رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران تشریح کرد:

پرونده قضایی برخی کاندیداهای تایید صلاحیت شده/ ۱۰ اتهام اول در استان/ بازگشت بیش از 200 واحد تولیدی به چرخه تولید

1400/03/31 - 17:31 - کد خبر: 46129
موسی خلیل اللهی

نصر: رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: در سال گذشته، 124 مورد کمک به کارخانجات ورشکسته، 56 مورد بحث تقسیط مطالبات بانکی، 42 مورد کمک به ادامه حیاط واحدهای تولیدی، حل مشکلات پنج واحد تولیدی که با شهرک های صنعتی مشکل داشتند و همچنین حل مشکلات مالیاتی شش واحد تولیدی بود، انجام شد.

به گزارش نصر، "موسی خلیل اللهی"، امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شده بود با تبریک دهه کرامت و هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این هفته و همچنین تبریک پیروزی مردم در صحنه انتخابات ۱۴۰۰ گفت: تمام دشمنان نظام و مردم برای اولین بار در این حد دست به دست هم داده بودند تا مردم را از حضور در صحنه انتخابات دلسرد کنند، اما مردم مثل همیشه زمان شناس و موقعیت شناس بودند و با حضور گسترده در صحنه انتخابات، دشمنان را مایوس کردند؛ که انشاالله رئیس جمهور منتخب نیز وعده هایی که در انتخابات داده است را به نحو احسن برآورد کند که با توجه به شناختی که از آیت الله رییسی داریم، این امر محقق خواهد شد.
وی افزود: البته برخی از کاندیداهای شورای اسلامی شهر که تایید صلاحیت شده اند دارای پرونده قضایی بودند.
 

تثبیت یک میلیون و 500 هکتار از اراضی ملی
وی به فعالیت های هفته قوه قضاییه اشاره کرد و افزود: حوزه ما حوزه حقوق عامه است که در این راستا در سال های اخیر، اقداماتی در بستر سند تحول قضائی شروع شد که بازخورد آن عالی بود و موجب اعتماد بیشتر مردم به قوه قضاییه شد. که از جمله این تحولات، شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی است که فلسفه وجودی آن رصد و پایش اخبار و اطلاعات مربوط به منابع طبیعی و ارائه راهکار برای احقاق حقوق بیت المال است.
خلیل اللهی با تاکید بر تثبیت اراضی ملی در اولین فرصت به منظور جلوگیری از زمین خواری افزود: در این راستا درسال 1399، 89 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی به ارزش 463 میلیارد تومان به بیت المال بازگشته است. همچنین تا پایان سال 1399، در جهت تثبیت اراضی ملی در استان، یک میلیون و 500 هکتار از ارضی ملی به بیت المال بازگشته است که تنها یک میلیون و 200 هکتار آن در سال 1399 به بیت المال بازگشته است.
وی افزود: تغییر اراضی زراعی و باغی از دیگر مشکلات در این زمینه است که مردم را به این سمت سوق می دهد؛ اما از آن جایی که تامین امنیت غذایی کشور جز ضروریت ها است، برای تامین آن و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی مربوطه، کارگروهی نیز در معاونت پیشگیری از وقوج جرم دادگستری تشکیل شده است. که در این راستا نیز، در سال 1399 نزدیک به 26 هکتار قلع و قمع شده و به چرخه کشاورزی بازگشته است. و با استناد به تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون تغییر کاربری، مانع از تغییر کاربری ۱۸۸ هکتار اراضی شده ایم.
خلیل اللهی افزود: از اراضی طمع انگیز دیگر، حریم و بستر رودخانه ها است که در این راستا نیز ۲۸۳ هکتار به ارزش ۲۲۷ میلیارد تومان قلع و قمع شده اند.
 

بازگشت بالای 200 واحد تولیدی به چرخه تولید
رییس کل دادگستری استان در ادامه سخنان خود به جایگاه ویژه تولید و اقتصاد در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: نزدیک به ۱۰ سال است که شعار سال، مربوط به مسائل اقتصادی و تولیدی است که نشان از جایگاه ویژه تولید در کشور دارد و در این راستا نیز کار گروهی تشکیل و کارخانه ها و کارگاه هایی به چرخه تولید بازگشتند.
وی افزود: در همین راستا در سال گذشته، 124 مورد کمک به کارخانجات ورشکسته، 56 مورد بحث تقسیط مطالبات بانکی، 42 مورد کمک به ادامه حیاط واحدهای تولیدی، حل مشکلات پنج واحد تولیدی که با شهرک های صنعتی مشکل داشتند و همچنین حل مشکلات مالیاتی 6 واحد تولیدی بود، انجام شد.
خلیل اللهی با تاکید بر جلوگیری از بیکار شدن کارگران ادامه داد: اولویت دستگاه قضا کارگرانی بودند که در این واحد های تولیدی مشغول به کار بودند که در این راستا، 65 کارخانه به چرخه تولید بازگشته که به تبع آن، مانع از بیکاری یک هزار و 600 کارگر شدیم.

اشتغال 51 درصد زندانیان استان
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با بیان این که هدف اصلی از ایجاد زندان محبوس نگه داشتن افراد نیست بلکه هدف اصلاح و بازآموزی این افراد است، اذعان داشت: آموزش های فرهنگی و دینی برای بازسازی شخصیت های مجرمین و حرفه آموزی زندانیان به منظور تامین نیازهای اولیه آنان و همچنین کمک به اشتغال زندانیان بعد از آزادی از اولویت های دستگاه قضا محسوب می شود.که 51 درصد زندانیان استان، در زندان مشغول به کار هستند.
وی با بیان این که حفظ قرآن در تخلفات داخل زندان تاثیر بسزایی دارد و باعث کاهش مراجعه به زندان می شود، افزود: ۲۵۰۰ نفر از زندانیان سراسر استان که شامل درصد بالایی از زندانیان است حافظ یک جز تا جز کامل قرآن هستند. که در سال گذشته، 285 نفر از زندانیان از عفو مربوط به حفظ قرآن استفاده کردند.
 
 
ملاقات سه هزار و 987 نفر با رئیس دادگستری
خلیل اللهی با تاکید بر حفظ کرامت انسانی تمامی مراجعه کنندگان به دادگستری استان افزود: اقدامات متعددی در این راستا انجام شده است که از جمله آن، ملاقات مردمی رئیس کل دادگستری استان در روز سه شنبه از صبح الی آخر و همچنین روز چهارشنبه از ساعت ۱۲ الی آخ است. که در سال 1399، 863 نفر با رییس کل دادگستری استان و سه هزار و 115 نفر با سایر کارکنان دادگستری ملاقات داشتند که مجموع آن ها سه هزار و 978 نفر بودند. و مردم می توانند با مراجعه به سایت www.adiran.ir اقدام به ثبت درخواست خود مبنی بر ملاقات با رییس کل دادگستری استان نمایند.
وی در ادامه سخنان خود جرائم خشن از جمله قتل، سرقت مسلحانه و.. را در استان در حد خیلی پایین دانست و افزود: ۱۰ اتهام اول در استان، توهین به اشخاص عادی، ضرب و جرح عمدی، سرقت های خرد، تهدید، تخریب، کلاه برداری، تصادفات و تصرف اراضی و مزاحمت ملکی هستند که در سال 1398، 55 درصد کل جرایم استان و در سال 1399، 51 درصد کل جرایم استان را به خود اختصاص داده بودند.
 
 
دستگیری 550 نفر از اراذل اوباش
وی متوسط زمان رسیدگی دادرسی را 68 روز عنوان کرد و افزود: تلاش داریم اوقات دادرسی را پایین بیاوریم و نیز کارگروه بررسی و نقد آرا راه اندازی شده است، که از مجموع رای ها 14.3 درصد نیاز به نظرخواهی پیدا می کنند و مابقی مورد قبول مردم هستند. همچنین متوسط درصد رضایت مندی مراجعه کننده گان، ۷۶ درصد است که در سامانه نظرسنجی میزان رضایت مندی که از اواخر سال 1399 شروع شده است، ثبت شده اند.
وی در ادامه با بیان این که احساس نگرانی و تشویش اذهان عمومی مردم حاصل از اقدامات اراذل اوباش بیشتر است، افزود: در این راستا در سال گذشته ۵۵۰ فقره پرونده تشکیل شد که ۴۳۶ نفر از آنان راهی زندان شدند.
وی از آمادگی دادگستری استان برای تشکیل شورای حل اختلاف اصناف خبر داد و اذعان داشت: به منظور جلوگیری از مراجعات مردم به دادگستری شوراهای مختلفی در زمینه های متعددی تشکیل شده است و حتی شورایی برای حل مشکلات بین صنعتگران و واحدهای تولیدی راه اندازی شده است.
وی در آخر با بیان این که پیگیر واکسن های زندانیان هستیم اذعان داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا تا به الان، حتی یک مورد فوتی ناشی از کرونا در زندان نداشتیم. به جز یکی از زندان های استان، نه یک نفر بستری و نه یک نفر فوتی داشتیم که دلیل آن مدیریت خوبی بود که از همان ابتدای شیوع کرونا انجام شد.

سامانه سجام، سامانه خبرگیری دادگستری
در ادامه این نشست، "احمد موقر"، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، سامانه سجام را پل ارتباطی دادگستری با سطح جامعه دانست و افزود: سامانه مذکور به عنوان سامانه خبرگیری دادگستری، در تمام حوزه ها، آماده دریافت خبرها و اطلاعات مربوطه است و هویت افراد به هیچ وجه آشکار نمی شود؛ که به منظوراطمینان خاطر فرد گزارش دهنده مبنی بر مخفی مانده هویت وی، سامانه به هیچ وجه امکان شناسایی فرد گزارش دهنده را ندارد مگر آنکه خود طرف بخواهد.
 
 
وی افزود: از بدو تاسیس سامانه سجام تاکنون، دو هزار و 257 فقره گزارشات مردمی در این سامانه ثبت شده است. همچنین در سه ماهه اول امسال، 253 فقره گزارش در این سامانه به ثبت رسیده است که 23 مورد آن مربوط به بحث انتخابات بود.
موقری با بیان این که در سال 1399، بیشترین گزارشات ثبت شده در سامانه مربوط به تخلفات کرونایی بود، افزود: در سال 1399، 350 فقره فقره مربوط به گزارشات کرونایی در این سامانه ثبت شده است. که مردم می توانند با مراجعه به سایت www.sajam.scpe.ir نسبت به ثبت هرگونه گزارش خود اقدام نمایند که در اسرع وقت به تمامی آنان رسیدگی خواهد شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار