد ۴۳ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.
 

شهرام حبیب‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز روز شنبه گفت: طی شبانه‌روز گذشته یک نفر از بیماران کووید .۱۹ در بیمارستان جان باخته و شمار جانباختگان این ویروس در ۱۶ ماه گذشته به یک هزار و۸۲۴ نفر رسید.
وی  وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.
دکتر حبیب‌زاده با اشاره به افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.
وی برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر شهروندان است و باید این مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.
دکتر حبیب‌زاده، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.
کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.
بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار