اختصاصی نصر/ برای دریافت مرحله دوم واکسن/

سنگ صبور مردم زیر آفتاب ذوب شد

1400/04/02 - 14:16 - کد خبر: 46236
واکسیناسیون عمومی

نصر: واکسیناسیون در مراکز تجمیعی هم دردسرهای متعددی را برای سالمندان به منظور مراجعه به مراکز جدید رقم زد و حالا آن ها باید با توجه به انبوه جمعیت مراجعه ‌کننده از چند مرکز کوچک دیگر، ساعت‌ ها انتظار ورود به مرکز تزریق را به جان می ‌خریدند.

به گزارش نصر، بیش از دو‌ماه است که سالمندان به ‌عنوان اولویت‌ های فاز دوم واکسیناسیون، در صف‌ های کوتاه و بلند مراکز سلامت می‌ ایستند تا واکسن تزریق کنند، با اینکه روند واکسیناسیون در ابتدا، قابل ‌قبول بود اما در میانه کار، در شرایطی که هنوز خیلی ‌ها دوز اول را دریافت نکرده و بسیاری دیگر در روزهای نزدیک به تزریق دوز دومشان قرار داشتند، محموله واکسن تمام شد و مراکز دست خالی ماندند.
پنجشنبه هفته ‌گذشته بود که محموله یک ‌میلیون دوزی واکسن اسپوتنیک‌وی وارد ایران شد و چند روز قبل از آن واکسن کووبرکت مربوط به ستاد فرمان اجرایی امام‌ هم مجوز مصرف اضطراری داوطلبانه گرفت. همان موقع اینطور گفته شد که تولید انبوه این واکسن از تیرماه شروع می ‌شود. هم ‌اکنون، فاز دوم واکسیناسیون که برای سالمندان است، با اولویت افراد بالای 70 سال یعنی متولدان 1330به بالا، در حال انجام است.
در 3 روز گذشته جمعیت زیادی از سالمندان با مراجعه حضوری به مراکز تجمیعی واکسیناسیون، در انتظار تزریق واکسن ماندند؛ سرگردانی و آشفتگی مقابل مراکز تجمیعی واکسیناسیون برای دریافت دوز دوم واکسن همچنان ادامه دارد و نشان‌ دهنده نبود مدیریت واکسیناسیون در کشور است، البته وزارت بهداشت در روزهای گذشته اعلام کرد که محموله یک ‌میلیون دوزی وارد شده تنها برای دوز دومی ‌ها است.
واکسیناسیون در مراکز تجمیعی هم دردسرهای متعددی را برای سالمندان به منظور مراجعه به مراکز جدید رقم زد و حالا آن ها باید با توجه به انبوه جمعیت مراجعه ‌کننده از چند مرکز کوچک دیگر، ساعت‌ ها انتظار ورود به مرکز تزریق را به جان می ‌خریدند. هرچند توقف در روند واکسیناسیون تجمع را کم کرد اما از ابتدای هفته با اعلام سخنگوی ستاد ملی کرونا مبنی بر توزیع واکسن‌ های جدید و از سرگیری واکسیناسیون، ماجرای تجمع ‌ها نیز از سر گرفته شد.
با اینکه مسئولان وزارت بهداشت از چندروز گذشته از مردم خواسته بودند که مراجعه حضوری نداشته باشند و از طریق سامانه سلامت وزارت بهداشت اقدام به پیگیری و ثبت ‌نام کنند و همچنین تزریق تنها برای دوز دومی ‌ها انجام می ‌شود اما سالمندان نگران، برای اینکه از قافله عقب نمانند، صبح زود خودشان را به مرکز شهر رساندند تا دوز دوم یا اول واکسن را بگیرند. این شرایط در حالی بود که برای هیچ‌ کدام پیامکی از سوی وزارت بهداشت نیامده بود.
صبح دوشنبه، سالمندان سرگردان اما صبور در گروه ‌های پرجمعیتی در مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در تبریز، جمع شده‌ بودند. جمعیت قابل‌توجهی داخل سوله ترزیق واکسن حضور دارشتند و نیمی هم پشت در مانده‌ بودند. ثبت‌ نامی در کار نبود، تنها یک برگه کاغذی بود که اسامی توسط افراد با خودکار روی آن نوشته می‌ شد.
آنهایی که خارج از مرکز ایستاده‌ بودند، بلاتکلیف‌ بودند و نمی ‌دانستند باید بروند یا بمانند. واکسن به آنها میرسد یا خیر؟! با این حال ترجیح‌ شان به ماندن در صف های طولانی و زیر آفتاب بود تا رفتن به خانه و نگرانی از اینکه آیا فردا به آن ها واکسن میرسد یا نه!
البته این تمام ماجرا نبود؛ یکی از سالمندان در صف به خبرنگار نصر گفت: «اگر الان واکسن نزنم باید چند‌ماه صبر کنم که واکسن ایرانی هم به اندازه همین واکسن‌ های چینی اطمینان‌ بخش شوند.» اما نگهبان به او تاکید می‌ کرد که فقط برای دوز دومی ‌ها واکسیناسیون انجام خواهد شد.
همچنین وزیر بهداشت خطاب به سالمندان اعلام کرده بود که تاخیر چندروزه حتی تا چندهفته و برای برخی از واکسن ‌ها تا چندماه، تاثیر منفی در اثربخشی و ایمنی ‌زایی واکسن نخواهد داشت. این اطلاعیه ‌ها اما از اضطراب مردم کم نکرد؛ آن ها نگران جاماندن از دوز دوم واکسن‌ هستند. این شرایط برای آن ها که دوز اول را تزریق نکرده‌ اند حادتر است.
"سیمین خیاط زاده" مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار نصر اظهار کرد: هر ادعایی مبنی بر تزریق الویتدار پرستار یا دکتر نسبت به سالمندان را تکذیب می کنم.
واکسن سینوفارم در مراکز تجمیعی و مراکز بهداشت تزریق شده است.
یکی از دلایل این آشفتگی این بود افرادی که یک روز از وقت دریافت واکسنشان گذشته با افرادی که 15 روز ازوقت دریافت واکسنشان گذشته همه باهم از ترس تمام شدن مجدد واکسن برای دریافت واکسنشان به مراکز تزریق آمده بودند.
وی تاکید کرد: واکسنی که شاید طی 10 روز به هزار نفر تزریق می کردیم را در یک روز آن هم ظرف چند ساعت به همان هزار نفر تزریق کردیم و طبیعی است کنترل و مدیریت وضعیت دشوار و زمانبر خواهد بود.
خیاط زاده اذعان کرد: پیامک زمانی ارسال می شود که مردم در خانه هایشان منتظر نوبت دهی از طریق پیامک باشند .
مردم چون نگران تمام شدن واکسن هستند و البته که حق هم دارند، به محض اینکه از رادیو و تلوزیون شنیده بودند که دوز دوم واکسن سینوفارم به دانشگاه های استان ها تحویل داده شده، قبل از مستقر شدن واکسن ها در مراکز تزریق، مردم برای دریافت واکسن به محل های تزریق آمدند و فرصتی برای برنامه ریزی ندادند.
وی تصریح کرد: ما برای افرادی که توان مراجعه به محل های تزریق را هم ندارند طبق اصول و برنامه ریزی های از پیش تعیین شده، به خانه هایشان جهت تزریق واکسن مراجعه می کنیم ولی برای افرادی که خودسرانه به محل تزریق واکسن مراجعه می کنند هیچ کنترلی نمی توانیم داشته باشیم.
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: به مردم قول می دهیم که دوز دوم واکسن را حتما تزریق خواهیم کرد و از مردم خواهش می کنیم که سعه صدر به خرج داده و در یک روز تشریف نیارند و ابتدا با مراکز سلامت جهت نام نویسی هماهنگ شوند.
مرحله دوم واکسیناسیون گروه های سنی بالای 80 سال؛ هفته گذشته توسط واکسن های اسپوتنیک را تزریق کردیم و در حال حاضر مرحله دوم واکسیناسیون گروه های سنی بالای 70 سال را در حال اجرا می باشد.
گزارش نصر حاکی است حدود 2 هفته، واکسیناسیون به‌طور کاملا قطره ‌چکانی در تعداد بسیار محدودی از این مراکز انجام می‌شد. حالا در این مدت بسیاری از سالمندان از ترس ابتلا به کرونا و جاماندن از واکسیناسیون مراجعه‌های متوالی‌ای به مراکز سلامت داشتند.تجمع‌های گسترده در مقابل این مراکز اما با اضطراب و استرس‌های فراوانی برای سالمندان که خود مبتلا به انواع بیماری‌های زمینه ای هستند همراه است که سلامت روان آنها را به خطر می‌اندازد.
انتهای پیام/

پژوهشیار