مشکلات خانواده‌های داغدیده کرونایی

1400/03/31 - 10:41 - کد خبر: 46094
کاشت نهال، وادی رحمت

نصر: حدود ۱.۵ سال از عمر همه‌گیری کرونا در ایران می‌گذرد اما متاسفانه تاکنون برای مقابله با تبعات روحی و روانی آن به خصوص خانواده‌های داغدیده از کرونا، اقدام عملی نشده و مشکلات این خانواده‌ها همچنان پابرجاست.

به گزارش نصر، جای بسی تاسف است که خانواده های کرونایی به رغم خطراتی که برای سایر اعضای خانواده و جامعه داشتند به لحاظ پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری، هیچ حمایت عملی از آنها نشد و برای کمک به مشکلات عاطفی، روحی و اقتصادی آنها نیز کاری نشد و تنها به شعار اکتفا شده است.  
تصور کنید یکی از اعضای خانواده بر اثر کرونا فوت کند، بازماندگان علاوه بر ضایعه روحی که دارند از شیوع بیماری در بین دیگر اعضای خانواده و خود واهمه دارند، از طرف دیگر باید به رغم اینکه خودشان خطر ناقل بودن را دارند اقدامات مربوط به ترخیص از بیمارستان، امور کفن و دفن و مدیریت شرایط جدید را نیز انجام دهند و همه اینها فشارهای مضاعفی را به آنها وارد می کند.  
از زمانی که جنازه از بیمارستان تحویل بستگان می شود محدودیت های سختی اعمال می شود طوری که حتی برای وداع با متوفی نیز امکانی وجود نداشته و در کفن و دفن نیز این امکان به وجود نمی آید به گونه ای که حتی نماز میت با حداقل نفرات سه تا چهار نفره و در حد ۲ تا ۳ دقیقه انجام و اقدام به دفن می شود، این درد جانکاه روحی با تنها ماندن این افراد در این شرایط سخت، مضاعف و جانفرساتر می شود، اما حمایت معنوی و پشتیبانی خاصی انجام نمی شود.  
هنوز وضعیت نارنجی در بیشتر شهرهای کشور حاکم هست و زمان مراسم های سالگرد جانباختگان کرونا پشت سرهم فرا می رسد همچنان امکان برگزاری مراسم سالگرد متوفیان کرونا فراهم نیست و داغ خانواده های آنان با این وضعیت تازه می شود.
با این شرایط و با گذشت حدود ۱۶ ماه از شیوع کرونا برای رفع مشکلات روحی از آن هیچ اقدام کارشناسی، روانشناسی یا حمایتی از بابت مراقبت از بازماندگان و ارفاق در واکسیناسیون افراد سالمند یا میانسال این نوع خانواده ها نشده است که جای تاسف دارد.   
تهدید سلامت بازماندگان و فشار روحی ناشی از آن که صاحبان عزا را مستاصل کرده در صورتی که در این شرایط ورود مسوولان و حمایت آنان برای جلوگیری از افزایش دامنه بیماری کرونا بسیار لازم و ضروری بوده اما تاکنون اقدام عملی در این مورد صورت نمی گیرد، البته قرنطینه سازی نیز در این شرایط عملا عقیم مانده و به همین دلیل تا همین اواخر نیز شیوع بیماری به صورت خانوادگی عمده ترین دلیل شیوع کرونا بود.  
آزمایش کرونا از اعضای دیگر خانواده جان باخته کرونایی تا عامل شیوع نشود، جداسازی و قرنطینه، تامین امرار و معاش در مدت قرنطینه یا بیماری، تسهیل برای دفن قربانی کرونا، ایجاد نسبی امنیت جانی و روانی برای پرستار بیمار کرونایی از جمله موارد بهداشتی، درمانی و روان درمانی بوده است که فقط به صورت لفظی به آنها پرداخته می شود.  
تحمیل فشارهای اقتصادی از جمله قیمت بالای قبر از ۳ تا ۱۰ میلیون تومانی برای متوفیان کرونا، هزینه های کفن و دفن، سنگ قبر حداقل ۳ میلیون تومانی، هزینه های بیمارستان به طور متوسط از یک تا ۲۰ میلیون تومانی که به علت بستری های طولانی مدت هزینه بالایی دارد و سر به فلک می زند،   و هزینه های جانبی از جمله تهیه داروهای کمیاب و تغذیه پرهزینه بیماران کرونا که برای هیچ کدام از آنها تسهیلاتی وجود نداشته مشکلاتی بوده که باید خانواده ها به تنهایی از عهده آنها بر بیایند.  
ناراحتی و نگرانی این خانواده زمانی مشهود می شود که اعضای خانواده متوفی کرونایی همچنان از گرفتار شدن نفرات دیگر سالمند خانواده هراس دارند اما مسوولان همچنان در بی توجهی به خانواده های جان باختگان کرونایی اصرار داشته و هیچ استثنا یا امتیازی برای تسریع واکسیناسیون عضو سالمندان این خانواده ها که بیشتر بالای ۶۰ سال هستند، قایل نیستند.  
از دست دادن پدر یا مادر خانواده شیرازه روحی خانواده ها را از هم می پاشد در این شرایط با مسوولان به فکر راهکارهایی برای کمک به آنها می باشد که تسریع در واکسیناسیون اعضای سالمند و بالای ۶۰ سال یکی از حیاتی ترین درخواست های این خانواده ها از مسوولان است تا شاهد مصیبت دیگری در خانواده نباشند.  
اعضای یکی از خانواده های متوفی کرونایی در این خصوص به ایرنا گفت: برخی کم توجهی ها موجب شیوع بیشتر بیماری در جامعه و افزایش ابتلا و فوتی کرونا در جامعه شده در صورتی که بر رعایت پروتکل ها و بر قرنطینه تاکید می شد اما هیچ حمایتی برای در خانه ماندن بیمار یا اعضای خانواده عملا انجام نشد.  
حسن کوه اسدی اظهار کرد: حداقل در این ایام که واکسیناسیون آغاز شده به فکر این خانواده ها باشند تا بر تعداد متوفیان میانسال یا سالمند آنها افزوده نشود، با واکسینه شدن این اعضا، روح آرامش نسبی به خانواده های داغدار دمیده شود.  
دیگر عضو خانواده جان باخته بر اثر کرونا گفت: برخی خانواده ها بیش از یک عضو خود را بر اثر همه گیری کرونا از دست دادند اما چنان در دریای غم خود غرق شدند و تنها ماندند که انگار در جای غربت به این مصیبت دچار شدند.  
خانم حیدری اظهار کرد: وقتی پدر فوت شد همسر و خودم هم گرفتار شدم اما اگر همه خانواده هم گفتار و فوت می شدیم کسی نمی دید و مسوولان توجهی نمی کردند، حالا هم که مسوولان کمی به فراغت رسیدند هنوز بی خیالی و بی توجهی نسبت به این خانواده مستولی است و باید سالمندان ۶۰ ساله ما تا آخرین نفر منتظر بمانند شاید عمری برایشان باقی باشد.  
وی ادامه داد: همه نگرانی ها بر سر پدرها و مادرها، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها است، برخی زوج های سالمند یار خود را از دست داده اند و روحیه شان از دست رفته است در این شرایط حداقل مسوولان برای تزریق واکسن برای آنها اولویت قایل شوند.  
سیمین خیاط زاده رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی

رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استثنا یا ارفاق در واکسیناسیون بر ضد کرونا به خانواده های داغدیده پیشنهاد خوبی است که به مسوولان بالا دست انتقال می دهم.
سیمین خیاط زاده همچنین با اشاره به رفع مشکل تهیه دوز دوم واکسن وارداتی کرونا در استان، گفت: به‌زودی تزریق دوز دوم واکسن برای گروه هدف آغاز می‌شود.
وی اظهار کرد: با وارد شدن دوز دوم واکسن های روسی و چینی از هفته گذشته، مقدمات تزریق این واکسن ها در مراحل پایانی است و با رفع مشکل واردات واکسن دوز دوم چینی، تزریق این واکسن ها،  از امروز در آذربایجان شرقی آغاز می شود.
وی افزود: با ورود دوز دوم واکسن های چینی (سینوفارم) به استان، از امروز تزریق دوز دوم برای گروه سنی ۷۰ سال و بالا آغاز می شود و در روزهای آینده با ورود واکسن روسی به آذربایجان شرقی واکسیناسیون گروه سنی ۶۵ سال را نیز شروع می کنیم.
خیاط زاده خاطرنشان کرد: زمان واکسیناسیون گروه سنی ۶۵ سال از طریق رسانه ها اعلام می شود و مردم قبل از اعلام عمومی مراجعه نکنند.
بنا به این گزارش، تاکنون بیش از ۲۰۷هزار نفر در آذربایجان شرقی بر ضد کرونا واکسینه شدند.  

گزارش از: پیمان پاکزاد
انتهای پیام/

پژوهشیار