مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی:

سامانه‌های هشدار حریق در جنگل‌های ارسباران هوشمندسازی می‌شود

1400/04/01 - 17:01 - کد خبر: 46188

نصر: مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: درصدد هوشمندسازی حفاظت از عرصه های طبیعی و جلوگیری از شکار و همچنین هوشمندسازی سامانه های هشدار حریق در مناطق جنگلی استان به ویژه جنگل های ارسباران هستیم.

به گزارش نصر، حسن عباس نژاد اعلام کرد: در حوزه حفاظت از جنگل ها، اولین سایت اطفای حریق در سطح مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست کشور در ارسباران راه اندازی می شود.
وی با اشاره به اینکه محیط زیست یک کلمه عام است که شامل طیف وسیعی از عناصر، پدیده‌ها و تعاملاتی است که جامعه انسانی را تحت تاثیر قرار داده و از آن تأثیر می پذیرد، ادامه داد: با توجه به اینکه بشر در ۵۰ سال گذشته به مسائل محیط زیست توجه نکرده است، اکنون با انواع مشکلات زیست محیطی مواجه هستیم که از جمله آنها می توان به بحث گرم شدن کره زمین ، تخریب لایه ازون، تغییرات اقلیمی و پسماندهای صنعتی، شیمیایی و خانگی اشاره کرد.
عباس نژاد گفت: اگر بی توجهی به محیط زیست این گونه ادامه یابد، حیات بر روی کره زمین برای انسان بسیار مشکل و یا غیرقابل سکونت خواهد بود و کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست.
وی اظهار کرد: در کشور ما نیز به واسطه عوامل انسانی با صدمات بسیار زیادی در حوزه محیط زیست مواجه هستیم که برای جلوگیری از تخریب بیشتر، برنامه ریزی هایی توسط دولت انجام شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برخی مسائل در کشور ما اپیدمی ( شایع ) شده است، افزود: برای مثال زمانی آلودگی هوا را فقط در تهران و برخی کلانشهرهای صنعتی مواجه بودیم ولی اکنون آلودگی هوا به شهرهای کوچک نیز تسری یافته است به خصوص آلودگی هوای ناشی از ذرات ۱۰ میکرون و یا ۲.۵ میکرون که نشان می دهد در حوزه محیط زیست با تخریب مواجه هستیم.
وی ادامه داد: عمده آلودگی هوا ، ذرات ۲.۵ میکرون است که به واسطه تخریب مراتع، جنگل ها، تالاب ها و دریاچه ها اتفاق افتاده است.
عباس نژاد اظهار کرد: تا ۶ سال قبل منشاء آلودگی هوا گرد و غبار و یا ریزگردهای ۲.۵ میکرون یا ۱۰ میکرون با منشاء خارجی بود ولی اکنون به واسطه تخریب ها با منشاء داخلی مواجه هستیم و این بسترها به کانون آلودگی تبدیل شده اند.
وی اضافه کرد: ۲۹ کانون اصلی گرد و غبار در کشور شناسایی شده که به صورت وسیع تولید گرد و غبار کرده و جامعه انسانی اطراف خود را تحت تاثیر قرار می دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: به گفته کارشناسان به طور کلی سالیانه ۲.۵ میلیارد تن فرسایش خاک در کشور رخ می‌دهد که ارزش هر تن فرسایش خاک در حدود ۲۰ دلار می‌باشد ، در واقع ۵۰ میلیارد دلار سالیانه در کشور ما فرسایش خاک رخ می دهد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه آب ۲۰ تا ۳۰ درصد آب های سطحی و روان آبها را مهار می کنند و بقیه یا تبخیر شده و یا به صورت سیل به تاسیسات صدمه می زند، ادامه داد: متاسفانه عمر مفید سدها در کشور ما به ۳۰ سال رسیده در حالی که این رقم در دنیا ۱۰۰ سال می باشد و در حوزه جنگل نیز به اندازه یک دهم تخریب هایی که انجام‌شده نتوانستیم جنگل کاری کنیم.
وی اظهار کرد: پسماند نیز یک موضوع اپیدمی است و  متاسفانه در تمامی شهرها معضل جدی است و تنها راهکار موجود برای آن دفن است در حالی که دفن پسماندها منجر به آلودگی آب های زیرزمینی و سطحی می شود و پسابهای صنعتی و شیمیایی یکی دیگر از مشکلاتی است که حوزه محیط زیست با آن مواجه است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: حاکمیت و سازمان محیط زیست به دنبال افزایش تفکر مشارکتی است تا مشارکت بیشتر مردم در حفاظت از محیط زیست را بیش از بیش جلب کند.
عباس نژاد گفت: جلب مشارکت‌های مردمی در حفاظت از  محیط زیست و تقویت محیط زیست در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی جزو اولویت های سازمان محیط زیست در سطح کشور و استان آذربایجان شرقی است.
وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی نقش اساسی در فرایند توسعه و صنعتی شدن و توسعه اجتماعی، اقتصادی و صنعتی کشور ایفا می کند، ادامه داد: سازمان محیط زیست به دنبال این است که به فرایند توسعه کمک کند و در عین حال نیز از مزایای آن مردم بهره مند شوند .
وی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم تا به زیرساخت ها و عناصر اصلی محیط زیست یعنی آب خاک و هوا صدمه وارد نشود، گفت: آذربایجان شرقی جزو استان‌های برخوردار از نظر محیط زیست طبیعی و انسانی است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: پروژه های مختلفی در حوزه محیط زیست طبیعی در استان انجام می شود که از جمله آنها می توان به حفاظت از زیست بوم ها، احیای تالاب ها، حفاظت از تنوع زیستی، احیای گونه های در معرض خطر همچون خرس، سیاه خروس، پلنگ، مارال و شوکا اشاره کرد.
وی گفت: ارتقای سطح مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست در برنامه اداره کل قرار دارد که در این راستا به دنبال این هستیم تا زیست بوم های حساس با ظرفیت بالای تنوع زیستی را در زمره مناطق چهارگانه قرار دهیم.
عباس نژاد افزود: منطقه فسیلی مراغه ظرفیت بزرگ استان است و فسیل هایی که در آنجا یافت می شود گاه تا ۱۰ میلیون سال قدمت دارند و این منطقه مورد توجه فسیل شناسان دنیا است.
وی با شاره به اینکه تلاش کرده ایم مرکز تحقیقات فسیلی مراغه به عنوان پروژه های اولویت دار سازمان تصویب و تامین اعتبار شود، گفت: در سالیان قبل ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت ولی امسال در حدود ۱۰ میلیارد تومان بودجه جذب شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام داد: موزه تاریخ طبیعی و بانک ژن نیز در زمینی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع به زودی کلنگ زنی و با اعتبارات داخلی سازمان ایجاد می شود.
 انتهای پیام/

پژوهشیار